FCA heeft te weinig geld voor commercialisatie van Lancia

marchionne Lancia

Het is eens te meer duidelijk dat Fiat Chrysler Automobiles enkel in het merk Lancia zal investeren wanneer er weer miljarden in kas zijn om dit te doen. Deze video maakt de visie van de CEO volledig duidelijk. Marchionne beantwoordde een paar maanden geleden tijdens de conferentie over de economie in Trento een (terecht) kritische vraag van een (terecht) wanhopige merkliefhebber, die de CEO er op wees dat Lancia een merk is met een grote historie en dat het niet voor niets is, dat de president van de republiek zich nog altijd laat rondrijden in een majestueuze Flaminia Landaulet. FCA draagt dus een grote verantwoordelijkheid, aldus deze liefhebber en is nu hard op weg om dit glorieuze merk naar de vernieling te helpen.

Lancia flaminia pres

Marchionne maakte duidelijk dat het niet ligt aan zijn gebrek aan liefde voor het merk, aangezien hij zelf een Delta HF Integrale bezit, wat volgens hem de beste Lancia is die ooit onder Fiat-vlag is gebouwd. De op de Chrysler 300 gebaseerde Thema is bovendien een serieuze auto aldus de CEO waar best wat meer van verwacht mocht worden. Met Lancia waren in de laatste jaren de pijlen vooral op de Mediterraanse markten gericht (Frankrijk, Spanje en Portugal), maar er was geen enkel signaal dat er commercieel iets uit te halen viel. Marchionne maakt duidelijk dat met de huidige marktcondities het risico veel te groot is, om nog langer grote bedragen in het merk te pompen. Met Alfa Romeo als veel aansprekender exportproduct gaat FCA dit juist wel doen. Volgens de CEO is gezien de mondiale erkenning voor het merk uit Milaan, dit een veel kansrijkere onderneming. Alfa Romeo heeft een veel sterkere merkidentiteit dan het nobele merk uit Turijn.

5 gedachten over “FCA heeft te weinig geld voor commercialisatie van Lancia

  • 16 oktober 2014 om 07:41
    Permalink

    Het had er volgens mij anders uit gezien met de juiste producten. Met bvb de Fulvia coupé had veel kunnen gebeuren voor het imago, alsook de herinterpretatie van de Stratos. Het zijn initiatieven die echter genadeloos zijn afgeschoten. Dit zou geen grote aantallen hebben opgeleverd, maar had Lancia wel weer weerklank gegeven. Ook de huidige Delta miste een connectie met de allereerste, het is onbegrijpelijk dat Lancia niets heeft gedaan met een ‘integrale’ uitvoering. De goedlopende Musa is afgevoerd zonder opvolger. De Thema vind ik persoonlijk wel een topauto, maar mist qua voorzijde het typische Lancia-voorkomen en dat geldt ook voor de Voyager. Mensen herkennen dit niet als Lancia. Men had beter de Flavia achterwege gelaten en meer geïnvesteerd in merkidentiteit.

    Ik vrees dat Lancia een merk is geworden van gemiste kansen…

    Beantwoorden
  • 16 oktober 2014 om 08:14
    Permalink

    @lusso

    Helemaal eens. Er zijn vooral nauwelijks pogingen gedaan de laatste 10 jaar, ondanks dat Marchionne dit wel beweert in dit filmpje. Maar ik ben bang dat voor veel meer geldt binnen de groep omdat er al jaren een groot financieel te kort heerst.

    Een mooi voorbeeld is de lancering van de Delta (2008) zonder verdere updates en extra versies. Dat geldt ook voor de Bravo (2007) en zelfs de Giulietta (2010). Maar ook in andere segmenten is bewust gekozen voor het annuleren of niet updaten van modellen. De schuldenlast van Fiat is enorm en dus is er voor de strategie van aangelengde thee gekozen op zoek naar een ideale oplossing (Chrysler). Lancia heeft dus de hoogste prijs betaald voor deze strategie. Ik denk dat het vermarkten van Chryslers idd een grote inschattingsfout is geweest. Alle dollars die hierin zijn gaan zitten zijn weggegooid. Ik gok dat verhoudingsgewijs het investeren in merkimago en de Delta inderdaad meer verkopen had opgeleverd.

    Beantwoorden
  • 16 oktober 2014 om 19:45
    Permalink

    Lancia4Ever :

    Dit keer ben ik het helemaal met jou eens.
    Jammer van Lancia,zo een mooi merk.

    Beantwoorden
  • 16 oktober 2014 om 19:46
    Permalink

    Van de Thema en Flavia kon in redelijkheid weinig verwacht worden, vanwege een aantal redenen: Zoals dat het publiek dit soort auto’s niet meer gewend was, dat het vreemde eenden waren, dat het dealernetwerk klein was, en, ik blijf het herhalen, geen enkele optimalisatie voor het Europese belastingregime. Was het een slechte zet? Nee, je moet ergens beginnen en in dit segment is volhouden een belangrijke voorwaarde om door te breken.

    Dat men niet volhoudt, maakt dat alle moeite voor niets is geweest.

    De vele 500-modellen kun je trouwens ook zien in het licht van beperkte financiële middelen. Je kunt, ook voor het publiek wat men met de 500 probeert te bereiken, een helehoop leuke auto’s bedenken. Alleen is het risico op missers dan groter. Dus probeert men op safe te spelen door het magische cijfer 500 uit te melken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.