FCA Heritage brengt productie Lancia Delta deels weer tot leven

Met de overname van Magneti Marelli door het Japanse Calsonic Kansei, kwam de toekomst van de kunststofonderdelen fabriek in San Benigno Canavese, waar circa 200 mensen werken direct aan een zijden draadje te hangen. De overname door de Japanners zou namelijk voor alle onderdelen gelden, behalve die van de productie van kunststofcomponenten. Gelukkig nam FCA alle werknemers uit San Benigno Canavese over en werd er niemand ontslagen.

Maar er is meer goed nieuws uit deze voormalige Magneti Marelli-fabriek. Op deze plek net boven Turijn, werden vroeger namelijk de kunststof bumpers van de Lancia Delta HF Integrale en Delta Evo geproduceerd. De machine (te herkennen aan de Martini Striping!) die daar verantwoordelijk was, stond nog altijd in een opslagplaats van de fabriek. Met het opheffen van de productie, is het apparaat bewust door FCA Heritage in samenwerking met Mopar overgenomen en zelfs in gebruik genomen. Er is namelijk vraag naar dit soort kwetsbare onderdelen, al was het maar omdat de Delta’s in sportoutfit dankzij hun vele successen in de Rallysport, tot op de dag van vandaag zeer gewild zijn (en enorm veel waard). De voorbumper komt op een bedrag van rond de 1650 euro en de achterbumper kost rond de 1450 euro. Een koopje als je weet dat een zeldzame versie van de ‘Evo’ ruim boven een ton kan kosten.

Vroeger werden in Chivasso de bumpers uit San Benigno Canavese ontvangen voor assemblage van de HF 4WD 8v in 1986, de HF Integrale 8v in 1978 (omdat Pratola Serra de 16v simpelweg nog niet kon leveren wegens te veel vraag naar de 16v voor de Thema), vervolgens de HF Integrale 16v in 1989 en de Delta Integrale Evoluzione in 1991. Deze laatste was zo imponerend dat hij ‘Deltone’ werd genoemd. Nadat Fiat de Lancia-fabriek in Chivasso in 1991 opgaf nam Carrozzeria Maggiora de productie nog een tijdje in opdracht van de eigenaar over (tot 1994). Op het terrein in Chivasso staan tegenwoordig enkel nog zonnepanelen en worden voormalige fabriekshallen gebruikt als warenhuis. Lees hier onze La Grande Storia special uit 2014 over deze voor die tijd zeer moderne Lancia-fabriek.

We kunnen het bestaan van FCA Heritage alleen maar steeds meer waarderen, bij het zien van zoveel toewijding. De wijze waarop deze bumpers zorgvuldig opnieuw worden vervaardigd, verpakt en verzonden, vinden we hartverwarmend. Bovendien is goed te zien dat Lancia niet vergeten wordt door diens eigenaar. De Delta leeft voort, ook al is het al 40 jaar geleden dat deze iconische Lancia het levenslicht zag.

6 gedachten over “FCA Heritage brengt productie Lancia Delta deels weer tot leven

  • 30 november 2019 om 02:19
    Permalink

    Xenoy is een plasticsoort van General Electric. In de jaren tachtig reed mijn vader rond met zijn blauwe Alfetta 2.0 met op de achterbumper een sticker met “I love Xenoy”. Hij werkte bij GE. Die fabriceerden ook Lexan. Het keiharde plastic.

    Ze mogen trouwens ook nog wel de bumpers en sideskirts van de Spider QV gaan herproduceren. Van de Spider 105/115 is echt alles weer te krijgen, behalve de QV-onderdelen.

    Beantwoorden
  • 1 december 2019 om 15:10
    Permalink

    Please, upgrade de Lancia weer naar en in het topsigment van voor Fiat Lancia overnam.

    Beantwoorden
  • 2 december 2019 om 19:16
    Permalink

    Yes, Lancia behoort aan de top van de auto industrie

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.