FCA in Europa vroeger dan verwacht met positieve cijfers

FCA

Fiat Chrysler Automobiles sloot 2015 af met lagere winstcijfers (Ferrari niet meegerekend) dan beoogd (wel een hogere omzet) en binnen een paar uur zal Marchionne aankondigingen doen over de aanpassing van het productieplan. Dit alles doet FCA vandaag op de beurs in de min staan, maar het goede nieuws is dat de groep in Europa het afgelopen kwartaal bijzonder goed heeft gepresteerd en dat in 2015 een jaar eerder dan verwacht weer zwarte cijfers zijn genoteerd. De regio EMEA was namelijk goed voor een nettowinst van 213 miljoen euro tegen een verlies van 41 miljoen over dezelfde periode in 2014. In de regio Nafta verkocht FCA vorig jaar boven de 2,7 miljoen auto’s (+9%). In Latijns-Amerika ging men van 827.000 auto’s in 2014 naar 553.000 auto’s in 2015. Tot slot noteerde men in AziĆ« een afname van 220.000 naar 149.000 verkochte eenheden.

Het succes in onze regio is te danken een groei van de verkoop van 12% met 1,142 miljoen auto’s en een toename van de netto-omzet van +13% naar 20,4 miljard. De komst van de Jeep Regengade en de Fiat 500X dragen in grote mate bij aan deze toename. Het afgelopen kwartaal werd afgesloten met een toename van 261.000 naar 299.000 auto’s. Een omzetstijging van 1,989 miljard naar 5,585 miljard zit daaraan vast en een winst van 90 maar 111 miljoen. Qua schuldenlast is men nu onder de 5 miljard gedoken (Ferrari niet meegerekend).

Voor 2016 verwacht men vergelijkbare investeringen als vorig jaar, een hogere omzet, maar lagere winstcijfers. Lees vandaag nog meer over FCA’s aanpassing van het voorlopige productieplan.

3 gedachten over “FCA in Europa vroeger dan verwacht met positieve cijfers

  • 28 januari 2016 om 19:18
    Permalink

    Hadden we dan toch maar tijdig een nieuwe Punto, Bravo, Delta etc etc etc etc etc gemaakt,… Nu lopen al die klanten, die weer een nieuwe auto durven te kopen, alsnog naar de concurrentie.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2016 om 18:36
    Permalink

    Really Orso? Waarschijnlijk was de Fiat-groep met al die nieuwe modellen, gelanceerd tijdens de economische depressie, dan nu failliet geweest.

    Beantwoorden
  • 6 februari 2016 om 10:39
    Permalink

    Dat is wat Fiat zelf communiceert en we moeten er maar op vertrouwen dat ze daarover de waarheid spreken. Zeker is dat Fiat in de crisis harder is getroffen dan veel andere autobedrijven en nu nog flink last heeft van de gevolgen ervan, want gaten in het modelgamma hinderen ook nu nog flink de verkopen evenals dat gaten in het dealernetwerk herstel bemoeilijken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.