Alfa Romeo plan officieel uitgesmeerd tot 2020

FCA target2

We weten nu officieel waarom modellen als de MiTo en Giulietta eerst nog een facelift krijgen in Giulia-stijl. Sergio Marchionne heeft namelijk besloten om 6 van de nieuwe achterwiel aangedreven modellen pas vanaf medio 2017 over een tijdsbestek tot 2020 uit de pijplijn te laten komen. Dit jaar is het enkel de beurt aan de Giulia en begin volgend jaar mag de D-segment SUV pas aftrappen. Vervolgens gaan we richting 2018 en zien we op een rij een E-segment topmodel, nog 2 SUV’s (mogelijk een C- en E-segment model), 2 specialty modellen (coupé en spider) en een hatchback verschijnen.

FCA target

Deze laatste staat in tegenstelling tot wat tot nu toe werd aangenomen achteraan in het rijtje, wat ons beetje bevreemd. Een hatchback is namelijk erg belangrijk voor de Europese markt en laat dat nou net het continent zijn waar FCA het de komende paar jaar van moet hebben. Mogelijk verwacht men in het duurdere vijfdeurs segment veel meer van een Crossover/SUV model die dus in 2018 verwacht kan worden. De vertraging heeft volgens FCA vooral met een uitgestelde introductie van Alfa Romeo op de Chinese markt te maken. Maar in deze context stipte men ook aan dat er nog keihard gewerkt moet worden aan een goed verkoopnetwerk. Over productieaantallen werd (bewust) niet gerept. Wel wat Jeep betreft, dat al een goed rijdende trein is en tegen 2018 2 miljoen maal op jaarbasis van de band moet rollen. In 2014 ging men nog uit van 1,8 tot 1,9 miljoen stuks.

47 gedachten over “Alfa Romeo plan officieel uitgesmeerd tot 2020

  • 27 januari 2016 om 18:58
    Permalink

    Gelukkig heeft Sergio altijd een trui met mouwen aan, hij blijft ze er uitschudden. Ongelooflijk zeg, wederom een aanpassing qua tijden.

    Wat anders; is een station van de Giulia eigenlijk al bevestigd?

    BeantwoordenReport user
  • 27 januari 2016 om 20:01
    Permalink

    Dat stukje 2017 tm 2020 is denk ik geen exacte volgorde, het kan maar zo zijn dat de Hatchback wel als (een van de) eerste komt.

    Denk alleen dat je wel een hoop Giulietta klanten kwijtraakt als er naast de facelift niet grondig iets aan de kwaliteit wordt gedaan.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2016 om 22:08
    Permalink

    Helaas het was te verwachten nog meer uitstel. 2020 word vast 2024. Dealer netwerk niet op orde lijkt me 1 en 1 is 2 als je niks te verkopen hebt vallen ze om of stappen ze over op andere merken. Het is bij ons in de buurt al aardig uitgedund. Zelfs de Fiat dealer is er niet meer die verkopen nu Ford. De meeste klanten gaan echt geen 40KM+ rijden voor een nieuwe auto. Met minder dealers minder verkoop minder markt aandeel. Je kunt alleen nog terecht bij grote dealer groepen waar ik liever geen klant ben om dat je geen klant bent maar nummer X.

    BeantwoordenReport user
  • 28 januari 2016 om 01:49
    Permalink

    @Niccolo: Ik zeg niet dat ze zo slecht is, maar er zijn teveel kwaliteitsissues om ze goed te noemen. Ik rijd nu 5,5 jaar (ja 1 van het eerste uur) in dezelfde Giulietta, het rijden is super, maar vooral de vele rammels en piepende geluiden die zich al snel openbaarden wordt je niet erg vrolijk. De MultiAir unit na 4 jaar vervangen omdat er kennelijk (hoor je achteraf) toch vaker nieuwe olie in moet dan wordt beweerd, hakt er ook flink in.
    Ik snap dat we hier allemaal Alfa minded zijn, dat ben ik ook, maar de waarheid mag hier ook verteld worden, toch?
    Daarom doet het mij goed, in tegenstelling tot anderen, dat er veel meer tijd in R&D wordt gestoken. Ik blijf het een mooi merk vinden en kijk erg uit naar nieuwe modellen, vooral naar de Giulia waarvoor ik in Frankfurt en opnieuw afgelopen weekend in Brussel ben gevallen.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 08:06
    Permalink

    Ik denk dat FCA gewoon te zwak is om met voldoende nieuwe modellen te komen. Daarom was SM ook zo op zoek naar een extra partner. De tegenvallende markt in Brazilië is weer een tegenvaller die zo’n zwakke speler niet kan verteren. Ik vrees dan ook voor de algehele toekomst van de groep.

    BeantwoordenReport user
  • 28 januari 2016 om 09:35
    Permalink

    AR 159

    Spijker op zijn kop als het om de dealers gaat, Volkswagen had dit ook een aantal jaren geleden bedacht lekker maar een paar grote winkels, en de kleine die sluiten we want die 150 nieuwe VW’s die ze verkopen die kan die grote er wel ff bij doen.

    Maar in de praktijk werkt dat helemaal niet. Ik zou het wel weten in Nederland heb je ongeveer 50 a 60 dealers nodig, De uitstraling moet anders bij Alfa Romeo op een goede lokatie net zo als bijvoorbeeld Audi en BMW. Alfa Romeo samen in een dealerschap met Jeep en een vaste huisstijl. En maak winkels waar klanten echt goed geholpen worden ik ben bij een aantal Alfa Romeo dealers geweest om een Alfa Romeo te kopen (ik ben zelf verkoper in de autobranche) De Alfa was prive helemaal voor mezelf ik heb me echt verbaasd.Hoe ik geholpen ben bij 3 dealers geweest dus daar kan ook nog wel het 1 en ander worden verbeterd.

    Het merk kan wel premium worden maar de mensen achter merk moeten dan ook zo kunnen werken!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 09:38
    Permalink

    @Dennis

    Het lijkt er inderdaad dat FCA dat rammelen maar niet onder de knie krijgt. Vooral het kreunen van het onderstel geeft een slechte kwaliteitsindruk. Verder is het technisch prima op orde en in lijn met de rest van de markt.

    De Golf Bluemotion hier op het terrein is net een kerstboom en de dealer krijgt het probleem maar niet opgelost. Constant branden er waarschuwingslampjes en dan over het oliegebruik nog maar te zwijgen.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 10:03
    Permalink

    Hmm de giulia was er zomaar ineens, de Tipo ook.. hopelijk is dit gewoon managing expectations.. Maar komaan…. mijn 156 is 18 geworden en wordt nu een klassieker, wat kan ik nu bestellen ?? Een Fraudi ?

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 10:19
    Permalink

    Tsja, geen verrassing allemaal. Zo bouw je dus niet geloofwaardig een premiummerk op. De argumenten zijn ook slecht: de Chinese markt valt tegen en daarom gaan we minder Alfa’s maken. Aan de andere kant roept FCA van de daken dat ze de financiële verwachtingen hebben overtroffen. Dus dan zou je denken: gas erop met die nieuwe Alfa’s. Maar nee. Het blijft pappen en nathouden en daarmee wordt de geloofwaardigheid van merk (voor zover die er nog is) compleet vernietigd.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 10:44
    Permalink

    Zucht…… had ik hier al eens “too little too late” geroepen? Echt ongelofelijk dit, weer uitstellen, weer inkrimpen, weer doelen loslaten. En altijd is er weer een externe marktfactor die erbij wordt gehaald als argument. Gek he, dat doen VW, Toyota, RenaultNissan, GM, Hyundai/Kia nou nooit. Die gaan gewoon door, elektrificeren hun gamma volledig voor 2020, vervangen hun huidige gamma allemaal voor 2020, vertragen niet, beperken niet, en verhogen eerder hun doelen dan dat ze ze verlagen. Een bekende wet in sales is dat je in een krimpende markt marktaandeel moet zien te winnen en concurrenten uit de markt drukt, zodat je later beter profiteert van een herstel. FCA doet het omgekeerde en wacht af als het slecht gaat, om de investeringen pas weer op te voeren als het herstel in de markt is. Te laat!

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 12:35
    Permalink

    China is een smoesje om het eigen falen te verdoezelen. Wat hier gesteld is, is op zich geen verassing, want het uitstel van de Giulia kon niet zonder gevolgen blijven voor de overige modellen.

    Het lijkt er sterk op dat er geen vin veroerd is voordat men de aandelen Chrysler in bezet had. Alle mooie verhalen dat er keihard gewerkt werd geen spijt: Iedere euro die er was moest op de bank blijven liggen om Chrysler in te lijven en dat 4 á 5 jaar lang. Daarvan nu de gevolgen.

    BeantwoordenReport user
  • 28 januari 2016 om 13:46
    Permalink

    @Squadra

    Ik sprak vandaag iemand die ging kijken voor een 4C. Werd uit gelagen nou meneer die zijn op en nooit meer wat van gehoord. IPV proberen wat voor de klant te betekenen door op zijn minst te melden dat hij best bestel baar is maar je even 2 jaar moet wachten. Best vervelend z’n wachttijd maar dan heb je wel wat.

    BeantwoordenReport user
  • 28 januari 2016 om 15:59
    Permalink

    Niet bijster tactisch. Was het eerst dat er in het d-segment geen opvolger was voor de Alfa rijders, zo zal het straks zijn dat de die wel aan de beurt zijn, maar dat de b- en c-segment rijders (Mito/Giulietta) ergens anders uit de vijver moeten gaan vissen…
    Hoe zorg je dat je klanten bij je weglopen. Onvoorstelbaar.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 16:50
    Permalink

    @AR 159
    Daarmee is de 4C nog steeds sneller leverbaar dan de meeste andere Alfa’s…Helaas.
    @Thomas
    Inderdaad. Zie hier het probleem van FCA: er vallen voortdurend gaten in het modellenprogramma.

    Voordat ik weer uitgemaakt wordt voor een zwartkijker: kom dan met bewijs dat het anders is.
    Ik rij nog een flinke tijd door in mijn Delta, maar ik vrees dat ik straks niet meer bij FCA terecht kan.

    Cordiali saluti

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 16:54
    Permalink

    Al zoekend naar enig positiefs aan deze nieuwe akte van het theaterstuk onder regie van SM en de zijnen kan ik alleen stellen dat tussen 2018 en 2020 hooguit anderhalf jaar zitten…. Is te overzien.

    Zo kort na de, met een overdosis aan superlatieven omgeven herintroductie van een merk al dergelijke aanpassingen doorvoeren is een wanvertoning van jewelste. Om China dan inderdaad gemakshalve aan te voeren als oorzaak is haast lachwekkend. Triest dat t zo moet gaan. Geloofwaardigheid is een belangrijke pijler voor het doen slagen van dit plan, maar die wordt eigenhandig van zijn fundament ontdaan. Tuurlijk weten we de echte ins en outs niet, hoewel gebrek aan geld ongetwijfeld de hoofdoorzaak is, maar schreeuw dan niet zo hard. Hoogmoed komt voor de val.

    Misschien moet ik de Giulia eerst maar eens in levende lijve ervaren en verdwijnt de scepsis als sneeuw voor de zon.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 20:11
    Permalink

    als je net als wij twee alfa,s hebbende al zo lang zonder maar 1 probleem rijd ik zelf al 35 jaar ,en al die onzin dat alfa niet goed zou zijn ,en de giulia is er binnen een paar maanden ook ,dus heerlijk toch

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 20:21
    Permalink

    @hans Probleem is dat niet iedereen nog maanden kan wachten met zijn/haar auto te vervangen, laat staan meerdere jaren sinds de 159 al uit productie is. Ikzelf had graag mijn Delta vervangen eind 2015 en toen was de Giulia net op tijd geweest. Nu zit ik erop te wachten en wachten en zie ik de inruilwaarde van mijn Delta alsmaar zakken (zit ondertussen aan 217.000km en wou hem vervangen voor 200k). Ik ben bereid te wachten omdat ik liefhebber ben, alhoewel zelfs ik moet toegeven al geïnformeerd te hebben naar de XE en de Mazda6.
    De Jaguar-dealer kon een glimlach niet onderdrukken toen ik zei dat de Giulia maar liet op zich wachten; ze had al zeker 10 klanten gehad die hetzelfde zeiden en die een XE hebben gekocht in de plaats.
    Zelfde verhaal bij Mazda toen ik vorig jaar even ging polsen voor de 6.

    Ik hoop ten zeerste dat hij kort na Genève bestelbaar wordt en/of vanaf september ten laatste leverbaar, of ik zou ook zomaar kunnen gedwongen worden non-Italiaans te kopen.

    BeantwoordenReport user
  • 28 januari 2016 om 20:51
    Permalink

    In de privé zou zo’n slechte CEO al lang ontslagen zijn.
    Oeps, FCA IS een privé firma.
    Oeps, Sul Marchione IS CEO.

    Wanneer bolt die eik.l het af ?
    Het is al lang tijd voor iemand die wel verstand heeft van auto’s, dealers en klanten.

    BeantwoordenReport user
  • 28 januari 2016 om 22:39
    Permalink

    Het probleem is volgens mij niet Marchionne. Die heeft heel veel goed gedaan voor FCA, en doet dat nog steeds. Belangrijkste probleem is dat je als grote automaker in staat moet zijn je modellengamma elke 6 jaar volledig te vernieuwen. Als je maar een paar merken en een handvol modellen hebt, zoals Honda (op plek 8 bijna even groot als FCA) dan is dat niet zo moeilijk. Zij moeten focussen op de CR-V (plek 8 wereldwijd), Accord (15) en Civic (17) en dan zijn ze klaar. FCA heeft echter 10 merken in haar portfolio en een enorme reeks modellen, waarvan er slechts 4 in de top 100 staan van best verkochte modellen wereldwijd: De Fiat 500 (plek 81) en 3 Jeeps (44,55 en 65). Het aantal merken is te groot, en het ontbreekt aan een stuk of 5 echte volumemodellen in de top 50. Als je daar op kunt focussen en die continu up to date hebt staat je concern voor 90%. Het is logisch dat wij hier onze aandacht vestigen op Alfa, Lancia, Maserati, Abarth, maar ook logisch dat de aandacht van FC uitgaat naar Jeep, Ram en Fiat. Ik denk dat Marchionne tegen beter weten in de kleine merken in stand houdt.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2016 om 13:27
    Permalink

    gevolg van dit zwalkende en vooral uitstel beleid is dat ik na de 159 inmiddels al 4 jaar (!) in een Audi rondrijd (overigens tot volle tevredenheid, kan het iedereen aanraden). Ik vermoed dat ik niet de enige ben, terwijl ik een groot Italiaans ‘cuore’ heb en prive ook de nodige Italianen rijd. Het is daarom wel heel vreemd om te lezen dat FCA nu het argument hanteert dat het dealernetwerk niet op orde is. Ja he he, ooit van kip en ei gehoord meneer Marchionne?

    Beantwoorden
  • 29 januari 2016 om 16:35
    Permalink

    !0 jaar geleden bestond FCA al niet meer dan alleen op papier. Mogen we toch blij zijn dat we herijzing mogen meemaken van deze grote merken. Over 20 jaar vertellen we het aan onze kleinkinderen en bestaat VW misschien niet meer.

    BeantwoordenReport user
  • 29 januari 2016 om 17:19
    Permalink

    alfaspeed en zijn roze-rode bril…
    Jeep-Chrysler-Dodge-Ram : voor schaalvergroting er bij gekocht.
    Valt wat voor te zeggen. Geef ik toe.
    Maar om die nu in de armen en harten te sluiten als “Italiaans” en “blij zijn” dat ze “herrezen zijn” ? Mmmmmh, ten koste van wat ?
    Lancia = klinisch dood.
    Alfa Romeo = afwachten en uitstellen en (waarschijnlijk) onbetaalbaar voor zij die nog een 133, 156 of Guilletta konden kopen.
    Abarth : heropgerakeld en uitmelken met allerlei “specials”. De historie van Abarth is wel wat groter dan enkel “500”.
    Fiat : dat is het enige (Italiaans) onderdeel van FCA dat nog een redelijk breed palet van modellen heeft. Zolang je niet zoekt achter een “break” of “SW”.
    Fiat Professional : goede joint-ventures en marktleider met de Ducato voor motorhomes. Zouden veel eigenaren weten dat ze met een “Fiat” rijden ? 🙂

    Ivm die “breaks / SW”.
    Volgens “helder licht” Sufferd Marchione is dat een niche van amper 10 %.
    En dus wordt dat niet meer aangeboden. Hij haalde zelfs cijfers boven … uit begin jaren ’90… de Tipo, als ik me niet vergis. (ergens vorig jaar bij de ene of andere presentatie / update van hun (zoveelste) investeringsplan).
    Hoe een CEO percentages en grafieken gebruikt om zijn eigen gelijk te bewijzen…
    Zal ik de percentages van de Lybra bovenhalen ?
    Mocht Snuffel M het niet weten : gebouwd van ’99 -- ’05). Dat is wat recenter en relevanter.
    De SW werd zo’n 90.000 keer gebouwd, de Sedan zo’n 75.000 keer.
    Oeps, het omgekeerde van wat hij beweerde met zijn slide-show.
    Het zou me niet verwonderen dat de verhouding SW/Sedan voor de AR 156 en 159 eveneens véél gunstiger is dan zijn “10%”

    Ik herhaal : hij heeft FCA financieel in orde gebracht / gered, maar NU is het dringend tijd dat hij de eer aan zichzelf houdt.
    M.a.w. vertrekken en iemand anders aan het roer als CEO.
    Wil hij ook nog eens redder van AR zijn, om te “bewijzen” tegenover Piëch dat hij van AR wèl iets kan maken ?
    Hoogmoed komt voor de val.
    Het zou maar zo eens kunnen dat hij FCA gered én ter ziele heeft / zal laten gaan.

    BeantwoordenReport user
  • 30 januari 2016 om 00:39
    Permalink

    . Als je mijn geschiedenis zou kennen zou je weten dat ik geen roze brilman ben. Mijn vrouw zal je hard uitlachen. Ik loop al wat jaartjes mee en ik weet uit wat voor puinhoop FCA komt. Ik heb ze er in verzeild zien raken.Maar misschien is het een goed idee om jou de portefeuille te geven kijken hoe jij het ervan af bracht, maar door dat soort personen is FCA in de problemen gekomen en de duitse merken niet. een bedrijf runnen doe je met verstand en niet met je hart.En om SM een sufferd en helder licht te noemen geeft niet veel blijk van inzicht maar meer een emotionele uitspatting.

    BeantwoordenReport user
  • 30 januari 2016 om 12:10
    Permalink

    @Koen: je cijfers van de Lybra berlina en SW kloppen, maar dat was 15 jaar geleden. Inmiddels zijn het C en D-segment totaal veranderd en worden SW’s echt veel minder verkocht. Plaatsgemaakt voor Crossovers en SUV’s. Kijk naar de top 100 van meest verkochte modellen wereldwijd en zelfs in Europa: Audi Q3, Q5, BMW X3, X5, Nissan Quashquai, Toyota RAV4, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia Sportage, VW Tiguan, Mazda CX-5, daar zitten de volumes, en niet meer in de SW’s van de Passat, C-klasse, Audi avants etc. Times are changing. En dat ziet Marchionne echt wel goed. Vandaar zijn focus op 500X/Renegade, SUV’s voor Alfa en Maserati, en veel nieuwe Jeeps, Rams etc. Geen Giulia SW dus

    Beantwoorden
  • 31 januari 2016 om 00:08
    Permalink

    10% van het D-segment. Dat zijn niet heel veel auto’s voor een concern dat probeert tot de top 5/6 in de wereld te behoren en jaarlijks minimaal 5 miljoen auto’s moet verkopen. De Crossover markt, de SUV markt en ook het traditionele D-segment berlina’s is vele malen groter en daar moet je dus de volumes halen. Alfa Romeo heeft sowieso alleen een kans van slagen als het in de toekomst minimaal 500.000 eenheden afzet. Nu zitten we op 10% daarvan. Geen energie verspillen aan SW’s dus. Jammer voor NL en B maar onze markten zijn te afwijkend en te klein t.o.v. de rest van de wereld

    Beantwoorden
  • 31 januari 2016 om 08:26
    Permalink

    De aandacht voor SUV’s is al erg lang gaande. Nu pas een eerste binnen de Europese FCA merken (500x) is wel erg laat en slechts volgend. Van visie lijkt geen sprake te zijn, zeker niet als het Alfa Romeo betreft. Uitstel is de enige echte continue factor. En dan klopt het dat je vervolgens moet constateren dat je dealernetwerk niet meer kan bestaan. Betekent mi dat je eerst met nieuwe modellen moet komen en pas dan aan je dealernetwerk kan beginnen. Met twee niet meer verkopende compact modellen en met veel vertraging een dure D klasse zou ik als potentiële dealer niet m’n geld willen inzetten. Ik zou omzet willen maken en mee doen op die SUV hype. Maar die van alfa is ook weer uitgesteld. Kansarme besluiten.

    Nu de Renegade aan slaat, worden alle middelen op dat merk ingezet en wordt het investeringsprogramma voor Alfa wat meer uitgesmeerd in de tijd. Daar kan toch geen een alfa fan blij van worden? Seriously?

    Beantwoorden
  • 31 januari 2016 om 11:31
    Permalink

    @dmantione: 10% van het D-segment, dat mag je gerust een niche noemen, zo groot is dat volume niet als je het afzet tegen het segment crossover’s en SUV’s. Dat is jammer voor NL en B waar SW’s altijd goed verkochten (inmiddels ook niet meer), maar een Giulia SW gaat echt geen 200.000 eenheden of meer verkopen.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2016 om 13:05
    Permalink

    Het dealernetwerk gaat op de schop. Het huidige netwerk zal verdwijnen. De meeste dealers zijn niet geloofwaardig en voldoen niet om daar je Giulia te kopen. Grote dealerbedrijven met meerdere merken in hun bestand zullen dat overnemen en een volwaardig showroom kunnen leveren . Net als supermarkten de markt overnamen van de wijkwinkels zullen er grote dealer showrooms komen voor een hele regio.klantgerichter en veel via internet gestuurd.

    BeantwoordenReport user
  • 31 januari 2016 om 21:08
    Permalink

    @mareblu: Weet je dat zeker? Je zou het mijns inziens een niche kunnen noemen als het 10% versus 90% de rest is. Het D-segment wordt naast crossover’s, SUV’s en stationwagens ook nog bevolkt door sedans en coupé’s. Wellicht hebben we het dus over 10% die ene stationwagen van het segment bedekt versus 25% voor een SUV. Reken dan maar uit hoeveel extra verkopen een station te weeg brengt wetende dat je nu ook al niet het volledige segment bedekt.

    En het gaat hier niet om een hele nieuwe auto, maar om een koetswerkvariant.

    Overigens lees ik nergens harde uitspraken dat een Giardinetta geannuleerd is. Dat is enkel een interpretatie van de presentatie en staat haaks op eerdere uitspraken dat er zeker een station gaat komen.

    BeantwoordenReport user
  • 1 februari 2016 om 20:38
    Permalink

    @ alfaspeed
    Hebben die dealers jaren gevochten voor hun merk, worden ze weggezet als niet geloofwaardig. Met zo’n leverancier wordt je al gauw ongeloofwaardig!

    In de wereld van de grote multi brand showrooms zijn er overigens ook tegengeluiden: Volvo opperde laatst uit te kunnen zonder grote showrooms. Kleine showrooms i.c.m. met internet zou ook uit kunnen.

    @dmantione
    Nergens lees ik harde uitspraken over een datum waarop enige hardware in een van de laatst overgebleven showrooms wordt binnengereden. Zolang dat niet het geval is, is de discussie over een modelvarianten voor (al dan niet) niches m.i. zinloos

    BeantwoordenReport user
  • 2 februari 2016 om 00:14
    Permalink

    @Alfaspeed: als we FCA mogen geloven, en dat doen we natuurlijk met onze roze bril, dan staat de Giulia in verschillende varianten over enkele maanden in de showroom. Het zou raar zijn als men juist nu de paar dealers die nog over zijn gaat afschaffen. Als ze een dealernetwerk hadden willen bouwen hadden ze hier het afgelopen jaar ruimschoots de tijd gehad met hun getreuzel. Alfa is en blijft voorlopig een piepklein merk met een handvol dealers, en alleen dat is al een reden waarom de leasemarkt de Giulia het niet gemakkelijk zal maken.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2016 om 10:56
    Permalink

    Het sedan/sw-verhaal is nog wel te begrijpen. De cijfers die jullie erbij halen gelden voor Europa, maar de Giulia moet straks vooral aantallen in de V.S. gaan maken en daar worden nauwelijks stationwagons verkocht.

    Om van FCA een florerend bedrijf te maken zal Marchionne een aantal rigoureuze stappen moeten nemen. De belangrijkste: Dodge, Abarth en Lancia opheffen (of degraderen tot submerk) en misschien wel Maserati en Alfa samenvoegen. Dan krijg je een overzichtelijk bedrijf met een productgamma dat is managen. Nu worden halfslachtige maatregelen genomen: deels economisch ingegeven en deels met emoties. Dan krijg je dus een halfslachtige uitvoering van het productplan.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2016 om 11:17
    Permalink

    Bang dat je erg gelijk hebt. Te veel merken met een hoop emotie maar zonder volume in de lucht houden is niet een duurzaam model. Daarvoor heet FCA gewoon niet de middelen.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2016 om 13:34
    Permalink

    @dmantione Volgens het plan uit 2014 moeten er in 2018 150.000 stuks in Europa verkocht worden en 200.000 in de V.S. Geen realistische aantallen, maar het geeft de verhouding aan.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2016 om 13:35
    Permalink

    Men is vaker iets voornemens, maar de praktijk is vaak anders. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat er in de VS meer Giulia’s verkocht zullen gaan worden dan in Europa. Alfa Romeo is daar een brok historie en emotie, zonder de ballast van het recente verleden. Ook is het meer de markt van de duurdere alfa’s en niet van de volumemodellen, die daar niet verkocht zijn. Het gevoel bij het merk is daar geheel anders dan in Europa. En daar past een Giulia prima bij.

    BeantwoordenReport user
  • 4 februari 2016 om 21:44
    Permalink

    Kras die voorbumper nu al over de weg, terwijl er niet eens sprake is van een verkeersdrempel? Ai…

    Beantwoorden
  • 11 februari 2016 om 22:46
    Permalink

    SW of niet… 5 jaar geleden kon hier hier melden dat ik mijn Fiat Croma mocht gaan vervangen en dat noch Fiat, noch Alfa noch Lancia een waardig vervanger met interessant bijtelling tarief in de aanbieding had. Inmiddels 5 jaar verder, had nog even hoop op een giulia of giulietta SW maar helaas, nog steeds geen ruim, goed rijdend alternatief…

    Inmiddels dan maar een BMW Gran Tourer is inmiddels besteld, rijdt heerlijk, zelfs op 3 cilinders, biedt ruimte, lage bijtelling en prijzen zijn interessant door de lage BPM. SM heeft BMW al meerdere malen als voorbeeld aangehaald en ik wacht dan ook met smart wanneer hij ze echt gaat challengen. Dan in 2020 maar eens zien of er wel wat te kiezen valt voor ons bij FCA, als we dan niet te veel verknocht zijn geraakt aan de BMW 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.