Home » FCA , Lancia

FCA kreeg serieus aanbod om te investeren in Lancia

11 augustus 2018 21:01 22 reacties

Lancia bestaat al een hele tijd bijna niet meer. De enkel in Italië verkrijgbare Ypsilon draagt nog altijd het trotse blauwe wapen uit Turijn, maar hoe lang dit nog zal duren is maar zeer de vraag. Al 112 jaar is het geleden dat het automerk dat zoveel technische en esthetische innovatie voortbracht, het levenslicht zag. Het is juist dit rijke verleden dat veel mensen (inclusief ondergetekende) zo ernstig melancholisch en ietwat bedroefd maakt. Maar op melancholie alleen kan een automerk niet voortleven. Daarom zochten sommigen juist naar een passend verdienmodel voor Lancia.

Eind 2017, toen nog niemand kon vermoeden dat Sergio Marchionne vandaag niet meer zou leven, zou er op de deuren van Lingotto zijn geklopt door de Italiaanse ondernemer Gianfranco Pizzuto. Velen zien hem als de ambassadeur van de elektrische auto in Italië. Die markt waar Marchionne lange tijd zeer sceptisch tegenover stond, maar waar FCA de komende jaren volop in zal gaan investeren als we de plannen mogen geloven. Hij had een ambitieus plan bedacht om een serie nieuwe en volledig elektrische Lancia’s te bouwen. Een niche reïncarnatie van de Fulvia zoals Falvio Manzoni ‘m 15 jaar geleden al zo succesvol vormgaf (foto’s). Het zou gaan om een gelimiteerde versie die niet ver van Lancia’s oorspronkelijke kraamkamer in Chivasso gerealiseerd zou worden. Tussen de 2000 en de 2500 stuks op jaarbasis en zowel een coupé als een spider.

FCA vond het echter allemaal te gewaagd, risicovol en mogelijk ook te kostbaar. Het plan dat zelfs een titel droeg (“Revamping a brand”) zou Lancia opnieuw op de markt brengen middels de productie van elektrische auto’s voorzien van een 60 KW batterij, goed voor een autonomie van 350 tot 400 km. Auto’s die een kleine 50.000 euro zouden kosten. Een startkapitaal van 50 miljoen was reeds beschikbaar, vertelt Pizzuto vandaag aan de krant Il Giornale. Duitse en Nederlandse investeerders zouden garant staan. De realiteit vandaag is dat er voor Lancia geen plaats is momenteel en dat Mike Manley zelfs nog een hele kluif zal hebben aan het meer rendabel maken van het merk Fiat en het verder uitbouwen van Alfa Romeo en Maserati.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

22 reacties »

  • Hilbert schrijft:

    Ik hoop dat het allemaal doorgaat

  • Michele schrijft:

    Ik vind het jammer dat het onduidelijk blijft omtrent Lancia. Er wordt maar geen besluit genomen. Elke investering kost natuurlijk geld en is een risico.
    Maar een concern dat al een paar miljard per jaar verdiend en een veel kleiner bedrag aan Lancia zou kunnen uitgeven maar dat dus niet doet, gaat er bij.mij er niet in. Ik snap de plannen van FCA niet !!!

  • henk schrijft:

    dromen zijn bedrog.

  • Hoekree schrijft:

    Probleem is dat electriche autos nog steeds verliesgevend zijn
    2021 zou het jaar zijn dat het echt los komt.
    Ik als echte auto liefhebber ziet het met leed tegemoet.
    Een italiaanse auto die geen geuid maakt.
    Italiaanse auto is geluid .

  • Hilbert schrijft:

    Is de toekomst

  • Hilbert schrijft:

    Investeren in de toekomst levert geld op.

  • Taffino schrijft:

    Elektrisch is niet totaal ecologisch verantwoord. De kunst is combineren en modellen ontwerpen die verkopen tegen een juiste prijs voor iedereen. FCA dacht aan kostenbeheersing maar klantenbinding……

  • mareblu schrijft:

    Het wordt bijna aandoenlijk, zo’n artikel over Lancia.
    @Hilbert: als je goed leest dan weet je dat het niet doorgaat, want FCA heeft het in 2017 al afgeschoten.
    @ Michele: wat is er niet duidelijk? Marchionne is heel duidelijk geweest in 2016: Lancia is dood, over en uit. History. Er is geen dealernetwerk meer, de Ypsilon mag doorgaan zolang ie goed verkocht wordt, en dat duurt al veel langer dan destijds gedacht, en daarna is het klaar. Doodzonde, maar een logisch gevolg van 25 jaar aanmodderen en telkens andere doelgroepen aanboren. Het merk van technische innovatie werd en merk van luxe reiswagens, toen plotseling een rallyemerk, daarna werden het Fiats voorzien van alcantara en two tone lak, en tenslotte werd het vooral een merk van gerebadgde Chryslers en stadsautootje Ypsilon. Verkopen kunnen ze het merk ook niet, want de merkwaarde is als gevolg van dit gezwalk nul.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Telkens andere doelgroepen aanboren heeft Lancia nooit echt gedaan op de (luxe) stadsauto na sinds de toevoeging van Autobianchi (waar de Ypsilon nu een nazaat van is). Lancia is altijd het merk van luxe en sportiviteit geweest. Als je dat niet begrijpt ken je de geschiedenis en merkperceptie van Lancia in het verleden duidelijk niet. De enige ommezwaai die je een tijdje zag, is dat het vroeger voor hoogwaardigheid stond en dat na de overname door Fiat daar veel mis mee was. Maar voor Alfa Romeo geldt hetzelfde tot de Giulia een paar jaar geleden. Dat het jarenlang niet rendeerde is duidelijk…maar dat geldt ook voor Fiat blijkt nu (op de 500 en Panda na). En eigenlijk geldt het ook nog steeds voor Alfa Romeo, als er niet doorgepakt wordt…. en eigenlijk zijn er ook andere Europese automerken die weinig tot niet rendabel zijn op mondiaal niveau zoals Opel, Seat, Peugeot, Citroën. Maar bij Mercedes klagen ze nu ook steeds meer in de Eu. Te lage opbrengsten.

    PS: Marchionne heeft nooit, maar dan ook nooit gezegd dat het merk niet meer zal voortbestaan. Hij zei afgelopen voorjaar nog, dat het een kwestie van rendabiliteit is en dat dat voor alles geldt.

  • Hilbert schrijft:

    Eigenlijk produceert Lancia meer auto’s dan Alfa Romeo de laatste 20 jaar

  • Hilbert schrijft:

    Lancia wordt altijd in een woord genoemd met Mercedes en dat is niet voor niets.

  • Hoekree schrijft:

    Als je de laatse jaren lancia bijna voor nuks weggeeft
    En je praat over lancia in decprijsklasse 9000 euro ja dan os het makkelijk rekenen als je aantallen vergelijkt.
    Maar een giulia of stelvio of giulietta van 25000 tot 100000 euro is dat wel een ander verhaal he hilbert.
    Ze berkopen er ook meer dan ferrari gek he .

  • Hilbert schrijft:

    Italianen waren vroeger trendsetters geen trendvolgers zoals op dít moment.

  • Hilbert schrijft:

    Ja Alfa wordt duurder dan Maserati hoe gek moet het worden

  • Hilbert schrijft:

    De Thema verkocht beter dan de 164 en de Kappa beter als de 166. de reden dat Lancia aan de ketting wordt gelegd omdat Alfa Romeo anders helemaal niet verkoopt.

  • Hoekree schrijft:

    We leven in 2018 niet in 1998 komop zeg

  • Hoekree schrijft:

    Wil je echt de reden weten waarom lancia op stil staat ?
    Omdat alfa een merk voor heel de wereld is
    En lancia alleen voor italie.
    Daarbuiten wordt ie gewoon bijna niet verkocht

  • Hilbert schrijft:

    Als ik goed redeneer heeft Sergio in 15 jaar Fiat naar de. ……gebracht. Daar waar fam Agnelli na de oorlog heeft opgebouwd.

  • Hoekree schrijft:

    Hilbert dank zei deze man bestaat fiat nog anders was 15 jaar geleden de stekker eruit getrokken zo slecht stonden we ervoor.

  • Hilbert schrijft:

    Op de zelfde bodemplaat Alfa/Lancia

  • danpiz schrijft:

    Ik heet ook Pizzuto met mijn achternaam…. haha hoe toevallig is dit 🙂

  • Hilbert schrijft:

    Voor het geld van een Maserati heb je ook nog een echte Alfa Romeo.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA , Lancia

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties