Home » Ferrari

Ferrari heeft eerste hybride bijna klaar

9 juni 2011 20:57 ��n reactie

octrooi Ferrari

Ferrari werkt al een tijd aan de ideale hybride in het hoogste segment en het gerucht gaat dat het uiteindelijk ook van toepassing zal zijn op Maserati en wie weet ook op andere toekomstige topmodellen van de merken binnen Fiat-Chrysler. Dat Ferrari er mee bezig is, werd door het huis van Maranello zelf vorig jaar in Genève openbaar gemaakt met de Hy-Kers concept op basis van een 599 Fiorano. Het was alles behalve een ludieke actie, want door deze afbeelding van een ingediende octrooiaanvraag, weten we dat er iets borrelt in de keuken van Ferrari. Dankzij de ervaringen binnen de F1, ziet Ferrari brood in haar eigen systeem en gaan we het binnen een jaar terugzien op auto’s voor op de weg. De opvolger van de Fiorano (die in 2012 op de markt verschijnt), zou al met Kers-systeem op de markt verschijnen tegen 2013. Het is iets wat je zelfs aan de grootste F1-fanaten kunt verkopen meent Ferrari. Elektrisch rijden krijgt voor het eerst ballen straks, dankzij deze Italiaanse sportwagenfabrikant, die werkelijk nooit vies lijken te zijn van iets totaal nieuws. Ook met de in Genève geïntroduceerde FF kwam Ferrari met een compleet nieuwe benadering van sportiviteit op de proppen.

Ferrari HyKers

De eerste testexemplaren zouden reeds zijn gesignaleerd op Duitse testcircuit van Bosch te Boxberg. Mogelijk gaat Bosch voor de nodige input zorgen, aangezien het al ervaring heeft met hybride systemen op zwaardere auto’s van de merken Porsche en Volkswagen. Maar het zal Ferrari zelf zijn, dat dankzij een geheel eigen inventie met iets nieuws zal komen. Het systeem is namelijk niet alleen gericht op besparing, maar juist ook op betere prestaties en sportiviteit. Het is nog niet precies duidelijk hoe het zal werken. We weten niet of het systeem erg zal overeenkomen met wat we vorig jaar zagen, of dat Ferrari nog met een groot wit konijn tevoorschijn komt, zoals bijvoorbeeld elektrische aandrijving in de wielen. In ieder geval valt aan deze schematische opzet al te zien dat het om een full-hybrid model gaat, dat zich dus ook louter op batterijen kan voortbewegen.

Behalve de conventionele motor zelf heeft de auto ook twee elektrische aandrijfmotoren; Een op de achteras die aansluit op de transmissie en het differentieel. Deze kan de hele auto in beweging brengen en wanneer het gas los wordt gelaten laden de batterijen zich weer op. De tweede aandrijving zit voorin bij de V12 en vormt vooral het brein dat allerlei zaken in beweging zet zoals de waterpomp, pomp voor de stuurbekrachtiging, de remmen en de compressor voor de airco. Tegelijkertijd is dit de bron die de achterste aandrijving ondersteund, wanneer er volledig elektrisch wordt gereden.

Wat je er ook van vindt; Een stille Ferrari dat de 300 aanraakt moet een bijzondere gewaarwording zijn…


To view this page in English please visit our international version.

RSS  

1 reactie »

  • Bertone schrijft:

    Hulde aan dit merk. Een kleine fabrikant met steeds weer nieuwe modellen en techniek!Forza Ferrari!!!

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Ferrari

Volg ons

Advertenties