Ferrari’s nieuwe V12 met innoverende verbrandingstechniek

Meer thermische efficiëntie dat is waar het om draait, want Ferrari is niet van plan om de heilige V12 te slachtofferen voor een toekomst met minder uitstoot. Nee, het huis van Maranello komt met een innoverende oplossing, omdat Ferrari nu eenmaal nergens voor terugdeinst (en omdat Enzo Ferrari zich anders zou omdraaien in z’n graf). Het patent dat vorig jaar in de VS werd aangevraagd voor de evolutie van de V12, toont een blok met twee verbrandingsmethoden om een hoger rendement te realiseren.

De illustraties die bij de aanvraag werden geleverd, omschrijven een motor met twee soorten ontbranding. Enerzijds is er een kleine injectie van brandstof, net voordat de bougie ontbrandt. Volgens Ferrari ontstaat er dan meer luchtstroom in de verbrandingskamer, waardoor er meer hitte ontstaat in mengeling van lucht en brandstof; “Het katalytische systeem is daarom zeer snel op temperatuur, vanaf het opstarten van het motorblok, zodat juist in deze fase de emissies kunnen worden gereduceerd.” Meldt Ferrari’s meegeleverde document.

Het blok is verder voorzien van een voorkamer dat zich recht boven de verbrandingskamer bevindt. Zowel de eerste als de laatste zijn voorzien van een eigen bougie. Tijdens normale snelheden komt een deel van het lucht-brandstof mengsel in deze bovenste ‘pre camera’ zoals de Italianen dat noemen. De bougie doet vervolgens z’n werk. “Dit zorgt voor een snelle verbranding met laag ontstekingsrisico.” Aldus Maranello. Omgekeerd doet de bougie in de verbrandingskamer z’n werk tijdens de start (nullast) of bij deellast (gaspedaal gedeeltelijk ingedrukt). In deze modus, opereert de motor gevonkt en geïnjecteerd, zodat de katalysator verwarmd wordt. Kortom de atmosferische wonderen van Ferrari, zijn (gelukkig) de wereld nog niet uit. De V12 is nog niet uitgeteld.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.