FIAT bevestigt opnieuw komst 3 nieuwe C-segment modellen binnen anderhalf jaar

Alles op schema.

Er was wat twijfel aan het ontstaan met al die herstructureringen binnen Stellantis sinds de aanstelling van Filosa als CEO, maar niet alles wat al in de pijplijn zat is vooruitgeschoven. Zo krijgt FIAT echt z’n volwaardige C-segment terug na het verdwijnen van de Tipo line-up. FIAT-chef Olivier François zou dit onlangs opnieuw hebben bevestigd aan een Spaanse bron (El Mundo). Na de komst van een update voor de elektrische 500 en de langverwachte nieuwe hybride variant van het model uit Mirafiori eind 2025, kun je in de loop van 2026 ook ruime FIAT’s verwachten in het compacte middensegment. François spreekt over een tijdsbestek van 18 maanden. Het betreft nog altijd een ruime 5/7-zits SUV, een wat minder praktische Fastback én een werkpaard in de vorm van een pick-up voor de stal van FIAT Professional. FIAT heeft hieromtrent een tijdje geleden al wat stijloefeningen getoond (zie afbeeldingen). Over de mogelijke naamgeving van de aanstaande C-segment modellen heeft Franse CEO van FIAT nu even niets gezegd.

Ook het A-segment krijgt nieuwe input.

Naast dit fijne nieuws, mag FIAT ook op de middellange termijn rekenen op continuïteit. Zo zal het kleinste meer economische A-segment, wat voor FIAT altijd een fundamenteel segment bleek op de Italiaanse thuismarkt, ook opnieuw vorm gaan krijgen. Daarvan is zelfs de productielocatie al bekend (mogelijk om onrust binnen de industrie te voorkomen). Pomigliano d’Arco krijgt namelijk die eer. Een kleine Panda (Pandina) onder de grote Grande Panda wordt verwacht, met een hoekig, praktisch en configureerbaar karakter. Precies zoals de iconische oer-Panda uit 1980. De Grande Panda is intussen de komende jaren hét belangrijke referentiekader bij al deze uitbreidingen naar boven en beneden toe.

Deur staat op een kier voor terugkeer Punto.

De legendarische FIAT Uno en Punto hatchbacks hebben een belangrijke plek binnen FIAT’s heritage, dat staat buiten kijf. Toch wil François nog geen garanties geven op een terugkeer van zo’n conventionele hatchback. François benadrukt in het interview dat de SUV-georiënteerde markt daar nog niet om vraagt voorlopig.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.