Fiat Brazilië klaar voor nieuwkomer in het B-segment

punto opvolger2

Brazilië is vooral een markt voor extra compacte modellen in tal van varianten, wat ook de reden is waarom de nieuwe Fiat Tipo bijvoorbeeld voorlopig niet naar het land van de huidige Olympische Spelen zal afreizen. Het Braziliaanse A- en B-segment bestaat uit meerdere modellen en Fiat biedt daarin zowel goedkopere als duurdere alternatieven. De goedkoopste zijn meestal de langlopende modellen. Zo is de oude Uno (die daar Mille heette) nog maar net uit productie. De huidige Uno neemt die rol over en net daarboven vormt de nieuwe Mobi het alternatief. Op basis van de oude Palio (die nog steeds in productie is) zien we intussen evoluties met dezelfde naam, onderhuids vaak nog voorzien van oudere techniek. Voor C-segment modellen zoals de Bravo/Tipo, is traditioneel weinig plaats op de markt en dus investeren fabrikanten nauwelijks in dit type modellen voor de Braziliaanse markt.

punto opvolger5

Fiat brengt daar liever een compleet nieuwe B-segment auto uit, op een evolutie van het compacte ‘Small’ platform. Project X6H is al een tijdje in ontwikkeling (foto’s). Op onze markt houdt Fiat in dit segment intussen voorlopig de deur stijf dicht en vertrouwt men nog op de bekende Punto. Het succesvolle model uit Melfi, dat Fiat alweer 10 jaar geleden opnieuw op de kaart zette in het segment voor de massa, is eveneens in Brazilië en India in productie. Maar deze volgorde zal Fiat niet meer hanteren, gezien de te hoge ontwikkelingskosten.

punto opvolger4

De nieuwe Punto komt straks uit Brazilië en zal naar verwachting de hele wereld overgaan als ‘global car’. Het concept; een hatchback en een sedan met een rationeel en economisch karakter (mogelijk op termijn ook als Crossover en goedkope kleine Pick-up), een beetje zoals de ‘Turkse Tipo’ bij ons. De sedan draagt als projectnaam X6S. We hopen/verwachten dat deze nieuwe basis voor het B-segment, op termijn ook het gamma op ons continent zal komen versterken. Zoals we al eens schreven is er een kans dat Fiat dan de naam Uno hier weer van stal zal halen (in lijn met Tipo), terwijl we tegelijkertijd beseffen dat de naam Punto als sinds de jaren ’90 een sterke reputatie heeft opgebouwd en dus echt niet vervangen hoeft te worden. De nieuwe compacte hatchback van Fiat zal begin volgend jaar debuteren, onder andere voorzien van de revolutionaire nieuwe Global Small Engine (GSE) drie- en vier cilindermotor. De GSE zal met en zonder turbo verschijnen, met een inhoud van 1.0 tot 1.3 liter, deze laatste ook met 100 pk.

punto opvolger3

Deel dit artikel:

16 gedachten over “Fiat Brazilië klaar voor nieuwkomer in het B-segment

  • 7 augustus 2016 om 09:29
    Permalink

    Btw, de nieuwe GSE-motor-serie gaat bestaan uit 3 cilinder en 4 cilinder motoren.
    De 3 cilinder wordt een 1.0ltr motor en de 4 cilinder een 1.3ltr motor.
    Zowel de 3 cilinder als de 4 cilinder komt er “met” en “zonder” turbo.
    De 1.0ltr 3 cilinder heeft zonder turbo 80 pk en 98 Nm.
    De 1.3ltr 4 cilinder zonder turbo zou ± 100 pk hebben.
    De 3 cilinder turbo zou goed zijn voor vermogens tot 120 pk en de 4 cilinder turbo tot vermogens van 160 pk.
    Daarboven zouden 1750cc en 2000cc motoren het werk moeten gaan doen.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2016 om 09:35
    Permalink

    De nieuwe 3 cilinder 1.0ltr 80 pk 98 Nm motor zou in 2017 ook zijn intrede gaan doen in Europa.
    Hij zou hier de betrouwbare maar bejaarde 1.2ltr FIRE als ook de turboloze TwinAir motor gaan vervangen als nieuwe basis motor.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2016 om 16:21
    Permalink

    Lijkt me goed dat we wel een opvolger komt. De Clio, 208 en Polo behoren tot e best verkocht auto’s in Europa. Fiat jan het zich niet veroorloven niet in die klasse mee te doen. Kost ook klanten, als je na Panda of 500 stapje groter wil, zou je naar andere merk moeten.
    Die nieuwe motoren zijn ook welkom, zeker ook om normverbruik te drukken. Als geheel aluminium, dan licht. Ook mooi voor de Tipo!
    Overigens heeft Sergio ook eens gezegd dat er geen opvolger zou komen voor de Bravo. Dus hopelijk komt het ook nu goed!

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2016 om 16:26
    Permalink

    Wel mag voor de EU versie het dashboard nog wat opgeknapt worden. Mer grote roosters en zonder navi is dit meer retro jaren 80.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2016 om 16:46
    Permalink

    Het kan aannemelijk zijn, dat de 2017 Fiat Panda de stap heeft gezet, waar de smartphone meer en meer een onderdeel gaat worden van de auto multimedia.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2016 om 16:53
    Permalink

    Dat er geen nieuwe Punto komt zegt niet zoveel over de B-segment auto maar meer over de naam die hij gaat krijgen.
    Dit kan natuurlijk gewoon de nieuwe UNO worden, die de huidige Braziliaanse UNO vervangt en vervolgens ook in Europa op de markt gaat komen.
    In Europa zou dit ook zomaar als Panda XL in productie kunnen gaan.
    De Braziliaanse UNO en Europese Panda, hebben al verwantschap met elkaar.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2016 om 20:20
    Permalink

    De 65pk TwinAir (in Nederland zelfs teruggebracht naar 60pk) is een turbo-loze TwinAir die maar in een beperkt aantal landen zoals Nederland en Denemarken en nog een paar geleerd worden.
    Dit in tegenstelling tot al die andere landen die gewoon de 1.2ltr FIRE als basis motor hebben.

    Beantwoorden
  • 8 augustus 2016 om 14:18
    Permalink

    @ HZW : Sergio Marchionne zegt vandaag dit ,morgen dat .Daar is hij heel goed in!
    Net nu het in Europa goed gaat met de autoverkoop staat Fiat en Alfa Romeo met oude modellen in de showroom.Je zal maar een Alfa Romeo dealer zijn.
    Hellaas gaat de nieuwe Giulia ook geen verkoopkanon worden ,veel te duur.

    Maar sinds Sergio de baas is bij Ferrari F1 gaat het ook al een stuk beter daar haha.

    Beantwoorden
  • 8 augustus 2016 om 14:25
    Permalink

    @Yamashita Fiat groeit in Europa lekker mee. Hoezo geen nieuwe modellen? Tipo. 124 Spider, vernieuwde 500, nog frisse 500X. Volgens mij valt het allemaal wel mee. Je kan het niet eens met de strategie van Marchionne, ook ik heb daar regelmatig mijn twijfels bij, maar er gebeurt wel weer wat bij Fiat de laatste jaren.

    Beantwoorden
  • 8 augustus 2016 om 14:26
    Permalink

    @Yamashita: vanmorgen bij het ontbijt accuzuur gedronken ofzo? 😉

    PS: de Giulia is precies goed qua prijs. zeker als je kijkt wat voor auto je ervoor krijgt.

    Beantwoorden
  • 10 augustus 2016 om 14:18
    Permalink

    @OneFiveNine : Ik hoop dat er volgend jaar in Geneve een paar leuke nieuwe modellen zijn te zien bij FCA .

    Beantwoorden
  • 12 augustus 2016 om 18:32
    Permalink

    Ik zou niet weten wat, hooguit bestaande modellen met nieuwe GSE-motoren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.