Nieuwe A-segment Fiat heet mogelijk Mobi

Fiat Mobi

In Brazilië zegt men dat de nieuwe kleine Fiat de klinkende naam Mobi zal krijgen. Project X1H is niet zomaar een nieuwe versie van een kleine Fiat uit Brazilië mogen we nu wel concluderen. Net als ten tijde van de ontwikkeling van de nieuwe Uno, dat tevens de basis vormde voor ‘onze’ Panda, zien we dat er in de omgeving van Betim al langere tijd keihard gewerkt wordt aan een totaal nieuwe auto. Sommige bronnen maken melding van een kleine SUV-achtige, maar als we nuchter naar deze foto’s kijken zien we gewoon een soort Panda nieuwe stijl. Een tikkie ruimer volgens insiders en verder met dezelfde robuuste karaktereigenschappen.

SGE

SGE2

Bijzonder is zoals gezegd ook de komst van een totaal nieuwe driecilinder, maar ook viercilinder benzinemotor. Dat ie totaal nieuw is, weten we dankzij een mail die onze redactie mocht ontvangen van iemand die blijkbaar dicht bij het vuur zit. Dat ging gepaard met deze wat onduidelijke shots van een diapresentatie over de nieuwe uit aluminium opgetrokken krachtbron. Fiat’s nieuwe Small Gasoline Engine, oftewel SGE. De opvolger tevens van de legendarische gietijzeren viercilinder Fire en zoals het nu lijkt ook van de tweecilinder TwinAir. Niet zomaar een blok dus. Als de we afbeelding hierboven goed bekijken rollen er straks zowel een driecilinder als een viercilinder van de band. Volgens onze informant de eerste als 1.0 en de tweede als 1.4. De presentatie hield men volgens de bron bij FCA’s eigen metaalconcern Teksid.

Fiat Mobi2

24 gedachten over “Nieuwe A-segment Fiat heet mogelijk Mobi

  • 31 december 2015 om 19:28
    Permalink

    Ik lees elders berichten dat er dan toch een Topolino aan zit te komen. Als we 1+1=2 doen, dan zou je verwachten dat deze auto daar dan de basis van is.

    Beantwoorden
  • 1 januari 2016 om 11:41
    Permalink

    @ dmantione

    AFAIK this car will have officially a new platform fur future FIAT city cars.

    There is no talk about Topolino, I do not know who made up that story.

    We will see a Punto IV in about year time.

    Beantwoorden
  • 2 januari 2016 om 10:57
    Permalink

    Als de nieuwe 3 cilinder een echt schone motor is, dan is dat voor de Noord-West Europese markt misschien nog wel belangrijker nieuws dan de komst van een nieuwe A-segmenter. Alle FCA’s huidige en nieuwe modellen uit het A en B en zelfs basis C-segment schreeuwen om zo’n motor. De consument pruimt de Twinair in B en C helaas gewoon niet, en de oude 69pk Fire motor is niet schoon genoeg en daardoor in bv Nederland onverkoopbaar. Panda, 500, Uno, Punto, Renegade zouden weer een echte boost kunnen krijgen met deze motor.
    Ik krijg overigens de indruk dat er in Brazilië een stuk doortastender (en sneller) nieuwe modellen en motoren worden ontwikkeld dan in Europa, of lijkt dat maar zo?

    Beantwoorden
  • 2 januari 2016 om 13:23
    Permalink

    Eens wat die motoren betreft. Wat het ontwikkelen betreft. Prioriteiten bij het ontwikkelen, worden allemaal centraal aangestuurd bij FCA. Het is dus onmogelijk dat elders met een beter tempo wordt ontwikkeld dan hier in Europa bv.

    Beantwoorden
  • 2 januari 2016 om 14:50
    Permalink

    @ Lancia4ever

    About engines. Basic developments like engine block are usually done on global level. For GME that was in USA, while for GSE it was most probably done by Teksid with first blocks made in Brazil. After that specific developments or usage of specific technologies(like for example Alfa Rome version of GME) are done in specific region. EMEA in Italy, NAFTA in USA and LATAM in Brazil. Those are regions and countries that have their own R&D for engines in FCA world. Off-course that Brazilian GSE will at least have different ECU if not parts. There will be GSE’s with Multiair or without it, with gasoline direct injection or without it, with turbocharger or naturally aspirated…
    But one extremely important data which we overlook. This new aluminium blocks which are open deck design will provide weight reduction(IMO up to 20 kg) compared to outgoing FIRE engines and with GDI and MA with more power and less noticeable turbo lag.

    Beantwoorden
  • 3 januari 2016 om 19:50
    Permalink

    Als deze auto zo groot is als een Panda, zou het dan niet gewoon de vernieuwde Braziliaanse Uno zijn?
    Goed nieuws dat er nieuwe motoren aankomen. Het zou wel jammer zijn als de TwinAir zou verdwijnen. Prachtig concept. Met minder draaiende delen zou ie efficiënter moeten zijn dan 3 of 4 cilinder. Terwijl ie toch ondanks beperkte cilinderinhoud veel koppel levert. Daarbij compact, dus prima te combineren met hybridetechniek. Alleen jammer dat ie wat zwaar lijkt. Punto met TwinAir is stukje zwaarder dan de 1.4 fire motor.
    Die fire motor was ook een bijzonder ontwerp met cilinders erg dicht tegen elkaar gebouwd. Daarbij een prettige en betrouwbare motor.
    Ook fgoed nieuws dat over een jaar een nieuwe Punto komt.

    Ik ben wel benieuwd in welke auto de nieuwe motoren worden geïntroduceerd. Zou een mooi gebaar zijn als ie in een nieuwe Lancia komt 😉

    Beantwoorden
  • 3 januari 2016 om 20:00
    Permalink

    Over 20 jaar roemen nostaligisten de Twinair met zijn authetieke geluid en vooruitstrevende techniek 😉

    Beantwoorden
  • 4 januari 2016 om 10:35
    Permalink

    Lijkt me een zeer goede zet! Verse drie- en viercilinders van Fiat en eindelijk die TwinAir eruit! Nu nog een hybridemodule.

    Beantwoorden
  • 4 januari 2016 om 17:04
    Permalink

    Kijkend naar de foto’s die op Braziliaanse sites circuleren zie ik twee verschillende auto’s: een exemplaar gebaseerd op de Braziliaanse Uno, hier panda. De ander kleiner, m.n. goed zichtbaar overhang achter en de (compacte) contouren van de achterportieren, zonder afzonderlijke ruit stijl.

    Het lijkt erop dat er meer nieuws uit Brazilië gaat komen. Samen met de nieuwe motoren goed nieuws!

    Beantwoorden
  • 5 januari 2016 om 20:30
    Permalink

    De motor afkorting is “GSE” wat staat voor “Global Small Engine”.
    Deze motoren zijn leuk voor de zuid Amerikaanse markt maar zeker niet voor Europa.
    De 3 cilinder is een 1.0ltr 12v met 80 pk en 98 Nm, de 1.4 16v versie zou 100 pk hebben.
    Voor de Europesche markt zou het om MultiAir turbo versies gaan op basis van deze zuid Amerikaanse motor versies.
    Het zou nog wel denkbaar zijn dat de 80 pk 3 cilinder ook hier de nieuwe basis motor wordt, waarbij hij zowel de 1.2ltr FIRE als ook de turboloze TwinAir vervangt, maar verder zou het in Europa turbo versies betreffen.
    waarbij de MultiAir 3 cilinder turbo ± 100-120 pk zou hebben en de 1.4ltr 160 pk.
    Voor de toekomstige Panda zouden er dan 2 motoren beschikbaar komen, een 80 pk non turbo 3 cilinder en de turbo versie met 100-120 pk.

    Beantwoorden
  • 5 januari 2016 om 21:11
    Permalink

    @HZW
    GSE staat voor GLOBAL small engine. Basis is “werelds” en de verschillende versies toegespitst op de regio’s. De kans groot dat de ontwikkeling van het basis blok in Italië gedaan wordt (Teksid) en, zo u wilt, een afgeleide hiervan in Brazilië wordt gemaakt en in die configuratie inderdaad leuk is voor de Zuid Amerikaanse markt. Met deze motoren kan fiat met verschillende modellen, (eindelijk) aansluiting vinden bij de rest van de markt en daarmee een stuk competitiever worden.

    Goed nieuws!

    Beantwoorden
  • 5 januari 2016 om 22:20
    Permalink

    @HZW
    Over je eerste bericht: ik denk dat je je heel erg vergist. Er zullen heel veel versies komen, ook van de 3-cilinder, die perfect zullen zijn voor Europa!

    Beantwoorden
  • 5 januari 2016 om 22:56
    Permalink

    Turboloze motoren moet ik niet meer hebben.
    Dus als de nieuwe Panda in 2018 gaat komen met 80 pk 1.0ltr 3 cilinder en/of 100 pk 1.4ltr 4 cilinder motor dan haak ik af.
    Dan blijf ik lekker rijden in mijn TwinAir turbo.
    Als ik weer een nieuwe Panda zou kopen moet er minimaal weer een TwinAir Turbo (105 pk) in zitten.
    Kan mijn ook niet voorstellen dat de TwinAir turbo motor (en zeker niet de nieuwste generatie 80/105 pk versie) zo snel weer verdwijnt, de niet turbo 60/65 pk TwinAir motor daarentegen wel.
    Verder is ook af te wachten wat er van de nieuwe Panda gemaakt gaat worden, zo mooi zijn de nieuwste Fiat’s niet, alleen de gewone 500 en huidige Panda zijn te pruimen IMHO. (de 500X gaat ook nog net, maar de rest is dramatisch)
    Van de bovenstaande foto’s wordt ik ook niet echt vrolijk, dus als dat een indicatie is voor de nieuwe Panda dan heb ik grote twijfels over wat het gaat worden.

    Beantwoorden
  • 5 januari 2016 om 23:22
    Permalink

    @HZW

    AFAIK production of GSE will start in Brazil, at least for engine block. It’s cheaper to produce it in Brazil because of price of electricity.

    Also I do not know why are you so sure that’s a sketch for GSE and not for GME. IMO, 4cl GSE will not have a balance shafts, 4cl GME will have them.

    Where you get a info about 80 HP from 1.0 I3 which is naturally aspirated? For me it sound little to much when we know that 1.4 will have around 100 HP which is much less when you compare HP/liter ratio.

    @niccolo

    Are you talking about X1H and X6H or there is 3rd unknown mule in Brazil?

    Beantwoorden
  • 6 januari 2016 om 00:22
    Permalink

    Om wellicht een richting te geven aan deze discussie: 80pk lijkt me onrealistisch veel voor een atmosferische 1 liter motor. De Twinair heeft 60pk bij 875 cc. Meer vermogen krijg je door meer benzine in de cilinder te verbranden, het toerental opvoeren (vaker benzine verbranden) of betere efficiëntie.

    Van 60 naar 80 pk is een toename van 33% in vermogen. Bij 1 liter heb je dus 14% meer cilinderinhoud dan bij 875cc, dus kun je 14% meer benzine verbranden. Als je meer benzine wilt verbranden kun je meer inspuiten, maar dat geldt niet voor lucht, die moet op natuurlijke wijze (zegmaar zonder pomp) de cilinder instromen, dat is namelijk de definitie van een atmosferische motor. De Twinair gebruikt al Multiair, dus is al erg efficiënt in lucht aanzuigen. Het lijkt me niet dat een aanvullende 19% vermogenstoename te verklaren is doordat de GSE nog veel efficiënter lucht zal kunnen aanzuigen.

    Het toerental opvoeren is ook niet echt reëel, dat is iets voor de Formule 1, maar voor personenauto’s is de limiet 6000 toeren, anders slijt de boel te snel. Van een betere efficiëntie valt wel iets te verwachten, maar 19% zou een ware revolutie zijn die men reeds lang van de daken geschreeuwd zou hebben.

    Conclusie: De 1.0 atmosferische 3-cilinder gaat minder dan 80pk doen. Verwacht hem ergens tussen de 60 en 70pk (aangenomen dat er Multiair op zit). Doenlijk voor een Panda of 500, maar het zal voor wat grotere auto’s wat aan de lichte kant bevonden worden. Om meer vermogen uit de motor te halen moet er dus een turbo op, waarmee de lucht actief de cilinders in gepompt kan worden.

    Daarmee ligt het in de lijn der verwachting dat we op onze Europese markt, waarbij de 3-cilinder waarschijnlijk ook op iets grotere auto’s zal worden toegepast, veel met turbo’s zal worden uitgerust.

    De berichten dat de GSE ook de Twinair gaat vervangen bevreemden mij ook een beetje. De Twinair is een zeer fijne motor en het zal niet meevallen hem te overtreffen.

    Beantwoorden
  • 6 januari 2016 om 17:03
    Permalink

    Peugeot/Citroën hebben de 3 cilinder PureTech motor met naar ik meen 84 pk.
    De VW 3 cilinder heeft 75 pk

    Beantwoorden
  • 7 januari 2016 om 13:11
    Permalink

    @HZW

    But in case of PSA we are talking about 1.2 and to about 1.0 engine.

    Also if they can push 80 HP from 1.0 I3 they could certainly push around 105 HP from 1.4 I4.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2016 om 16:36
    Permalink

    @ N.N. yes you are right , totally forgot the PureTech is a 1.2 ltr engine.
    @ dmantlone ja, is een 1.2ltr, was dat even vergeten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.