Fiat grootste exporteur van Servië

fiat servie2

Het Servische ministerie van economie heeft bekendgemaakt, dat Fiat Automobili Srbija de afgelopen acht maanden verreweg de grootste exporteur van het land is geweest. De Italiaanse autobouwer was goed voor 952,4 miljoen euro aan inkomsten. De nummer 2 Naftna volgt op geruime afstand met 183,2 miljoen euro en bandenfabrikant Tigar volgt als derde met 162,3 miljoen vanaf januari. Vooral de uitbreiding van de uitvoer van de Fiat 500L naar Amerika en Groot Brittannië, heeft voor een flinke toename gezorgd. De overheid wil het liefst dat binnenkort ook Rusland volgt, maar het valt nog te bezien of dit binnen Fiat’s plannen past in een tot nu toe toch al redelijk moeizaam Russisch avontuur. De uitbreiding van het 500L gamma met de Trekking en de Living, zal naar verwachting sowieso voor een verdere groei zorgen.

fiat servie

9 gedachten over “Fiat grootste exporteur van Servië

  • 8 september 2013 om 15:43
    Permalink

    Geniaal strategische zet de fabriek in Servie te plaatsen!

    Er wordt een hoop goodwill gekweekt in Servie zelf, die door de rest van Europa redelijk verketterd wordt
    En van oudsher een land dat warme en nauwe betrekkingen heeft met de nagenoeg “unexplored” markt Rusland, die op deze manier een stuk toegankelijker wordt

    En dan nog steeds zeggen dat die Marchionne slechte beslissingen maakt…

    Beantwoorden
  • 9 september 2013 om 00:34
    Permalink

    @DiSegno and @Lancia4Ever laten we dit even in perspectief plaatsen: de aantallen van de ondergemotoriseerde 500L met zijn overgewicht zijn bepaald nog niet om over naar huis te schrijven. En goodwill van het betekenisloze Servië heeft nog nooit een mondiale autoproducent iets opgeleverd. Wie het artikel goed doorneemt leest bovendien dat het juist zeer de vraag is of Fiat dit als springplank kan gebruiken voor de Russische markt, gezien de moeilijke gang van zaken tot nu toe voor Fiat. Het lijkt logischer dat fiat zijn Braziliaanse lowbudget modellen loslaat op die markt, want het zijn vooral dat soort modellen waar grote volumes van worden verkocht in Rusland, zie bv http://www.autoweek.nl/nieuws/24688/autoweekend-top-10-rusland

    Beantwoorden
  • 9 september 2013 om 10:02
    Permalink

    @mareblu: je oordeel over Servië klopt niet, zie de geschiedenis van Fiat in dat land en het is logisch dat na een oorlog er eerst nog wat tijd overheen is gegaan maar Fiat heeft alvast het initiatief en dat wordt hierboven terecht geprezen. Ook de politiek correcte scepsis van het westen tov Servie wordt hier terecht aangestipt. Het land kent een levendig industrieel verleden en er wordt maar bar weinig mee gedaan.

    Over de 500L: Deze is zeker niet ondergemotoriseerd of zwaar en precies de juiste auto voor een markt in crisis. Je merkt aan alles dat Fiat de markt goed leest en daar juist op anticipeert. In de VS heeft deze auto bovendien geheel marktconform een veel krachtiger blok. In Italië en Frankrijk precies de zuinige diesel die het nodig heeft vandaar het grote marktaandeel aldaar voor dit model (de 105 pk 1.6 mjet is werkelijk briljant). Bovendien komt nu de 120 pk erbij wat ruim voldoende is voor wie meer wil.

    Tot slot: Wie het artikel goed leest ziet dat Fiat op deze manier dicht tegen Rusland aanzit ware het niet dat eventueel succes intussen door de Russen zelf bepaald wordt in autoland en niet door de westerse fabrikanten, dat weet iedereen. Ook daar zal Fiat op de juiste manier op anticiperen.

    Beantwoorden
  • 9 september 2013 om 10:16
    Permalink

    @mareblu

    Servie omschrijven als betekenisloos, wekt bij mij de indruk dat je geen idee hebt hoe nauw en historisch die banden met Rusland zijn. Deze gaan al een paar honderd jaar terug en Servie is economisch ook erg betrokken bij Rusland. Daarbij komt kijken dat Servie productioneel ook goedkoop is en een land dat uit een dal aan het klimmen is. Dat voor wat betreft “betekenisloos Servie”. Daarbij doel ik overigens niet op Servie als economisch grote speler, maar bijna letterlijk als “een voet tussen de deur” naar Rusland. En of de 500L nou ondergemotoriseerd is zoals jij zegt is, is niet van belang, dat is vanuit het persepectief van een west-europeaan geredeneerd. Ten eerste zijn hun eigen auto’s ook van het type ondergemotoriseerd, maar staan wel boven het lijstje, wat logisch is; dat is een gecontroleerde vorm van protectionisme. Welk land zou dat niet doen? maar wat dacht je van de “overgemotoriseerde” producten van Chrysler; Jeep. Hoe je het ook went of keert, Fiat/Chrysler vaart er wel bij, of gaat dat in elk geval doen.
    Maar stel jij nu voor dat een beursgenoteerde mondiaal bedrijf als Fiat beter op 1 paard kan wedden die Zuid Amerika heet? Met alle respect, maar dat is relatief weinig visie voor zo’n bedrijf.

    Beantwoorden
  • 9 september 2013 om 13:37
    Permalink

    Ik ben bekend met de historische banden die Servië, en ook het latere Joegoslavië, heeft, of liever gezegd had, met Rusland. Die dateren van lang geleden maar stellen door het uiteenvallen van Joegoslavië cq de oorlog , en tegeljkertijd de sterke economische groei van Rusland, niet zoveel meer voor. Ook voor Rusland is Servië geen economisch land van betekenis meer.
    Gemeten naar Bruto Binnelands Product was Servië in 2011 het 33e land van Europa, nog achter Bulgarije en Slovenië, en nipt voor Cyprus. Slowakije op plaats 25 is bv al 2x zo groot, Oostenrijk op plaats 14 is 10x zo groot. De automarkt stelt er ook niets voor: in 2012 werden er 23.500 auto’s verkocht, minder dan de helft dan in Hongarije en nog geen 5% van de Nederlandse markt. En Nederland wordt door Marchionne ook niet zo’n belangrijke markt gevonden.
    Om de vergelijking met de voor Marchionne echt belangrijke markten dan toch maar even af te maken: in 2012 werden in Brazilië 3,4 miljoen auto’s verkocht, in de USA 12,7 miljoen, in Italië 1,75 miljoen. Vandaar mijn uitspraak over het betekenisloze Servië.
    Als Marchionne binnen wil komen in Rusland dan zal Servië niet helpen. En een 500L met 105pk uit 2 cilinders die met 5 inzittenden al gauw 160kg moeten voortslepen ook niet.

    Beantwoorden
  • 9 september 2013 om 20:53
    Permalink

    SM heeft iets anders aan zijn hooft op het moment..:

    Zojuist deze berichten in diverse media…

    UPDATE – 09/09/2013 ore 12.25: i nostri inviati al Salone di Francoforte ci hanno comunicato che la conferenza stampa di Sergio Marchionne è stata annullata. Presto vi forniremo maggiori dettagli in merito.
    Bron: Autoblog.it
    ——-
    “One of the biggest players in the global automotive life – Sergio Marchionne, CEO of Fiat Group Automobiles and Chrysler Group, will not participate at 2013 IAA Frankfurt. The press conferences of Alfa Romeo and Chrysler, which were scheduled for September 10 have been cancelled. John Elkann, president of FIAT, will also miss the show. The official information for the reasons of these actions is currently unavailable, but it is most likely that all of this is caused by the difficulties experienced by both groups in Europe.”

    Bron:Autoclubnews.com

    Beantwoorden
  • 11 september 2013 om 11:33
    Permalink

    Wat mij betreft slaat juist Mareblu de spijker op z’n kop. Daarnaast, denken jullie serieus dat de Russen op een 500L zitten te wachten? Dat model is veel te duur voor de Russen en heeft ook nog eens de verkeerde carrosserievorm…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.