Fiat introduceert 500 en Panda Hybrid

Eindelijk is het zover, Fiat lanceert haar hybride versies van de 500 en de Panda. De belangrijke stadswagens zijn zoals gezegd uitgerust met een zogenaamd mild hybride systeem in de vorm van het elektronische BSG (Belt integrated Starter Generator) , gekoppeld aan de 3 cilinder Firefly (12v 70 pk).

Fiat plaatst de 500 en Panda Hybrid naast elkaar in de vorm van een unieke Launch Edition. De hybride modellen zijn te herkennen aan het speciaal ontworpen logo. De sterk gestileerde ‘H’ zou enkele dauwdruppels verbeelden. De nieuwe frisgroene kleur “Verde Rugiada” verwijst daar ook naar. De nieuwe aandrijving maakt de Fiat’s dus zo fris als dauw in het ochtendgloren. Redelijk terechte bewering, want de CO² uitstoot is tot wel 30% gereduceerd meldt Lingotto. In Italië gaan deze modellen op 10 januari de markt op, met een vanaf prijs van 10.900 euro. Vanaf februari en maart start de verkoop ook bij ons. Uiteraard gaan deze nieuwkomers ook mee naar Genève.

Ook best bijzonder zijn de stoelen in het interieur waarop je de vermelding “SEAQUAL® YARN” zult vinden. Een naam die je alleen mag gebruiken als er gebruik is gemaakt van gerecycled kunststof. Zo’n 10% komt uit de zee en de rest komt van het vaste land. Fiat maakt een statement, want dit is een unicum in de hedendaagse auto-industrie. Weer een reden om Fiat te kiezen zullen we maar zeggen.  

De opvolger van de immens succesvolle Fire-motor is een volledig nieuw blok van 1 liter met 3 cilinders (2 kleppen per cilinder). Het maximale vermogen komt op 70 pk bij 6000 t/min en 92 Nm maximum koppel bij 3500 t/min. Deze met ketting aangedreven motor heeft een enkele bovenliggende nokkenas. De cilinderkop is voorzien van continu-variabele kleptiming (‘High Tumble’). Het in samenwerking met Teksid ontwikkelde motorblok is gemaakt van een onder hoge druk gegoten aluminiumlegering. Er worden gietijzeren cilindervoeringen toegepast om de constructieve stijfheid te vergroten, de opwarmperiode te verkorten en het motorgewicht te beperken tot slechts 77 kg. Daarnaast is de wrijving verminderd door een krukmechanisme met een boring/slagverhouding van 1,24 en een krukdesaxatie van 10 mm toe te passen. Dit alles draagt bij tot een maximale efficiëntie en een minimaal brandstofverbruik.

Het BSG-systeem is direct op de motor gemonteerd en wordt bediend door de riem die ook de hulpaggregaten aandrijft. De energie die het systeem tijdens het remmen en snelheid minderen regenereert, wordt opgeslagen in een lithiumaccu met een capaciteit van 11 Ah. Het elektrisch vermogen van maximaal 3.600 W wordt benut voor het herstarten van de verbrandingsmotor in de Stop&Start-modus en om extra kracht te leveren bij het accelereren.

Met deze technologie kan de verbrandingsmotor ook tijdens het rijden worden afgezet, bij snelheden onder de 30 km/h, door eenvoudig de versnellingsbak naar neutraal te schakelen. Het dashboard, dat informatie over het hybride systeem geeft, meldt de bestuurder wanneer dit het beste kan gebeuren. Tijdens de coasting- of vrijloopmodus verzorgt de lithiumaccu de voeding van alle stroomverbruikers, zodat de bestuurder de volledige controle over de auto houdt.

De Mild Hybrid-krachtbron in de Panda en 500 Hybrid Launch Edition-versies is gecombineerd met een nieuwe uitvoering van de handgeschakelde zesversnellingsbak van het type C514. Deze dwarsgeplaatste transmissie voor auto’s met voorwielaandrijving onderscheidt zich door een betere wendbaarheid en grotere efficiëntie. De unit bevat nieuwe lagers en oliekeerringen met extra lage wrijving en hij wordt gesmeerd door speciale hoogrendements-transmissieolie. De overbrengingsverhouding van de zesde versnelling is zodanig gekozen dat daarmee het brandstofverbruik bij het rijden in stedelijke regio’s wordt verminderd. Het comfortaspect is eveneens onder de loep genomen door de ophanging van het versnellingsbakhuis te optimaliseren. Verder zijn de technici erin geslaagd om de inbouwpositie van hele aandrijfunit met 45 mm te verlagen. Dit zorgt voor een verbetering van het weggedrag van de auto’s dankzij het lagere zwaartepunt. Aldus het persbericht van FCA vandaag.

[nggallery id=1252]

20 gedachten over “Fiat introduceert 500 en Panda Hybrid

  • 8 januari 2020 om 21:05
    Permalink

    Prachtig in technologie, vormgeving en kleur. En mooi om de duurzaamheid ook naar binnen door te voeren!

    Beantwoorden
  • 8 januari 2020 om 21:17
    Permalink

    Mooi dat FCA nu met deze techniek komt heel benieuwd wat voor modellen we hiermee verder gaan zien!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 9 januari 2020 om 00:39
    Permalink

    Weten jullie het voltage van de batterij? Een normale auto-accu is iets in de orde van 40Ah, dat lijkt een stuk meer dan 11Ah, maar een loodaccu mag je niet leegrijden, een li-ionaccu mag bijna geheel ontladen worden. Ik denk dat 11Ah en 40Ah als je kijkt hoeveel je ze mag leegtrekken redelijk overeen zullen komen.

    Een laptop heeft vaak een accu rond de 5Ah bij 10,8V. Een lithiumcel is 3,6 volt, soms wordt ook wel 3,7 volt genoemd, dan kom je met 3 cellen in serie op 10,8 of 11,1 volt en dat is geen 12 volt Ik krijg daarom sterk het vermoeden dat het hier niet om een 12-volt batterij gaat, ook omdat zeg maar twee laptopbatterijen never nooit niet 3600W kunnen leveren (dat zou 300 ampère zijn).

    Bij elektrische fietsen is 11Ah een veelgebruikte batterij en die batterijen zijn 36V (10 cellen in serie). Als je die 36V om gaat zetten in 12V dan hoeft je batterij nog naar 100A te leveren. Een batterij cel is doet ergens tussen de 2Ah en 4 Ah, dus om aan 11Ah te komen moet je je er ongeveer 3 á 4 parallel plaatsen, zo’n elektrische fietsaccu bevat dus 30 of 40 cellen.

    Als we de 100A nog eens delen door de 3 cellen parallel komen we op 33A per cel of 25A per cel bij 4 cellen. Een li-ion cel heeft vaak een gespecificeerde limiet van iets van 7A, laat het een 10A-exemplaar zijn en er zit toch nog ergens een gat.

    Stel het is toch een 10,8V-batterij en dat in parallel. 11Ah delen door iets tussen de 2 á 4 Ah levert iets tussen de 3 en 5 setjes parallel. Dat gaat hem ook niet worden. Dus er klopt nog iets niet. Ik zou zeggen dat iets in deze informatie inconsistent is.

    Wat ik op basis van dit verhaal wel kan zeggen, is dat de gewichten erg laag liggen en daar wordt ik toch wel een beetje enthousiast van: 77kg voor een brandstofmotor is helemaal niets en nog lichter dan de Twinair. Ik heb gewicht van een 36V 11Ah-accu voor een fiets even opgezocht en dat is 4KG, en dat is al aanzienlijk lichter dan de loodaccu’s waar we nu in rondrijden. Een laag gewicht is naast lage CO2 wat nodig is om een auto fiscaal aantrekkelijk te maken in ons landje, dus hier ligt potentieel voor Fiat om een slag te maken tegen de concurrentie.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2020 om 23:15
    Permalink

    Goed nieuws! Moet zeker in NL maken dat prijzen kleine FIATs weer concurrerend worden. Met de E erbij moet dat betere verkoopcijfers opleveren.
    Vraag is: wanneer in de Tipo? Nu in NL te duur door te hoge CO2 uitstoot vergeleken met concurrenten. En te oude techniek voor een merk als Fiat.
    Als ie met Firefly en hybride, misschien wel 2keer groter accupakket dan Panda/500, ook 20% lagere uitstoot haalt, wordt ie gelijk duizenden Euro’s goedkoper.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2020 om 23:31
    Permalink

    Smart introduceerde een systeem met een BSG in 2007 op de fortwo…

    Beantwoorden
  • 10 januari 2020 om 13:16
    Permalink

    Dat kan niet en staat ook niet op die Italiaanse sites, die sites melden dat de elektromotor op 12V werkt en de auto een 12V elektrisch systeem heeft. Een lithium-ioncel heeft een voltage van 3,6 volt. Zet je er 3 in serie dan krijg je 10,8V, zet je er 4 in serie dan krijg je 14,4 volt.

    Als je het elektrisch systeem van de auto op 12V wilt laten werken, dan moet je de spanning dus omzetten en dat is ook heel logisch, want 3,6V is de nominale spanning. Als de batterij vol zit is het iets meer, als hij leeg is iets minder, dus om een apparaat gelijk te laten werken over de gehele levensduur van een batterij wordt de batterijspanning normaliter omgezet in een reregelde constante spanning.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2020 om 14:30
    Permalink

    @dmantione Ok, ik snap nu wat je bedoelt, inderdaad de 12V m.b.t. elektromotor, zo wordt het vermeld.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2020 om 22:06
    Permalink

    Normaal heeft een Mild Hybrid systeem zijn eigen accu, dus zouden er 2 accu’s in de auto aanwezig moeten zijn, dus wachten op de tech lay-out.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2020 om 13:51
    Permalink

    De laadspanning bij moderne accu’s is 14,4 Volt. Dat is dus geen probleem qua li-ion accu. Verder is het gewoon een al langer bestaande techniek waarbij de startmotor en dynamo één zijn…

    Beantwoorden
  • 15 januari 2020 om 18:57
    Permalink

    2e poging… …

    Je moet dus de versnelling in neutraal zetten vanaf een snelheid van minder dan 30 km per uur.
    In mijn hele autoleven heb ik nog nooit “al rijdend” een auto in neutraal gezet tegen zo’n snelheid.
    M.u.v. (misschien) de allerlaatste meters voor een stoplicht. Maar dan rij geen 30 per uur meer.

    “”Met deze technologie kan de verbrandingsmotor ook tijdens het rijden worden afgezet, bij snelheden onder de 30 km/h, door eenvoudig de versnellingsbak naar neutraal te schakelen.””

    (er is echt iets mis met het inloggen op deze site. Tot 2x toe login moeten geven, bij de 2e ook een optelsom. Dan schrijf je iets en wordt het niet gepubliceerd. Terwijl je blijkbaar toch ingelogd bent ?)

    Beantwoorden
  • 15 januari 2020 om 21:02
    Permalink

    Inloggen op deze site is al een drama vanaf de eerste dag dat ik hier actief ben.
    Ik neem vaak niet eens de moeite meer om in te loggen.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2020 om 21:06
    Permalink

    Het is te hopen dat zo’n turbo-loze 3 cilinder motor een beetje Tuning marge heeft.
    Een pk-tje of 80-85 na een Re-mapje zou wel leuk zijn, om hem een beetje vlotter te maken.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2020 om 19:43
    Permalink

    @ HZW de site kan de hoeveelheid nieuws van FCA niet aan!

    Beantwoorden
  • 22 januari 2020 om 21:25
    Permalink

    Autosalon Brussel, vorige week.
    Volgens de “consulent” is de hybride 500 al bij de Belgische dealers en kan je een testrit doen.

    Op de stand stonden ook een gewone 500 en een 500 cabriolet als speciale editie met een bekende naam : Edizione 🙂 .

    Ook : 10 jaar garantie op het hele gamma…. maar… dit is enkel op de stockmodellen…

    Van de Belgische website : “”Garantieverlenging tot 10 jaar of maximale kilometerstand van 100.000 km. (2 jaar contractuele garantie + 8 jaar aangeboden, 2 jaar gratis pechbijstand inbegrepen). Aanbod geldig bij aankoop van een Fiat 500, 500X, 500L of Tipo ingeschreven voor 31 januari 2020 op een gelimiteerde stocklijst van geïdentificeerde wagens beschikbaar gedurende deze periode.””

    Er stonden ook 3 Abarth’s in verschillende uitvoeringen en kleuren.

    Eén enkele Panda…
    Geen CNG meer (volgens de “consulent”).
    Maar je kan het nog selecteren op de website ?
    Wel nog CNG bij Fiat Professional (Fiorino, Doblo en Ducato) (zie ik op de website)

    Jeep : de Renegade Plug-in Hybride stond er.
    Ook een kale, opengewerkte versie met wat ledverlichting in, die de stroom moest voorstellen.
    De rest van het Jeep gamma : geen idee, heb ik geen interesse in.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2020 om 21:27
    Permalink

    Aanvulling :
    Van elke type Tipo stond er 1.
    Te groot voor mij en mijn vrouw.
    Ook nog wat 500X en 500L : ook te groot en geen interesse in SUV.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.