Fiat Panda gaat chique met modemerk Trussardi

Niet de Lancia Ypsilon, maar de Fiat Panda, mag zich dit keer dankzij een samenwerking met het vooraanstaande Milanese modehuis Trussardi, even heel luxe uitdossen. Het is de eerste keer dat de populaire en doorgaans ingetogen Panda deze eer te beurt valt. Best verrassend, aangezien Fiat normaal gesproken zo hard haar best doet om de rationele modellen (waar de Panda onder valt) van de chique te onderscheiden (het 500 gamma). De link met de modewereld (vaak met het oog op vrouwelijke kopers) is bovendien het terrein van Lancia.

Net zo verrassend is ook de uitgesproken wijze waarop de Panda Trussardi op basis van de (City) Cross is vormgegeven. Zo prijkt niet enkel de naam van het meer dan 100 jaar oude modehuis op de flanken, maar is het logo ook volop verwerkt. Bijvoorbeeld op het stuurwiel en in het kleine derde zijruitje, plus de wieldoppen. Zelf de gordels zijn voorzien van de naam van het merk dat ooit in 1911 startte als leverancier van lederen handschoenen aan het Italiaanse leger. Ook het prachtige dessin van de bekleding springt in het oog. Dit is zonder twijfel een ‘luxury Panda’. De unieke bruine tint heet ‘caffè Italiano’, wat direct naar een goede dubbele espresso doet verlangen.

En de Panda heeft deze status eigenlijk wel verdiend. Het model gaat qua naam en kenmerken al bijna 40 jaar mee. Meer dan 7,5 miljoen exemplaren zijn er van verkocht en sinds 2003 is het de meest populaire in z’n soort op Europese bodem. Het huidige model kent al sinds de lancering in 2012 een uitgesproken groeizame carrière. De Fiat Panda Trussardi is er technisch gezien zowel met voor- (CityCross) en vierwielaandrijving (Cross) met 0.9 TwinAir Turbo. De Panda Trussardi is er ook gewoon met 1.2 69 pk viercilinder Fire. De keuze voor de Cross als basis is geen toeval. Het kekke model is inmiddels heel populair geworden en buiten Italië is 40% van alle verkochte Panda’s een Cross. De unieke bruine kleur Caffè Italiano is standaard als matte tint te krijgen, maar voor wie daar liever voor bedankt, is er ook de metallic versie. Andere kleuren voor de Panda met Trussardi look zijn Bianco Gelato, Grigio Maestro en Nero Cinema.

[nggallery id=1243]

5 gedachten over “Fiat Panda gaat chique met modemerk Trussardi

  • 19 september 2019 om 18:08
    Permalink

    Mooi, chique en inderdaad eerder te verwachten op een zoveelste speciale versie van een Fiat 500 of een Lancia Ypsilon.

    Wat had Olivier François weer verteld ?
    Ja, juist.
    Spekschieter heet zo iemand.

    Beantwoorden
  • 24 september 2019 om 10:47
    Permalink

    In de EU ligt de zeer nabije toekomst bij de electrische auto. Zeker als de accu’s, zoals verwacht, stukken goedkoper gaan worden. De vraag naar diesel is gehalveerd en de benzinemotor leeft in reservetijd. Althans in de EU lijkt het. Dat Fiat, die zijn markt heeft in de EU, terughoudend is met nieuwe modellen met benzine motor heeft mede te maken, dat men niet wil investeren in modellen, die met een paar jaar onverkoopbaar zijn. Die terughoudendheid zie je ook steeds meer bij andere merken, die zich ook steeds meer focussen op electrisch. Het wachten is op de nieuwe 500, Panda en Ypsylon electrische modellen. Of die accu’s goedkoper worden? De accuhuur van een nieuwe Renault Zoe is nog net zo duur als 6 jaar geleden…

    Beantwoorden
  • 24 september 2019 om 22:35
    Permalink

    Karel, het is helemaal niet onzinnig wat je zegt, maar Fiat zit al meer dan een decennium te wachten op “de juiste omstandigheden”. Nooit investeren betekent ook nooit geld verdienen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.