Fiat streeft naar totale elektrificatie in 2030

Een haalbaar doel mits alles meezit.

Hoewel de fabrikant het eigenlijk allemaal nog maar nauwelijks haalbaar vindt (te beginnen met de aanstaande Euro7 norm), zijn de voornemens in ieder geval prima in orde. Fiat moet een elektrisch merk worden voor de massa en streeft ernaar om dit tussen 2025 en 2030 voor elkaar te krijgen. Dat laatste is overigens gezien de kosten die de productie van een elektrische auto (wat vooral met de batterijen te maken heeft) nu nog met zich meebrengt nog niet realiseerbaar. Tavares heeft daarom tot nu toe nog een dubbele boodschap. Het is het bekende getouwtrek tussen Brussel en de industrie. In Italië wil men met de steun van Rome een slag slaan door in Turijn een ‘Giga factory’ voor de productie van batterijen neer te zetten. Het zou naadloos passen in de ambitie van Fiat als volledig elektrisch Italiaans automerk voor de gewone man. Een ambitie die door CEO Olivier François tijdens de afgelopen editie van het World Enviroment Day 2021 hardop werd uitgesproken.

Panda als volgend wapenfeit.

Terwijl nu alleen nog de fantastische nieuwe Fiat 500 en praktische Fiat E-Ducato tastbare wapenfeiten zijn op de markt, moet het vanaf volgend jaar allemaal sneller gaan. Je kunt hierbij denken aan de opvolger van de Panda op basis van de concept Centoventi en een ruimere variant op basis van de 500. Stellantis wil Fiat dus een prominente rol geven in de grote klus om 70% van haar Europese auto’s elektrisch te maken in plaats van de huidige 14% (gelijk aan 400.000 auto’s). In de VS moet dat 35% worden en is dat nu nog maar 4%. Tijdens het “Stellantis Electrification Day” op 8 juli aanstaande, zal de groep met een meer gedetailleerd verslag komen over deze ambitie waarvan Tavares zegt dat ie vooruitstrevender is dan die van menig andere grote producent.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.