Home » Autotest , Fiat , Fiat Professional - Iveco

Fiat Talento Squadra knapper dan die andere drie

22 oktober 2017 12:13 6 reacties

Toen Fiat Professional de Talento presenteerde vroegen we ons af of het überhaupt nut had om een eigen in inbreng te lanceren met dezelfde basis als die van de concurrenten Renault, Nissan en Opel. Modellen die bovendien allang succesvol zijn gebleken en dus hun marktaandeel al enkele jaren hebben opgeëist. De Talento als vervanger van de toch redelijk populaire Scudo uit de samenwerking met PSA, leek ons een redelijk zinloze missie. Enkel het opnieuw in het leven roepen van de naam Talento (vroeger de naam voor een ingekorte versie van de Ducato), vonden we een mooie keuze.

Gelukkig kunnen we na het eigenhandig rijden in de nieuwe Talento, hier ruiterlijk toegeven dat we het behoorlijk mis hadden. De beleidsmakers in Turijn hebben voor de meest compacte bus van Fiat Professional, namelijk een slim besluit genomen. Het project in Valenciennes werd namelijk te duur (PSA kan het enkel voortzetten dankzij de input van Toyota) en de technische basis van de Talento is een zeer beproefd concept dat garant staat voor hoge verkoopaantallen. Reden genoeg dus voor een gedeeltelijke opschorting van de samenwerking met de club uit Parijs. En wat blijkt? De Talento verschijnt inmiddels zelfs veelvuldig op Neerlands wegen. Menig bedrijf neemt de Italiaanse optie zeer serieus. Wie zich dagelijks op de weg bevindt, heeft dit vast al opgemerkt.

Mogelijk ook vanwege het symmetrische strakke uiterlijk aan de voorzijde, dat ‘m duidelijk onderscheidt van de populaire Renault Trafic en Opel Vivaro. De zakelijke look van de Talento ziet er goed uit en zorgt er ook voor dat je dit iets meer kunt noemen dan alleen badge-engineering. Dat geldt helemaal voor de smaakvolle speciaal voor onze markt bedachte gelimiteerde Squadra editie met dubbele cabine. Uitgerust met leren bekleding voorzien van logo, automatische airco, navigatie, een achteruitrijcamera in de binnenspiegel en een gekoeld dashboardkastje, voelt deze Talento als een aangename MPV waar je graag veel kilometers in maakt. De 120 pk 1.6 turbodiesel (300 Nm) is niet echt snel maar een prima match, al hebben we gehoord dat er ook een smeuïge 145 pk versie is! De wegligging vinden we echter niet zo optimaal als bijvoorbeeld die van de Ducato. Vooral in de lengterichting omdat de schokbrekers de auto wat lijken te laten deinen. Erg handig zijn de schuifdeuren aan beide zijden, wat standaard is.

De 2,3 meter diepe laadruimte bleek voor langere voorwerpen al snel wat ondiep, maar daarvoor is het ook een compactere bedrijfswagen. De zit is erg ontspannen, zowel voor- als achterin. Eigenlijk voelt alles vrij luxe behalve het feit dat je zelf de verlichting telkens aan en uit moet schakelen na het omdraaien van de sleutel (niet gewend van een Fiat). De Squadra voelt behoorlijk Italiaans dankzij de afwerking met driekleur en de badge met bijnaam. Deze editie kost 28.499 euro. We hebben niet veel verstand van bedrijfswagens, maar dat klinkt als een hele scherpe prijs.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

6 reacties »

  • Marco Pas schrijft:

    1.6 met 120 pk? Dat klinkt als het torretje uit de Tipo en Giulietta. Is dat zo of worden ook de motoren ingekocht?

  • Eelco schrijft:

    210pk volgens de tekst in de foto’s

  • OneFiveNine schrijft:

    Dit is gewoon badge-engineering, een Renault Trafic met Fiat-logo’s. Ik denk dat Fiat beter bij het PSA-project had kunnen blijven (al dan niet met Toyota). Die nieuwe bus is namelijk best knap geworden, gemiste kans voor Fiat.

    @Marco Pas: die 1.6 is gewoon een Renault-blok.

  • HZW schrijft:

    Waar zie je 210 pk staan. ??

  • San schrijft:

    100% Renault, motoren ook

  • mareblu schrijft:

    In de bedrijfswagenmarkt is badge engineering heel normaal, en niemand stoort zich eraan. Mercedes is trots op haar Kangoo met ster, iedereen doet het met iedereen. Hier gelden hele andere wetten: kostprijs, lager volumes, en voor fleetsales is een aanbieder die alles kan leveren, van klein tot groot, een duidelijk pré. Fiat heeft hier een kostenbesparende maatregel genomen die ook voor de klant prima uitpakt, niks mis mee.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties