Fiat Talento Squadra knapper dan die andere drie

Toen Fiat Professional de Talento presenteerde vroegen we ons af of het überhaupt nut had om een eigen in inbreng te lanceren met dezelfde basis als die van de concurrenten Renault, Nissan en Opel. Modellen die bovendien allang succesvol zijn gebleken en dus hun marktaandeel al enkele jaren hebben opgeëist. De Talento als vervanger van de toch redelijk populaire Scudo uit de samenwerking met PSA, leek ons een redelijk zinloze missie. Enkel het opnieuw in het leven roepen van de naam Talento (vroeger de naam voor een ingekorte versie van de Ducato), vonden we een mooie keuze.

Gelukkig kunnen we na het eigenhandig rijden in de nieuwe Talento, hier ruiterlijk toegeven dat we het behoorlijk mis hadden. De beleidsmakers in Turijn hebben voor de meest compacte bus van Fiat Professional, namelijk een slim besluit genomen. Het project in Valenciennes werd namelijk te duur (PSA kan het enkel voortzetten dankzij de input van Toyota) en de technische basis van de Talento is een zeer beproefd concept dat garant staat voor hoge verkoopaantallen. Reden genoeg dus voor een gedeeltelijke opschorting van de samenwerking met de club uit Parijs. En wat blijkt? De Talento verschijnt inmiddels zelfs veelvuldig op Neerlands wegen. Menig bedrijf neemt de Italiaanse optie zeer serieus. Wie zich dagelijks op de weg bevindt, heeft dit vast al opgemerkt.

Mogelijk ook vanwege het symmetrische strakke uiterlijk aan de voorzijde, dat ‘m duidelijk onderscheidt van de populaire Renault Trafic en Opel Vivaro. De zakelijke look van de Talento ziet er goed uit en zorgt er ook voor dat je dit iets meer kunt noemen dan alleen badge-engineering. Dat geldt helemaal voor de smaakvolle speciaal voor onze markt bedachte gelimiteerde Squadra editie met dubbele cabine. Uitgerust met leren bekleding voorzien van logo, automatische airco, navigatie, een achteruitrijcamera in de binnenspiegel en een gekoeld dashboardkastje, voelt deze Talento als een aangename MPV waar je graag veel kilometers in maakt. De 120 pk 1.6 turbodiesel (300 Nm) is niet echt snel maar een prima match, al hebben we gehoord dat er ook een smeuïge 145 pk versie is! De wegligging vinden we echter niet zo optimaal als bijvoorbeeld die van de Ducato. Vooral in de lengterichting omdat de schokbrekers de auto wat lijken te laten deinen. Erg handig zijn de schuifdeuren aan beide zijden, wat standaard is.

De 2,3 meter diepe laadruimte bleek voor langere voorwerpen al snel wat ondiep, maar daarvoor is het ook een compactere bedrijfswagen. De zit is erg ontspannen, zowel voor- als achterin. Eigenlijk voelt alles vrij luxe behalve het feit dat je zelf de verlichting telkens aan en uit moet schakelen na het omdraaien van de sleutel (niet gewend van een Fiat). De Squadra voelt behoorlijk Italiaans dankzij de afwerking met driekleur en de badge met bijnaam. Deze editie kost 28.499 euro. We hebben niet veel verstand van bedrijfswagens, maar dat klinkt als een hele scherpe prijs.

[nggallery id=1185]

11 gedachten over “Fiat Talento Squadra knapper dan die andere drie

  • 22 oktober 2017 om 12:46
    Permalink

    1.6 met 120 pk? Dat klinkt als het torretje uit de Tipo en Giulietta. Is dat zo of worden ook de motoren ingekocht?

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2017 om 11:28
    Permalink

    Dit is gewoon badge-engineering, een Renault Trafic met Fiat-logo’s. Ik denk dat Fiat beter bij het PSA-project had kunnen blijven (al dan niet met Toyota). Die nieuwe bus is namelijk best knap geworden, gemiste kans voor Fiat.

    @Marco Pas: die 1.6 is gewoon een Renault-blok.

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2017 om 09:39
    Permalink

    In de bedrijfswagenmarkt is badge engineering heel normaal, en niemand stoort zich eraan. Mercedes is trots op haar Kangoo met ster, iedereen doet het met iedereen. Hier gelden hele andere wetten: kostprijs, lager volumes, en voor fleetsales is een aanbieder die alles kan leveren, van klein tot groot, een duidelijk pré. Fiat heeft hier een kostenbesparende maatregel genomen die ook voor de klant prima uitpakt, niks mis mee.

    Beantwoorden
  • 15 december 2017 om 15:58
    Permalink

    Ik heb zelf ook een Talento (geen squadra) maar er zit gewoon auto stand op de verlichting en ook op de ruitenwissers.
    Rijd verder super en van de 4 merken de mooiste met de mooiste bekleding en opties voor de laagste prijs.Die ik rij heeft ook keyless entry.
    Motor is tevens zeer stil ik rijd met de dubbele turbo uitvoering 125 pk.Dit zijn gewoon renault motoren die ook in de 2 lichtste mercedes benz vito’s zitten volgens mij.Veel bus voor weinig geld.

    Beantwoorden
  • 18 juli 2021 om 23:34
    Permalink

    De Renault Traffic heeft een facelift gekregen (interieur en exterieur) en is nu reeds beschikbaar bij de dealer.
    Het is enkel maar de Traffic voor personenvervoer die is veranderd, namelijk de Traffic Combi en de luxueuze Traffic Space Cab.
    De Traffic bestelbus (al de andere varianten dus) krijgen pas deze facelift begin volgend jaar (2022).

    Zou Fiat hier aan mee doen met de Talento ? Of zoeken zij opnieuw iets in de PSA groep ?

    Beantwoorden
  • 20 juli 2021 om 20:56
    Permalink

    De samenwerking met Renault is verplicht verbroken (onderdeel van overeenkomst met EU inzake oneerlijke concurrentie) eerder dit jaar dus er komt geen update. De volgende Talento komt samen met PSA tot stand.

    Beantwoorden
  • 20 juli 2021 om 22:51
    Permalink

    OK, bedankt voor de info.
    Oneerlijke concurrentie is dat niet, wel een te grote koek wat betreft bedrijfswagens.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2021 om 23:53
    Permalink

    Fiat zal een “eigen” versie op de markt brengen van het groepje Peugeot Expert / Traveller, Citroën Spacetourer / Jumpy, Opel Vivaro / Zafira Life, Toyota ProAce / ProAce Verso. Die zou Ulysse / Scudo heten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.