Home » Fiat Professional - Iveco

Fiat Talento terug van weggeweest

25 maart 2016 14:39 4 reacties

Fiat Talento

We kunnen het ons nog goed herinneren, die extra korte Ducato’s van Fiat met die geheel eigen aanduiding ‘Talento’ (foto onder). Menig Italiaanse marktkoopman had er één. Extra compact en verder met dezelfde praktische karakteristieken van de veel grotere Ducato. De Talento is terug en draagt wellicht om dezelfde redenen de naam van z’n voorganger uit eind jaren ’80 en begin ’90, al is er dit keer geen enkele link met de succesvolle Ducato uit Sevel. Dat laatste is buitengewoon spijtig, want blijkbaar heeft Fiat Professional voor de opvolger van de Scudo, noodgedwongen moeten zoeken naar een nieuwe samenwerking en was het niet rendabel om zelf met iets nieuws te komen in de compactere klasse. PSA bleek na vele jaren niet langer de aangewezen partij en dus rollen er al een tijdje geen Fiat’s meer uit de fabriek in Valenciennes. Toyota is in dat gat gesprongen en inmiddels hebben de Fransen en Japanners samen een nieuw model gelanceerd.

Fiat Talento2

We leven dus een beetje in een vreemde wereld wat de lichte bedrijfswagen betreft. De Toyota Proace leek tot voorkort heel erg op een Italiaan en nu neemt de kleine bus van Fiat de vorm aan van een Renault Traffic of Opel Vivaro. De Talento is vanaf mei bij Fiat Professional te bestellen. Hoewel men vorig jaar nog sprak over unieke vormgeving voor de variant met logo uit Lingotto, zien we nu toch dat het duidelijk om een goedkoop stukje badge-engineering gaat. Precies zoals met de Fiat Fullback op basis van een Mitsubishi ook al het geval is. Hoewel Fiat Professional vitaal genoeg is in deze markt, is het tegenwoordig blijkbaar een stuk verstandiger om je gamma via de nodige partners verder uit te breiden. Voor ons merkliefhebbers is het echter een kleine teleurstelling.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

4 reacties »

  • OneFiveNine schrijft:

    Jammer dat Fiat met de samenwerking met PSA gestopt is. De opvolger van de Franse busjes (nu samen met Toyota ontwikkeld) ziet er namelijk prima uit. Beter dan deze gerebadgede Renault.

  • henk schrijft:

    De markt van de Talento is erg klein. Zeer onverstandig om hier zelf een model voor te ontwikkelen.

  • mareblu schrijft:

    Badge engineering is in de bedrijfswagenmarkt schering en inslag en wordt daar blijkbaar beter geaccepteerd dan in de personenwagenmarkt. We zien Renaults rijden met een trotse Mercedes ster in de grille, en de populairste “busjes” in Nederland heten Traffic of Vivaro en niemand ziet het verschil. Weet iemand wat de reden is dat de samenwerking met PSA is gestopt? Dat was natuurlijk ook badge-engineering, maar toch al 25 jaar succesvol zou ik denken.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Fiat heeft tijdens de ontwikkeling van de Scudo/Ulysse/Zeta/Phedra mee geïnvesteerd in het ontwerp van de auto. Wat overigens ook altijd duidelijk te zien is geweest. PSA wilde door naar een nieuw model, maar FCA wilde hier kostentechnisch niet meer zoveel in investeren. Toyota wel. De Japanners zijn dan ook grotendeels verantwoordelijk voor het huidige ontwerp van de Proace.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees meer over

,

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Advertenties