FIAT wil de Multipla opnieuw uitvinden

Ruim en betaalbaar.

Een ruimtelijk betaalbaar concept. Een Panda XXL in feite. Dat is wat Fiat in het grotere compacte segment opnieuw wil ontwikkelen. Opnieuw, want bijna iedereen weet nog goed wat FIAT eind jaren ’90 van de vorige eeuw introduceerde. Dat leverde vooral terugkerende negatieve reacties op vanwege het controversiële uiterlijk, terwijl de Multipla uit 1998 vooral enorm veel unieke pluspunten had. En hoewel de 500L veel van dit concept heeft overgenomen in 2012, wordt het idee van een praktisch wonder nog altijd behoorlijk ondergewaardeerd. Vooral in deze tijd van SUV’s die bij voorkeur als een supercar op anabolen dienen te ogen.

Hand in hand met de Panda.

FIAT probeert het in 2025 pas opnieuw. De 500L uit Servië is dan waarschijnlijk al bijna 2 jaar uit productie. Vanaf 2024 wil men in die fabriek de opvolger van de Panda (project F1H) produceren. De hier besproken ‘Multipla (UV5)’ (waarschijnlijk is het enkel een werktitel) wordt over iets meer dan 2 jaar in het Turkse Bursa geproduceerd. Sommigen beweren als directe opvolger van de Tipo (einde productie al in 2024!), maar dat betwijfelen we zeer, aangezien dit succesvolle model cruciaal is voor de Turkse markt. We denken dat de auto qua DNA veel weg zal hebben van de nieuwe Panda uit Kragujevac (maar dan groter) en hopelijk valt de Centoventi er nog als blauwdruk in te herkennen. De nieuwe generatie ‘Multipla’ valt straks in het compacte C-segment. B-long wordt het ook wel genoemd. De technische basis is nogal Frans te noemen, namelijk CMP Lowcost. Men zegt dat dit model enkel als betaalbare EV op de markt moet verschijnen. Iets wat nog altijd redelijk utopisch klinkt…

5 gedachten over “FIAT wil de Multipla opnieuw uitvinden

  • 20 november 2022 om 18:16
    Permalink

    Velen vergeten dat de Multipla prima verkocht en een zeer sterke, betrouwbare en goed rijdende auto bleek te zijn…

    Beantwoorden
  • 21 november 2022 om 08:38
    Permalink

    Mijn buren hadden een multipla, waarmee we met 3 volwassenen en 2 kinderen naar de wintersport zijn geweest. De multipla was een slimme, best ruime en comfortabele auto.

    Beantwoorden
    • 21 november 2022 om 21:42
      Permalink

      Alleen de originele 600 Multiplayer is iconisch. De jaren 90 Multipla is bijzonder maar ook groot en controversieel. De 500(X)L spuuglelijk en saai.

      Het ‘waarom’ weten te vangen in een ontwerp is de kunst. De laatste decennia is dat talent verdwenen. Al dan niet onder druk van marketeers, cost engineers en eindeloze evaluaties.

      Meer risico en het waarom voor een overtuigend ontwerp.

      Beantwoorden
      • 21 november 2022 om 21:44
        Permalink

        Multipla ipv Multiplayer.. wel leuke alternatieve naam 😉

  • 26 november 2022 om 12:14
    Permalink

    Jammer dat voormalig FCA nog steeds overal net te laat is. Ook hier. Nu lijkt het op een soort id buzz terwijl Italiaanse auto’s voorheen wel steeds voorloper en uitblinker waren.
    Ook dat de Tipo er snel uit gaat is geen goed nieuws. Dat betekent relatief weinig auto’s, zeker van de laatste versie met mini hybride en 1.5 motor. Op zich heb ik wel belangstelling voor die auto, al is ie tov Corolla of Megane te duur, maar hoe gaat het met onderdelen over 5 jaar, 10 jaar, 20 jaar? Dat is voor mij reden om niet voor die auto te kiezen.
    Ook voor mijn ‘99 Coupé is het al een tijd moeilijk om onderdelen te vinden. Dat zou beter moeten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.