Geen auto’s meer uit Termini Imerese

Termina a Termini

Marchionne liet er vandaag geen misverstand over bestaan. Termini Imerese zal vanaf eind 2011 geen auto’s meer bouwen.

“We weten nog niet precies wat daarna met de fabriek zal gebeuren, maar dit kunnen we in ieder geval niet veranderen en is een ding wat zeker is.” Volgens de CEO zijn de kosten simpelweg te hoog en is de fabriek momenteel dus enkele een kostenpost en niet levensvatbaar als productielocatie voor auto’s.

Scajola leek vamiddag niet veel tegengas te geven en benadrukte enkel dat FGA de investeringen tijdens deze herstructuering in Italië, hoe dan ook moet intensiveren. Hiermee lijkt de kous af als het gaat om deze kwestie en proberen de minister en Marchionne vooral een gemeenschappelijk belang te dienen. “We moeten vooral een gezonde dialoog voortzetten.” Aldus Scajola.

Op 21 of 22 december zal netals dit voorjaar op Palazzo Chigi te Rome het exacte productieplan worden gepresenteerd aan de sociale afgevaardigden. Op het gebied van sloopregeling, zegt Marchionne dat hij nog afwacht wat het precies gaat worden. Er is vandaag niet over geproken volgens de CEO.

De druk van de vakbonden om duidelijkheid neemt intussen sterk toe. De Europese ondernemingsraad van FGA liet gister, middels een algemeen document aan een lange lijst van vakbonden weten, dat de Group met een uitgebreid 4-5 jarenplan moet/zal komen voor iedere fabriek in Europa. In dit plan zal het vooral gaan om cijfers. Hoeveel werknemers, hoeveel financiële middelen, hoeveel scociale zekerheden enz. Dit plan zal volgens de raad met veel aandacht door Marchionne zelf aan de bonden gepresenteerd moeten worden in April 2010. FGA kiest voor een globale aanpak van de crisis in de sector, en dus moet het bedrijf nu met een uitzonderlijke uitleg voor de Europese aanpak komen. Hierdoor kunnen werknemers en zij die hen vertegenwoordigen op de hoogte gesteld worden.

2 gedachten over “Geen auto’s meer uit Termini Imerese

  • 1 december 2009 om 17:04
    Permalink

    Goede zet: slecht nieuws moet je snel brengen. Niemand (ook niet de werknemers) hebben iets aan gedraal. Het blijft natuurlijk wel een klap voor Sicilië en het is te hopen dat er een plan voor alternatieve werkgelegenheid komt in deze toch al niet al te welvarende streek.
    Het is overigens de vraag of er ooit echt geld verdiend is met deze fabriek. De italiaanse staat heeft er in het verleden via subsidies en belastingkortingen al enorm veel geld in gestoken (dat mag door de EU niet meer) om het voor Fiat rendabel te maken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.