Geen pook maar een lel van een ‘cupholder’

fiat-500-usa

Of beter gezegd “make that two cupholders..”.

In de VS is het nog altijd geen sport om met je rechterhand en linkervoet de auto gretig te laten versnellen of vertragen, en daarom zal de 500 alleen als automaat verkocht gaan worden over zee. Schakelen is voor slechts enkele goed geschoolde petrolheads weggelegd en zelfs té riskant om zonder waarschuwing aan iedere leek te verkopen. Getuige het vele leuke YouTube materiaal vandaag de dag, is immers goed te zien hoe mis het kan gaan als je plots even niet meer weet waarom je drie in plaats van twee pedalen onder je voeten hebt.

De 500 automaat zal daar zelfs niet met het voor ons al lekker luie semi-auto dualogic systeem in de verkoop gaan. Conservatisme is de Amerikanen niet vreemd en daarom komt Fiat op haar eerste vrucht sinds de oversteek, met een good ol’ zestraps-autobak. De Mexicanen in Toluca zullen hier zorg voor dragen. FGA zal hiervoor wel een nieuwe zestraps van FPT voor inzetten die uiterst vloeiend opschakelt. Eind 2010 of begin 2011 zal de 500 in productie gaan. Goed voor 100.000 stuks per jaar, waarvan eenderde voor Latijns Amerika bestemd zal zijn.

4 gedachten over “Geen pook maar een lel van een ‘cupholder’

  • 24 november 2009 om 17:07
    Permalink

    Ik weet juist af en toe niet meer wat ik moet doen als ik maar 2 pedalen voor me heb in plaats van 3. 🙂

    Ga dan automatisch in kart-houding achter het stuur zitten maar vergeet dan dat ik niet echt met gevoel kan remmen met me linker-poot….

    Beantwoorden
  • 24 november 2009 om 19:20
    Permalink

    Je moet ook niet met gevoel remmen.. maar gewoon altijd HARD…
    (heb jaren tweetakt gekart.. dus weet waar ik het over heb.) alleen je bijrijders zullen dat niet leuk vinden…

    Beantwoorden
  • 25 november 2009 om 12:28
    Permalink

    Had kort geleden zo’n Bleekemolen experience gedaan op circuit Zandvoort met rijden in Lambo Gallardo , Porsche 911 997 Carrera en Aston Martin Vantage N400.
    Die hadden flippers of pdk dus was ook niet de bedoeling links te remmen.
    Bijna iedereen die instapte wilde net als met een kart links gaan remmen.

    Links remmen kan overigens heel nuttig zijn bij een voorwielaandrijver met sneeuw om druk op de wielen te houden bij het ronden van bochten.
    Veel oefenen bij sneeuw en je hebt gewoon geen onderstuur.

    Beantwoorden
  • 25 november 2009 om 17:07
    Permalink

    Had vorige week een keer met een Smart “moeten” rijden. In dat kleine ding zat ik dus in het begin regelmatig met me neus in het stuur omdat ik weer eens met links ging remmen. Geinig ding om 1 keer in te rijden maar hopelijk nooooit meer. Probeerde vanuit 80km/h een vrachtwagen in te halen. Duurde volgens mij een hele minuut! De gast in de vrachtwagen vond het wel geing denk ik, toen ik net halverwege kwam gingen al zijn zwaailichten effe aan. 😀

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.