Het ‘Italiaanse DNA’ van STLA Large

D/E-Evo, Giorgio-(E) en STLA Large.

Het ligt allemaal in elkaars verlengde. FCA wilde in de laatste 10 jaar van haar bestaan maar al te graag grotere auto’s bouwen met grote schaalvoordelen. Daarom begon de groep alvast aan de creatie van een volledig nieuw platform dat flexibel zou zijn en toekomstgericht. Ideaal voor de Europese en Noord-Amerikaanse markt bijvoorbeeld. Fabrieken als Cassino In italië en Windsor in Canada zijn de potentiele kraamkamers en merken als Alfa Romeo, Maserati, Dodge/Chrysler en Jeep vormen het eindproduct. Nu hebben we ons uit zeer betrouwbare bron laten vertellen dat na de creatie van Giorgio, al snel de overstap naar een volledig elektrisch platform is ingezet. Is deze een doorontwikkeling van Giorgio? Nee, want een dergelijke bewering zou technisch gezien zoiets zijn als het omschilderen van de Mona Lisa naar het zelfportret van Van Gogh. Het heeft nauwelijks raakvlak. Wat wel het geval is, is dat dezelfde knowhow en kracht is ingezet voor een elektrische opvolger van Giorgio. Maar…wat ook het geval is, is dat STLA Large geen definitief afscheid vormt van de verbrandingsmotor en dan komen we weer uit bij de kennis die is opgedaan met Giorgio.

8 modellen binnen 3 jaar.

De doorontwikkeling van een volledig nieuw hoger segment (Marchionne’s droom) krijgt nu echt vorm. Daarom deed Stellantis gisteren een officiële aankondiging van het nieuwe platform STLA Large. Tussen 2024 en 2026 zullen er maar liefst 8 modellen gerealiseerd worden. Modellen die al ten tijde van FCA op de tekentafel lagen. Alfa Romeo krijgt nieuwe opvolgers van de Giulia en Stelvio en volgens enkele vakbondsafgevaardigden in Italië heeft men afgelopen najaar in het geheim al technische ontwerpen hiervan mogen aanschouwen. Cassino krijgt dus de eer. Na Alfa Romeo is Maserati aan de beurt dat met elektrische opvolgers van de Quattroporte en Levante hetzelfde platform zal gebruiken. Deze komen uit Turijn en werden aanvankelijk eerder verwacht. Stellantis zegt dat de marktontwikkeling er voor zorgt dat de vaart wat uit ‘Progetto MS9’ is gehaald, maar dat het zeker niet is afgelast. Intussen mag Jeep bijvoorbeeld een Wagoneer S ontwikkelen op deze basis en werken Dodge en Chrysler aan langverwachte opvolgers voor Charger en 300c.

Alle soorten aandrijving inclusief ICE.

De flexibiliteit is zoals gezegd de kracht van STLA Large. Zowel voor- achter- als vierwielaandrijving zijn mogelijk. De elektrische aandrijving staat garant voor hoge prestaties en autonomie. Tot 800 km bereik voor luxe personenauto’s met batterijen van 85 tot 118 kWh. Elektrische architectuur voor 400 of 800 volt. In het laatste geval is laden tot 4,5 kWh per minuut mogelijk. Snelle acceleraties worden ‘normaal’ want in enkele seconden kan 0-100 worden gerealiseerd. Stellantis zegt overigens dat het platform is voorbereid op de toekomst. Een toekomst waarbij nieuwe innovatieve oplossingen zorgen voor de opslag van energie bijvoorbeeld. STLA Large wordt gebruikt voor D en E-segment auto’s (of erboven) van 4,7 m tot 5,1 m en een breedte van 1,9 tot 2,0 m. De wielbasis varieert tussen de 2,8 en 3,0 m. De nieuwe Alfa Romeo Giulia op dit platform zal medio 2025 plaatsvinden.

10 gedachten over “Het ‘Italiaanse DNA’ van STLA Large

  • 20 januari 2024 om 15:15
    Permalink

    Typisch Amerikaans idee.
    Die kui kunnen alleen maar denken in termen van groot en groter.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2024 om 19:58
    Permalink

    Ik wil niet zo een grote auto.Ik vind het vooral teleurstellend dat de STLA small pas in 2026 uit lijkt te komen en dat er geen Alfa op STLA medium lijkt te komen

    Beantwoorden
    • 21 januari 2024 om 13:09
      Permalink

      Groot denken kan laag vallen worden, kijk maar naar SAAB, OPEL, Jaguar & British Leyland.🤔

      Beantwoorden
    • 22 januari 2024 om 12:08
      Permalink

      Grootste auto waar ik in heb gereden was de Thesis eigenlijk was de Kappa groot genoeg….

      Beantwoorden
  • 22 januari 2024 om 19:12
    Permalink

    Duidelijke uitleg. Bedankt.

    Spijtig (weeral) dat er NU geen opvolger voor de Chrysler 300 is.
    De (gekende) 300 is recent uit productie gegaan, de opvolger… Tja, weeral hetzelfde zoals bij FCA.
    https://www.autointernationaal.nl/2024/01/einde-van-een-tijdperk-laatste-chrysler-300-loopt-van-de-band/
    Ik had gedacht / gehoopt dat Stellantis de opvolging van modellen beter op orde had.
    (niet dat ik in de markt ben voor een 300 of een andere D / E segment auto 🙂 )

    Beantwoorden
      • 23 januari 2024 om 16:16
        Permalink

        Nee, ik werk niet bij Stellantis.
        Maar zoals (bijna) alle Lancia en Alfa fans, kunnen we het allemaal beter :-).
        Net zoals in de tijd van FCA en SM zijn plannen, beslissingen, uitstel en afstel….

        Anders koop je beter een Audi : die hebben sowieso voorsprong op techniek…
        Ahum, kuch, bweeurk (sorry voor dat laatste : je beeldscherm is nu vuil en vies).

  • 23 januari 2024 om 14:55
    Permalink

    Dag Koen,
    Even je link gevolgd, Staat een hel leuke zin in: “wilden Lancia fans nog niet dood gevonden worden in een Amerikaanse bruut”. Prachtig!
    Die amerikaanse bakken passen hier niet echt, en veel ervan (niet die 300) zouden eigenlijk niet moeten worden toegelaten op onze wegen (RAM-van e.d.)
    Hoop toch dat Stellantis op tijd wakker wordt, want de europese fabrikanten kunnen het veel beter.

    Beantwoorden
    • 23 januari 2024 om 16:20
      Permalink

      En toch had het de “synergie’ met Chrysler goed kunnen uitpakken.
      Mondjesmaat een aantal Chrysler’s als Lancia verkopen (300, Sebring, Voyager en nadien Pacifica) en andersom een aantal Lancia’s als Chrysler in de VS (Delta, Musa en Ypsilon).
      Kleine aantallen in afwachting van nieuwe modellen voor beide continenten.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.