Home » La grande Storia , Maserati

Laatste Maserati GranTurismo van de band gerold

12 november 2019 20:10 7 reacties

De oude Maserati-fabriek in Modena gaat een tijdje dicht voor een grote transformatie en dus is nu ook de productie van de Maserati GranTurismo (en die van de Alfa 4C) beëindigd. Aan de viale Ciro Menotti maakt men zich op voor de productie van een totaal nieuwe sportwagen voorzien van volledig nieuwe (elektrische) techniek en motoren. De nog immer oogverblindende Maserati GranTurismo kan gerust gezien worden als een icoon in de geschiedenis van het merk met de drietand. Het intelligente Pininfarina koetswerk gaat de boeken in als een indrukwekkende afsluiting van een specifiek hoofdstuk in de geschiedenis van Maserati. Sommige merkpuristen vinden het een nogal spannende overgangsfase.

Maar er is een concreet investeringsplan voor Maserati en de fabriek in Modena, dus is de GranTurismo beslist geen symbool van een definitief afscheid. Om dat te bekrachtigen, heeft het management alle schroom van zich afgeworpen en het laatste exemplaar op brutale wijze voorzien van drie tinten lak, die een overgangsfase moeten symboliseren. Een omdat dit op zich al best eigenzinnig is, heeft men deze final edition ook nog ‘Zéda’ genoemd dat voor de laatste letter van het alfabet staat (Zeta), maar dan in Modenees dialect. Een beetje alsof Bennie Jolink van Normaal de naam en de kleuren mocht uitkiezen. Kortom, een heerlijk stukje regionale trots zoals alleen Italianen dat kunnen uiten.

Wie toch graag met een beetje verbittering terug wil kijken, zal vooral met pijn in het hart afscheid nemen van de voorlopig laatste (briljant klinkende) atmosferische 4.7 V8. De toekomstige sportwagen zal qua aandrijving namelijk uit een geheel ander vaatje tappen. Toch zal er binnen enkele jaren ook een nieuwe GranTurismo tot ontwikkeling worden gebracht, die ongetwijfeld ook voor V8-puristen iets in petto heeft. Het verschil met deze iconische GranTurismo is echter, dat dit model uit Turijn zal komen straks.

Meer dan twaalf-en-een-half jaar duurde de carrière van deze evergreen, die hooguit op technologisch vlak uit een andere eeuw lijkt te komen. Vanaf 2007 zijn er meer dan 40.000 exemplaren van deze exclusieve über-GT gemaakt. Hiervan waren om precies te zijn 28.805 stuks een coupé en 11.175 eenheden droegen de naam GranCabrio. Deze laatste debuteerde in 2009 en is uniek in z’n klasse. Maserati zal over niet al te lange tijd al iets tastbaars tonen, wat met de nieuwe generatie sportwagens te maken zal hebben. Overigens kan de aanstaande fusie met PSA (eind deze maand komen beide directies voor het eerst samen voor beraad) als een kans worden gezien voor een stevige investering en de nodige continuïteit. De technologische sprong die Maserati nu wil maken, kan een bron zijn voor datgene waar de Fransen eigenlijk al jaren naar op zoek zijn, namelijk techniek voor het hoogste segment.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

7 reacties »

  • Raraaf schrijft:

    T.a.v. De 4C las ik ergens op een site dat de productie nog wel door gaat, maar niet meer voor de Europese markt. Lijkt me een wat raar besluit. Als je hem dan toch bouwt… klopt dit?

    Inderdaad afsluiting van een auto met het mooiste geluid. Niet te evenaren. Altijd gaat mijn raampje open als ik er een zie.

  • Hilbert schrijft:

    Beleid van FCA is toch niet te begrijpen

  • AR 159 schrijft:

    @Raraaf Tja wat betreft de 4c je weet het nooit met die Italianen. De ypsilon verdelen ook overal behalve Italië. Ze hadden net zo goed alleen die bij de FIAT’s kunnen zetten of online bestellen en afleveren via de dealers die er nog over zijn hadden die nog wat extra omzet om open te blijven.

    Maar nu met de fusie kans dat er weer verkoop punten dichterbij komen moet nu 50km rijden om er bij 1 te komen.

  • AR 159 schrijft:

    Verdwenen moet jet zijn 😉

  • AR 159 schrijft:

    Ben benieuwd naar de ev versie daar moet wat moois van te maken zijn met lekker platte neus nu er geen dikke V8 in noet worden verstopt. Die steeds hogere neuzen van een mito en Giulietta vond ik geen mooie Trent maar was nodig voor de voetganger vriendelijkheid. De neus van een suv vind ik dus helemaal te massief en dus lomp. Niet mijn type auto.

  • Thomas schrijft:

    Mist deze site gewoon een hele belangrijke primeur? Ga eens naar http://www.maserati.com en luister eens naar “Modena MMXX” onderin. Hoezo afscheid van de geblazen V8? Man, dat klinkt minstens nog net zo lekker! Ben benieuwd!

  • Lancia4Ever schrijft:

    Primeur?

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

La grande Storia , Maserati

Lees meer over

, , , ,

Volg ons

Advertenties