Lancia Delta gaat als Chrysler naar VS en Azië

Schaalvergroting; dat is het enige middel dat de Italiaanse merken en Chrysler op lange termijn kan redden.

Daarom gaan nog niet zo lang geleden geïntroduceerde modellen uit Turijn nu op pad naar een beter leven. Stuk voor stuk prima producten die ondanks een overvloed aan kwaliteit, op ons continent gedoemd zijn te mislukken en hun leven te eindigen als kostenpost. Als een fabrikant telkens zo hard moet nadenken over hoe er met een dergelijke product geld moet worden verdiend, is er natuurlijk geen toekomst. Ooit werd het enkel afgedaan aan een gebrek aan kwaliteit en de juiste marketingstrategieën, maar vandaag weten we vooral dat de Fiat Group buiten Europa simpelweg te weinig in de melk had te brokkelen, en dat er daardoor weinig tijd over was voor de Italiaanse autobouwer. De grote sprong naar Amerika van de Fiat 500 staat dus symbool voor een nieuw hoopgevend tijdperk.

Voor producten als de Lancia Thesis, Fiat Croma en Alfa Romeo 159 komt de recente ambitieuze sprong naar het buitenland wel te laat, maar de Bravo heeft nu een ticket Rio weten te pakken en volgend jaar is het de beurt aan de prachtige Lancia Delta. Deze krijgt een lichte make-over zoals we vorig jaar hebben kunnen zien op de Detroit Motor Show. De Amerikaanse publieke opinie kon de truc behoorlijk waarderen vanwege de schoonheid van het ontwerp, maar dacht net als ons dat het enkel om een ’teaser’ ging in verband met de fusie tussen Chrysler en Lancia. Met de nieuwe Ypsilon daar nog bij, ontvangt Detroit dus twee modellen met Lancia oorsprong. Omgekeerd ontvangt Europa eenzelfde aantal volgens de officiële bronnen (zie sheet hieronder van afgelopen maand). Daarbij gaat het om een MPV op basis van de Grand Voyager en een topmodel op basis van de vernieuwde 300c. Chrysler zal met ingang van maart 2011 helemaal van de Europese markt verdwenen zijn. Lancia gaat verder onder één dak met Jeep. Dit laatste merk zal nu ook in Italië de nodige modellen gaan bouwen.

Geen dure investeringen meer in een te kleine ruimte dus. De Delta zal als Chrysler nu ook z’n weg vinden naar de Aziatische markt aangezien Chrysler daar grote plannen heeft. Dat is overigens goed nieuws voor de fabriek van Cassino, waar de Delta gebouwd wordt. Nu gebeurt dat nog met de rem erop vanwege traditioneel tegenvallende verkoopresultaten. Volgens de laatste berichten zal de productie nu zelfs flink opgevoerd gaan worden wat behoorlijk ongewoon is voor het merk uit Turijn. Ook de nieuwe Ypsilon zal aan schaalvergroting doen vanuit het Poolse Tychy. Voor Lancia is het de realiteit dat het voortbestaan van dit legendarische merk alleen op deze wijze kan worden bereikt.

Wat betreft de rechtsgestuurde markten zoals Groot Brittannië, Australië en Japan, is de verwachting dat het omzetten van de stuurinrichting geen grote ingreep is, aangezien deze behoorlijk identiek is aan die van de Bravo, die al lang op deze markten verkrijgbaar is.

De volgende Lancia-Chrysler modellen in het C en D segment, zijn nu al in ontwikkeling bij de teams uit Detroit en Turijn onder leiding van Olivier François. Het gaat hierbij in eerste instantie om een sedan en een stationwagon (2012). Zeer waarschijnlijk ook als cabriolet. Later (2013) volgt mogelijk ook nog een hatchback als officiële opvolger van de Delta.

[nggallery id=512]

3 gedachten over “Lancia Delta gaat als Chrysler naar VS en Azië

  • 29 november 2010 om 11:32
    Permalink

    Mooi powerpointplaatje: altijd goed voor voor enthousiaste speculaties en invullingen: 6 nieuwe Alfa’s (twee SUV’s, de Giulia Berlina en de Sportwagon, opvolger van de Spider, wat is de laatste?)

    Over de Chrysler Delta: gevleugeld Chrysler naamplaatje staat de Delta goed op de achterkant.

    Beantwoorden
  • 29 november 2010 om 11:48
    Permalink

    dus volgend jaar krijgen we ook een kleine facelift..hij blijft dus maar 3 jaar op de markt daar, want dan komen er al weer nieuwe delta’s..beetje kort?

    Beantwoorden
  • 29 november 2010 om 12:01
    Permalink

    Goed punt RG. Ik lees her en der dat er nog wel wat nevel hangt rond een Amerikaanse introductie. Mogelijk gaat het enkel om andere markten. Zou wel grappig/vreemd zijn. Een Chrysler-Lancia die dus nooit in de VS verkocht zal worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.