Marchionne benadrukt opnieuw kleinere rol Fiat

Massaproductie; Fiat was er ooit beter en groter in dan menig andere fabrikant. In de gloriejaren was er bovendien geen segment waar Fiat niet actief in was. Van stadsauto tot grote gezinsauto. Van vrachtwagen tot vliegtuig. Momenteel is het juist andersom. De productie voor de massa is grotendeels onrendabel geworden en een verloren slag voor Lingotto op Europese bodem. Voor FCA geldt in Amerika bovendien hetzelfde met merken als Chrysler en Dodge. Welbeschouwd heeft Marchionne hier al jaren geen doekjes om gewonden. Enkel een eventueel partnerschap met een concurrent zou daar een pasklare oplossing voor vormen, maar diezelfde concurrent heeft daar vooralsnog geen trek in. Ook al geeft de CEO van Fiat Chrysler Automobiles aan dat deze harde werkelijkheid niet alleen voor Fiat geldt. Alleen de heel grote jongens kunnen het met de nodige slagkracht nog waarmaken op de huidige markt.

Alleen de kleinste segmenten blijven voor Fiat nog relevant, aldus Marchionne. Oftewel de 500 en de Panda. Allen in Zuid-Amerika blijft het palet voor het Italiaanse moedermerk voorlopig groter. Al in 2013 sprak de CEO over het gebrekkige imago van Fiat als merk voor de massa. Uiteraard gaat de CEO hierbij vooral om de verkoopbaarheid van Fiat in alle denkbare segmenten. SUV’s en Crossovers zijn vandaag het meest lucratief en die kun je nu eenmaal beter met het logo van Jeep aan de man brengen en in het hogere segment met die van Alfa Romeo of Maserati (al is de CEO niet heel tevreden over de cijfers van de Levante). Dromen over een groot Fiat is volgens Marchionne niet langer realistisch en te veel gebaseerd op oude emoties uit de tijd van Agnelli zelf. De man die overigens vlak voor zijn dood zelf al over eventuele verkoop zou hebben nagedacht…

17 gedachten over “Marchionne benadrukt opnieuw kleinere rol Fiat

  • 2 mei 2018 om 11:14
    Permalink

    Wat een pertinente onzin. Auto’s worden steeds groter. Een Ibiza van 20 jaar geleden is een veel kleinere auto dan tegenwoordig. De huidige generatie Polo is net zo groot als de vorige generatie Golf.
    Dat betekent dat mensen voortaan veel meer een B-segmenter gaan kopen dan een C-segmenter. Het D-segment heeft zelfs nog nooit zo op zijn gat gelegen.
    Juist een sterke B-segmenter zou veel kunnen betekenen. Kijk eens naar het succes van de Fiesta. Een groot succes in Amerika en Europa!
    Fiat zou een wereldauto kunnen bouwen in het B-segment met de afmetingen van de Tipo. Die zou dan de Tipo langzaam kunnen vervangen. Uiteraard zal die hoger in de markt gepositioneerd moeten worden.
    De Panda en 500 zijn geen absolute hardlopers buiten Italië om. En die SUV trend zou wel eens een heel tijdelijke kunnen zijn.

    Wat mis ik toch visie binnen FCA.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2018 om 11:46
    Permalink

    Afbraakbeleid bij FCA! Eerst Lancia naar de knoppen, nu Fiat ! Welk merk is daarna aan de beurt. Ik word misselijk van dit nieuws van SM. Wat zou het toch mooi zijn geweest als VAG een aantal jaren geleden Alfa Romeo had overgenomen, maar SM wilde dat niet.Hij wist het zoveel beter en ik ben benieuwd wat ie 1 juni te melden heeft.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2018 om 14:05
    Permalink

    Ford gooit ALLES eruit wat niet SUV of Truck is. Nog veel rigoureuzer dan FCA dus.

    In de USA geen toekomst meer voor de gewone auto, geen toekomst meer voor Fiesta, Focus en Fusion (= Mondeo). En ook in de EU gaan er grote klappen vallen voor alles wat niet winstgevend is. En dan hebben we het nog niet gehad over Opel, ook daar gaan grote klappen vallen.

    In de voorbereiding naar de elektrische auto, met een verwachte tsunami uit China, gaan er in de auto industrie hele rigoureuze maatregelen genomen worden

    In het willen overleven op de langere termijn zijn de maatregelen van FCA heel verstandig en ze zijn de meeste concurrenten hierin ver voor.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2018 om 14:09
    Permalink

    FCA heeft mooie merken maar is als concern een totale ramp. Een portefeuille met 10 merken is veel te veel, er is geen enkele focus, op alle fronten loopt men achter de feiten aan. Natuurlijk is men niet tevreden over de Levante, logisch want alle concurrenten verkopen inmiddels hybride en EV varianten die Maserati niet heeft. De andere Maserati’s zijn verouderd en hadden al lang vervangen moeten zijn. Bij alfa worden tussen 2015 en 2019 slechts 2 modellen gelanceerd, terwijl er 5 nodig waren, verkoopdoelstellingen worden voor minder dan 50% gehaald, verkoop Giulia daalt alweer. Bij Fiat hadden Punto, Panda en 500 vervangen moeten zijn, en we wachten nog altijd op de Firefly motoren waarvan men al in 2016 aangaf dat die in Polen van de band zouden gaan rollen. Snel opsplitsen en zorgen dat de mooie merken in handen van een andere eigenaar een goede toekomst tegemoet gaan.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2018 om 18:29
    Permalink

    Marebleu.
    verkoop van gegevens voor de maand april in Italië naar het certificeren proces van groei van Alfa Romeo. Het Italiaanse merk, in feite, eindigde de vierde maand van dit jaar met een totaal van 4.428 verkochte eenheden , een cijfer zeer positief dat, procentueel gezien, vertaalt zich in een groei van + 11% ten opzichte van april vorig jaar . Voor Alfa Romeo was het marktaandeel in de afgelopen maand 2,58%. Voor Alfa Romeo is dit de beste maand van april sinds 2012 op de Italiaanse markt.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2018 om 20:44
    Permalink

    @mareblu,

    10 merken is geen probleem zie de VAG groep. Alleen wat je er wel of niet mee doet. ze moeten sneller en slimmer ontwikkelen. Er zitten veel te veel gaten in en diversiteit is te klein. Zelfs in de model lijnen zitten gaten in het aanbod of missen varianten die de concurrentie wel heeft. En inderdaad Plug-ins en EV’s en de 48Volts mild hybride hadden ze met de Giulia al moeten hebben mar ook in alle andere modellen. Daarnaast kampt FCA nog altijd met een imago uit de jaren 80. Terwijl niemand zich meer schaamt voor een Koreaan waar mee je rond de eeuwwisseling nog niet durfde aankomen en je 3 straten verder parkeerde.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2018 om 21:03
    Permalink

    VAG en FCA…. dat is reuzen met dwergen vergelijken.. En je gaat me nu toch niet met droge ogen beweren dat VAG aan diversiteit doet?? Ze hebben in een jaar tijd vier of vijf EXACT DEZELFDE crossovers gelanceerd van de merken Audi, VW, Skoda en Seat…..onwaarschijnlijk gewoon.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2018 om 23:25
    Permalink

    Ja, het blijft een verdrietig verhaal. Misschien nodig maar dat zie en begrijp ik niet.
    FCA zet alles op SUVs omdat het marktaandeel daarvan gaat groeien naar 40%. Maar die overige 60%, nu nog 80%, laat FCA lopen. Ik zie het niet.
    Erger nog, zowel met Alfa als met Fiat laat FCA iedere keer de eigen merk rijders en eigen dealers in de steek. De dealers krijgen nog maar een handvol auto’s verkocht, de eigen klanten zoeken het maar uit, worden gedwongen uit te wijken. In ieder geval voel ik dat zo. Nooit gedacht dat mijn huidige auto’s de laatste Italiaanse auto’s zouden worden. Maar een 500 is niks voor mij en een SUV evenmin.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2018 om 23:36
    Permalink

    @AR159 eens, het gaat erom wat je met die 10 merken doet. Ik ben de laatste om VAG te prijzen, maar je moet ze nageven dat ze de essentie van auto’s bouwen en verkopen beter hebben begrepen dan ome Sergio. Hij wil maar niet snappen dat een model 8 jaar mee gaat , na 4 jaar een grondige facelift nodig heeft en na 6 jaar nogmaals een kleine update. Immers, dan waren er nu een nieuwe Panda, 500 Punto, Mito, Giulietta, Ghibili en Quattroporte geweest, en was de facelift voor de Giulia, waarvan de verkoop alweer inzakt, aangekondigd voor volgend jaar. De modellenpolitiek is en blijft een drama, too little too late. Ome Sergio steekt zijn geld liever in formule 1 en aflossing van schulden bij een historisch lage rentestand.

    Beantwoorden
  • 3 mei 2018 om 15:39
    Permalink

    Wat ik al redelijk lang roep, dat de benzineprijzen ook weer omhoog kunnen, lijkt inmiddels te gaan gebeuren. Dat was een belangrijke reden waarom Chrysler destijds failliet ging: Niet de juiste modellen. Fiat beweegt voor zo’n scenario duidelijk de verkeerde kant op. Wat gaat men doen om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt?

    Beantwoorden
  • 3 mei 2018 om 17:21
    Permalink

    Een vriend van me heeft bijna 2 maanden geleden een proefrit aangevraagd voor een Giulia Q, Hij is een BMW fan, maar is serieus geinteresseerd in de Alfa. Kort daarna werd hij gebeld door de dealer met de mededeling dat men een proefrit gaat regelen via de importeur! Totnutoe niets meer vernomen! Goed bezig FCA …

    Beantwoorden
  • 6 mei 2018 om 22:39
    Permalink

    heel triest dat andere merken leukere auto’s hebben dan FIAT, dat was ooit heel anders…..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.