Marchionne trekt er een stekker uit bij Magna

Magna stop

Zoals we al eerder beweerden, moet het geen pretje zijn om als afhankelijke autobouwer over te gaan naar een meer onafhankelijke positie. Je betaald een dure rekening.

De geldt in dit geval vooral voor Magna. De Canadees-Oostenrijkse firma boerde altijd goed dankzij een perfecte wijze van assembleren. Menig autobouwer klopte dan ook met een gerust hart aan om het een en ander bij deze fabriek uit te besteden. Maar Magna kon ondanks deze briljante positie van ‘neutrale autobouwer’, de verleiding niet weerstaan om zich in de strijd te werpen om Opel. De druk op GM om het merk af te stoten was groot. Een langdurige strijd volgde. Uiteindelijk heeft GM nu weer praatjes als van ouds, en heeft Magna nog steeds veel met de Amerikaanse bouwer van doen. Bovendien is de Russische Sberbank en ditto regering, in combinatie met een deel van de noodleidende autoindustrie uit dat bizarre land, de andere partij waar Magna rekening mee moet houden. Daar komen dan ook nog Europese regeringen zoals die van Duitsland, Groot Brittanië en België bij. Klinkt als een wespennest en een moeilijke positie waar moeilijk uit is te komen.

En nu komt voor Magna daar de dreiging  van afzeggingen door opdrachtgevers bij. Zoals we al aan voelden komen, heeft dit te maken met de gedaantewisseling van Magna na de overname van Opel. Magna is nu ook concurrent. De eerste afzegging is al bijna een feit. Sergio Marchionne heeft gister namelijk de directe annulering van de Chrysler productielijnen bij Magna aangekondigd. Wall Street Journal kwam met het nieuws naar buiten. Dat FGA de eerste is, is geen toeval. De herstructurering van Chrysler momenteel ligt daar aan ten grondslag. De productie van de Chrysler 300C en Jeep Grand Cherokee zullen namelijk verplaatst worden naar de Bertone fabriek in Grugliasco. Daar zal een bedrag van 150 miljoen voor klaar gelegd worden. Ieder jaar zullen daar minstens 70.000 auto’s gebouwd kunnen gaan worden. Volkswagen en BMW overwegen nu ook om hun opdrachten aan Magna op te zeggen. I.v.m. de crisis gaan dergelijke beslissingen, helaas voor Magna, natuurlijk veel sneller.

3 gedachten over “Marchionne trekt er een stekker uit bij Magna

  • 5 oktober 2009 om 20:08
    Permalink

    Moeilijk te zeggen of dat het daadwerkelijk iets te maken heeft met de gedaantewisseling van Magna. Zowel Chrysler als Fiat zullen in deze tijd een overcapavciteit in eigen fabrieken hebben waardoor uitbesteding aan Magna niet te veroorloven is. Maar het is natuurlijk wel een makkelijk excuus voor Fiat om de gedaantewisseling van Magna aan te grijpen. 🙂

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2009 om 20:08
    Permalink

    Klopt Jordy, Vandaar de slotzin. 🙂

    Marchionne liet min of meer weten dat het met hun reorganisatie te maken heeft (zie stukje. Maar dat de twijfel direct toeslaat (in woorden dan) bij een heel aantal fabrikanten heeft wel degelijk OOk met de Opel deal van Magna te maken. (Zie stukje)

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2009 om 20:09
    Permalink

    Weet niet of je hier van ‘twijfel’ moet spreken…
    De spelregels zijn volgens mij heel makkelijk en duidelijk:
    1. je hebt overcapaciteit en moet zoveel mogelijk kosten besparen
    2. wilt geen ruzie met je achterban, personeel

    ergo: stop met uitbesteden, zeker als dit in plaats van alleen maar toeleverancier nu opeens ook nog concurrent Tier0 autobouwer is geworden…
    Fiat zal niet de laatste zijn die deze uitbesteding gaat stoppen… en Magna zal er wel op gerekend hebben… het is namelijk erg voorspelbaar…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.