Home » Maserati

Maserati Grugliasco stuurt personeel naar Mirafiori

9 maart 2016 17:06 21 reacties

Levante productie

Vorige week maandag is de productie van de SUV Maserati Levante gestart in Mirafiori (foto onder). Toch had dit feestje iets mooier kunnen zijn als even verderop in Grugliasco de productie van de Ghibli en de Quattroporte ook gewoon door zou gaan. Maar in de voormalige Bertone-fabriek gaat de boel een aantal dagen op slot. In Mirafiori zal voorlopig zelfs 200 man uit Grugliasco aan het werk gaan, wat niet zo mooi nieuws is voor het personeel van Mirafiori dat nog thuis zit. “Il polo del lusso” (bijnaam voor FCA’s industrie voor de productie van luxe auto’s) draait dus op halve kracht voorlopig. Grugliasco gaat sinds februari af en toe een aantal dagen dicht. In april betreft het zelfs 7 dagen. Dit is overigens niet iets wat FCA alleen in Italië gedwongen is te doen. FCA weet met de compacte sedans van Dodge en Chrysler (de Dart en de 200) geen potten te breken op de Amerikaanse markt en sluit daarom voorlopig zelfs twee productielocaties (van 1 februari tot 4 april). Die in Sterling Heights en Belvidere.

Levante productie2

Gelukkig trekt de verkoop van Maserati in de EU zelfs aan en zal de komst van de Levante daar alleen maar bij helpen. In Amerika wordt in verband met de komst van de Levante het dealernetwerk alvast uitgebreid. Momenteel zijn dat er 116, maar eind dit jaar moeten dat er 130 zijn, waarvan 20 ook Alfa Romeo zullen aanbieden. In Italië groeide de verkoop met 9%, in Duitsland met 47% en in Frankrijk met 40%. De productie van de Levante moet binnenkort rond de 120 eenheden per dag zijn. Volgend jaar verwacht men er 20 tot 25 duizend van te kunnen produceren. In mei zal de SUV bij de Italiaanse dealers staan voor een vanaf prijs van 72.000 euro. De ‘S’ kost 90.200 euro op het schiereiland. De diesel met 275 pk moet ergens rond de 80.000 euro zitten. Updates van de Ghibli en de Quattroporte zijn inmiddels in de maak. De Ghibli zal in nieuw gedaante zelfs met V8 debuteren, als is nog niet zeker wanneer dit precies het geval is.

Levante productie3

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

21 reacties »

  • squadra schrijft:

    Veel merken zitten met dit probleem PSA heeft hier ook last van bijvoorbeeld en heeft zelfs een fabriek gesloten deze is vorige week gelijk gemaakt met de grond. Voor veel Citroen rijders een heilige graal die gesloopt is omdat daar de CX werd gemaakt in het verleden (de fabriek is nu niet meer). De Europese economie hapert af en toe nog wat en de grote landen bijvoorbeeld China hebben inmiddels een stuk minder economische groei. Voor een merk als Maserati zijn deze markten heel belangrijk een facelift van beide modellen is een verstandige keuze. Maar kom ook met een kleinere sportwagen voor Maserati AutoEdizione Lancia4Ever had het hier al een keer over in de vorm van een nieuwe Maserati Bora. De Granturismo en GranCabrio zijn mooie auto’s maar zijn nodig aan vervanging toe. Maserati zou ook met Hybride techniek moeten komen wat bij Maserati QH kan gaan heten inplaats van Q4.

    Ciao

    Squadra

  • henk schrijft:

    Het was even wennen maar het is een absolute TOPPER, die Levante, en een krachtige nieuwe stijllijn. Door Maserati de bijnaam gegeven van ‘wild beest’, de rol die de Levante moet spelen in de dure SUV markt.

  • Hans schrijft:

    Mischien voor de chinese markt de merknaam veranderen in masalati

  • mareblu schrijft:

    Wereldwijd gezien een belangrijke aanwinst die Levante voor FCA, zeker in de VS, en China, alhoewel hij dan wel daar gemaakt moet worden om de torenhoge invoerrechten te omzeilen. In Europa zullen we hem alleen zien in landen als Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italie, grote markten zonder eco-taks. In Nederland kan zo’n auto alleen nog maar als hybride verkocht worden, anders wordt ie onverkoopbaar.
    Eens met Squadra dat er ook snel een opvolger moet komen voor de GranTurismo, want dat is toch het model dat samen met de QuattroPorte het merk levend heeft gehouden de afgelopen 15 jaar.

  • Mirafiori schrijft:

    Geen paniek, een jaar geleden zat Maserati ook in een dip. Het is nu economisch het meest voordeligst produceren, het schuiven met poppetjes kan daar zomaar een onderdeel van zijn. PS: Ik vind hem nogal tegenvallen, alles wat na de B-stijl komt, dat ter zijde. Het is ook mijn model niet, behoudens de enige echte oer SUV, de RR
    . Als je het kan veroorloven ga je natuurlijk niet Hybride rijden. Het verkoop potentieel is er wel of is er niet.

  • hans schrijft:

    diesel heeft 275 pk 600nm

  • dietje91 schrijft:

    TG is alleszins zeer enthousiast; http://www.topgear.com/car-reviews/levante/first-drive

  • OneFiveNine schrijft:

    De Ghibli is een prachtige auto, maar het interieur en infotainment zijn onder de maat voor die prijsklasse. Hetzelfde geldt voor de QP, die bovendien kracht mist aan de voorkant van het ontwerp. Het zijn zeer lastige segmenten met zeer goede tegenstrevers, ik denk dat Maserati er te gemakkelijk over gedacht heeft en de auto’s te snel op de markt wilde brengen. Daardoor kan het merk de aandacht nu niet vasthouden. Dus snel doorvoeren die updates. Overigens verwacht ik bij de Levante hetzelfde effect: vliegende start maar daarna inkakkende verkopen. Het merk maakt hier namelijk dezelfde fout: een te weinig onderscheidend design en een te goedkoop interieur.

  • Hans schrijft:

    ik las anders net dat de levante juist in het echt veel mooier is en dat hij van binnen er super uitziet en diegene heeft er in gezeten

  • OneFiveNine schrijft:

    Auto is in het echt inderdaad mooier dan op de foto’s, ik heb ‘m gezien in Genève. De foto’s die nu voorbij komen van de Levante op de weg maken me wel blij, eerlijk gezegd. Interieur is minder: niet erg mooi gebouwd, goedkope knoppen en een verouderd infotainmentsysteem. Overigens valt de Levante zelfs bij de azijnpissers van Autocar in de smaak, dus het lijkt erop dat Maserati onderhuids beter huiswerk heeft afgeleverd dan bij de Ghibli en QP: http://www.autocar.co.uk/car-review/maserati/quattroporte/first-drives/2016-maserati-levante-review (met foto’s van een Levante in de mooie blauwe kleur).

  • Nico D. schrijft:

    Over het infotainment kan worden gediscussieerd, maar het ‘interieur’ is wat mij betreft top: stijlvol en zonder kerstboom aan knopjes en lichtjes (in tegenstelling tot…). Ik ben twee jaar terug overgeschakeld naar mijn Ghibli en het is een echte rijdersauto binnen het segment van de berlines. Nog recent is een vriend van me overgeschakeld van een bmw 7 naar een Quatroporte (ook benzine, wel Q4). Zowat iedereen had het hem ontraden, 4 maanden later spreekt hij over ‘zijn beste wagen ooit’.
    Op vandaag zijn de grootste belemmeringen voor een groter commercieel succes de vooroordelen van mensen ‘die het hebben van horen zeggen’ enerzijds, en anderzijds zeker ook het te beperkt aantal (merkeigen) verdelers. De doelgroep op zich is echt wel tevreden over wat Maserati aanbiedt.

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Nico D. Bedankt voor je getuigenverslag! Wat mij betreft moet een merk als Maserati nooit proberen een ander na te doen. Vooral een eigen sfeer houden. Gelijkvormigheid is in de lagere segmenten al helaas volop verplichte stof voor fabrikanten. Men zegt dat de mix tussen flamboyante stijl en degelijkheid in de Levante optimaal is. Kan dus flink aanslaan dit model.

  • alfaspeed schrijft:

    De 2016 uitvoeringen van de Ghibli en QP zijn al beter ontvangen door de pers. Autobild.de geeft de auto al een dikke voldoende en zou de strijd aan kunnen wat interieur betreft met Audi en heeft een ongeevenaarde wegligging in deze klasse.

    Een kleine opsteker van de duitsers!!

  • alfaspeed schrijft:

    En wat aantallen betreft zal Maserati nooit een volumemerk worden alla Audi of BMW. Enkele jaren terug verkocht men minder dan Ferrari en zijn de verkoop aantallen al ver 5 voudigd. Niet slecht een toename van 500%.

  • dmantione schrijft:

    Zeker niet slecht, maar je moet wel bedenken dat Maserati voorheen enkel serieproductie deed. De fabriek in Grugliasco maakt massaproductie mogelijk voor auto’s die ook voor een lager bedrag in de markt gezet kunnen worden. Dan is het logisch dat daarmee de verkopen toenemen, als je Ferrari in massaproductie zou nemen, zouden ze ook verkopen. Niettemin denk ik wel dat men er goed aan gedaan heeft Maserati uit te bouwen, de groep kon een sterk luxemerk dat tegen de Duitse luxemerken gepositioneerd kan worden zeer goed gebruiken.

  • mareblu schrijft:

    @alfaspeed: nee de aantallen van Audi / BMW zullen en hoeven ook niet gehaald t worden, maar men wil wel graag Porsche achterna. En FCA had zelf nadrukkeijk doelstellingen genoemd 2 jaar geleden die op geen stukken na gehaald worden, we zitten op net iets meer dan de helft! Verkoop loopt nu wereldwijd zelfs wat terug, dus de Levante is van heel groot belang. En ik denk dat het met de Levante ook wel goed komt, al zullen we updates van de QP en Ghibili hard nodig hebben.

  • OttoCi schrijft:

    Gisteren in Genève geweest. De Levante is in het echt veel mooier dan op de foto. Met afstand de mooiste SUV op de markt; lijnenspel is wel degelijk subtiel en Italiaans -voor een SUV dan-. Binnen ook zeer ruim en goed afgewerkt. Donkergrijze versie met rood leer super smaakvol. By the wat: wie de Maserati niet wil kopen om het infotainment systeem (hoewel mij werd verteld dat hij 6x sneller was dan in de Ghibli) moet vooral lekker een Audi nemen, het is namelijk totaal niet waar het om draait bij die auto (lekker boeien).

  • alfaspeed schrijft:

    De duitse media is wel al onder de indruk van de nieuwkomers Alfa Giulia en Maserati Levante.Wat ik tot nu toe heb meegekregen van de mensen die hebben mogen sturen zijn het stuurauto’s zonder vergelijking.

  • mareblu schrijft:

    Ja, je leest inderdaad hele positieve reacties, ook vanuit landen waar men niet zo Italië-minnend is, zoals Duitsland en Engeland. Topgear was zeer lovend over de Levante, inclusief zijn bouwkwaliteit, de dieselmotor, de wegligging. Overigens was er vorige week op Autoweek een video met een occasiondubbeltest met daarin een Alfa 159. Die werd met name geroemd om hoe degelijk hij aanvoelde, en hoe goed die auto in elkaar zat. Als dat maar vaak genoeg wordt benadrukt komen de Italianen eindelijk van hun (achterhaalde) slechte imago af. Mooi!

  • OneFiveNine schrijft:

    @ OttoCi: Dat ben ik niet met je eens. De (grote) doelgroep die Maserati wil aanspreken met de Levante wil het neusje van de zalm op het gebied van infotainment. Het is misschien niet waar het om draait in deze auto, maar het wordt wel steeds belangrijker.

  • Alfa-zoever schrijft:

    Ik heb zonet gelezen dat de Bentley Bentayga zo’n enorm succes is dat de levertijd al dik boven het jaar zit (10.000 voorbestellingen voor een maximale productie van 5000). Dan denk ik onmiddellijk dat dit allicht ook niet slecht voor de Levante is. Iemand die zoveel geld geeft aan een SUV gaat geen 1,5 jaar wachten op een nieuwe wagen. Die koopt al iets om te overbruggen en dan klinkt een volledig uitgeruste Maserati toch iets aantrekkelijker dan een Porsche Cayenne, Range Rover… die je dagelijks tegenkomt op de weg (tenzij ze de nieuwe Jaguar SUV pakken natuurlijk).

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Maserati

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties