Meer details

Ypsilon2011

Enkele maanden geleden wisten we al te melden dat de toekomstige kleine Lancia een belangrijke rol zal gaan spelen.

Made in Polen, op een verlengd Panda platform en waarschijnlijk donor voor een kleine Chrysler zoals beschreven staat in het vijf jaren plan van Chrysler. Dit laatste is nog sterk afhankelijk van de vraag op de Amerikaanse markt vanaf 2012. In 2013 staan 3 B segment modellen gepland voor Chrysler die echter alle drie officieel een Punto platform zullen hebben. Maar de kleine Lancia krijgt ook een soort Punto platform, al is dat aan een Amerikaan momenteel nog moeilijk uit te leggen. De Ypsilon zal namelijk op een nieuwe generatie Panda platform komen te staan, die verlengd is en tevens de basis zal gaan vormen voor de 500 Giardiniera. Snap je het niet meer? Nou het is heel simpel; de volgende generatie A platform voor de Panda, is een ge-upgrade variant van de huidige 500 platform, die momenteel maar weinig afwijkt van het oude Panda platform. De nieuwe vijfdeurs Panda zal in Pomigliano in productie gaan, en de langere nieuwe vijfdeurs Ypsilon zal in Tychy van de band gaan rollen. De Lancia krijgt hiermeer dus een ‘special treatment’, wat waarschijnlijk met een groot volume te maken zal hebben, aangezien veel huidige Europese Chrysler showrooms met nieuwe Lancia’s gevuld zullen gaan worden. Eigenlijk is het verschil tussen de nieuwe kleine vijfdeurs Fiat en de kleine vijfdeurs Lancia van de toekomst, te vergelijken met het verschil vandaag tussen de Bravo en de Delta. Het zit ‘m in de lengte…    

Inmiddels komen er dus meer gegevens vrij over de volgende generatie stadslimousine. Van insiders hebben we al kunnen vernemen dat het frontaal vrij rond en glad over zal komen en de auto lekker breed oogt. De deurgrepen van de achterportieren zullen in de C stijl weggewerkt worden op Alfa Romeo-achtige wijze. De vormgeving van de daklijn zal erg op die van de Delta lijken, evenals de sterk wigvormige lijn onderaan de zijramen. De Ypsilon zal een wielbasis hebben van 240 cm, waardoor de Lancia 10 cm langer is dan de volgende Panda. De Lancia zal in totaal rond de 4 meter zitten, waarmee het meer op een volwassen B segment auto lijkt dan op iets kleiners.

Bij de introductie vanaf 2011 zal de Lancia, die we in Parijs of Frankfurt volgend jaar te zien zullen krijgen, uitgerust zijn met Multiair en MultiJet2 motoren. Sowieso met de 105 pk 1.4. Naar verwachting zal ook het nieuwe aanstaande ieniemini 900cc bicilinder turbowondertje zijn weg gaan vinden naar de nieuwe generatie Ypsilon. Een generatie waar Lancia een groter publiek mee zal proberen aan te spreken dan de met de huidige.

Een gedachte over “Meer details

  • 22 januari 2010 om 17:49
    Permalink

    op alvolante.it staat nu een mooie foto van deze mini Delta…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.