Mirafiori gaat nieuwe versie van FIAT 500 maken en eDCT transmissie

Het Mirafiori Automotive Park 2030.

Begin deze week was CEO Carlos Tavares in Turijn om vakbondsafgevaardigden te spreken én om de productiestart van transmissies voor hybride modellen te vieren. De productie van de eDCT voor geëlektrificeerde auto’s op deze historische locatie, markeert een nieuw startpunt voor deze fabriek waar al jaren veel om te doen is. Onzekerheid overheerst voor werknemers op momenten dat de productie daalt en er niet direct nieuwe modellen op rol staan. De productie van maximaal 600.000 transmissies gaan daar ook niet definitief een einde aan maken maar vormt een begin. Het is één van de 8 activiteiten in het Mirafiori Automotive Park 2030. Zo is er ook de Battery Technology Center, de Circular Economy Hub, de grEEn-campus een afdeling van Pro One. Het maakt van voormalige productiehallen van FIAT een unieke locatie gericht op hergebruik, waar meer dan 240 miljoen euro in geïnvesteerd wordt.

FIAT 500e versie 2.0.

Tavares zei dan misschien nog niet direct een extra model toe, maar hij beloofde wel dat de productie van de 500e een nieuwe impuls zal krijgen. Zo zal de actieradius groter worden dankzij een aanpassing van het platform en nieuwe batterijtechnologie. Daarbij zal ook de prijs dalen dankzij de toevoeging van een nieuwe basisversie. Dit vormt een extra investering van 100 miljoen euro. Mogelijk ontvangt het bestaande model dan ook esthetisch een update. Er is nog geen lanceerdatum voor deze update gecommuniceerd.

7 gedachten over “Mirafiori gaat nieuwe versie van FIAT 500 maken en eDCT transmissie

  • 11 april 2024 om 20:00
    Permalink

    Aanpassing van het platform betekent dat de 500 op hetzelfde platform zal komen als de nieuwe Panda en de ëC3. En ook dat de benzineversie de 1.2 Puretech motor zal krijgen. Het zal allemaal beter en efficiënter zijn, toch vind ik het jammer. Uiterlijk zijn de Panda en de 500X dan de laatste Fiats met Italiaanse motor. En met de Alfa’s Tonale, Giulia en Stelvio de laatste met eigen platform en motor.

    Beantwoorden
    • 11 april 2024 om 20:41
      Permalink

      Hans heeft gelijk! T Italiaanse gaat d’r af & dat was juist de krent op de taart toch?😏

      Beantwoorden
  • 11 april 2024 om 21:26
    Permalink

    De heren hiervoor hebben gelijk: de Italianen zijn verFransd. Het is bijna compleet die Tour.

    Beantwoorden
    • 12 april 2024 om 12:31
      Permalink

      Ik zie de zuurtegraad weer stijgen, heren. Vroeger was alles beter.

      Beantwoorden
      • 14 april 2024 om 12:27
        Permalink

        Nee hoor, vroeger was echt niet alles beter maar ik haalde het Italiaanse design er makkelijk uit. Nu moet ik 2x kijken. Toch jammer ik houd van de 500

  • 11 april 2024 om 21:50
    Permalink

    Aan alle romantici die denken dat alles Frans is geworden: Voor de 500e had FIAT elders techniek ingekocht dus dat is heel relatief. Giorgio gaat inderdaad over in STLA Large maar om dat nu Frans te noemen slaat nergens op. STLA Large is ontwikkeld mede ook dankzij input vanuit Maserati Innovation Lab. Dat de kleinere auto’s in de groep niet langer gebruik maken van de FCA platforms en motoren is puur een kwestie van aantallen en het te behalen schaalvoordeel. Dit is tijdelijk en gaat ook over in nieuwe STLA platformgeneraties.

    Beantwoorden
    • 12 april 2024 om 18:41
      Permalink

      Ik ben niet zuur en geen romanticus. Maar vind het jammer. De Puretech heeft veel problemen gekend en is nu wel verbeterd maar hoe goed die nu is, is nog even afwachten. De Firefly motoren doen het fantastisch. Sinds ze de oude fire en TwinAir hebben afgelost, is de betrouwbaarheid van Fiat verder verbeterd. In AutoPlus staat Fiat nu 9e qua betrouwbaarheid, de drie PSA op 26, 27 en 29 en laatste. Alleen Ford er tussenin. Dat moet echt veel beter zijn geworden om in de buurt van de Firefly motoren te komen. Daarbij, misschien toch romantisch, ik heb bijna 5 jaar een Croma gehad maar kon er nooit echt fan van worden. Geweldig ruim en comfortabel maar ook een motor die niet mooi klinkt en niet thuis geeft als ik dat wil. Ik ben heel veel blijer met mijn Tipo met T-jet. Dus zonder zuur te zijn vind ik het jammer dat de Firefly verdwijnt. Gewoon een heel goede en degelijke motor. Vooral ook jammer dat ie niet veel sneller is uitgerold in Europa. De PureTech is wel een fijn rijdend, soepele en zuinige motor. Vorig jaar 3 dagen rondgereden met 308. Prima auto!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.