Alfa Romeo presenteert de karaktervolle Milano in Milaan

[UPDATE 10-4-2024/17:42]

Alfa Romeo presenteert vandaag met de Milano een compacte doch volbloed Alfa dankzij een volwassen vormgeving met een behoorlijke hoeveelheid unieke details. Als volwaardige EV en als Hybride. Het elektrische topmodel zal Veloce heten en krijgt een persintroductie op Balocco binnenkort. Imparato spreekt over de best presterende BUV momenteel op de markt. De details binnen en buiten zijn van een zeer creatieve orde en doen ons terug denken aan de eerste indruk van de nieuwe 33 Stradale vorig jaar. De afwerking van het interieur is hoogwaardig te noemen. Dat vinden we al van de FIAT 600e La Prima (lees onze review dit weekend) en je ziet dat het voor de Milano nog een tikje verfijnder is gemaakt en ontworpen allemaal.

Imparato vertelde hoe het gamma de komende jaren flink zal uitbreiden. De Stelvio en Giulia volgen elkaar respectievelijk op in 2025 en 2026. Over de Giulia zei hij de Italiaanse woorden: ‘Una berlina per le corse.’ Is er weer een plek voor Alfa Romeo in de motorsport in de pijplijn? CEO Tavares nam de moeit om de toewijding voor dit merk en voor de Italiaanse merken in het algemeen te benadrukken. Alfa Romeo duidt hij als een kroonjuweel in de grote portfolio van Stellantis. Niet geheel toevallig moest hij vandaag in Italië zijn om te spreken met de bonden over de commitment van de groep op het schiereiland. Het siert hem om het hier op het podium ook te herhalen dat er niet lichtzinnig wordt gedaan over de productie in het thuisland van onze geliefde merken.

LINK naar de presentatie.

 

 

19 gedachten over “Alfa Romeo presenteert de karaktervolle Milano in Milaan

  • 10 april 2024 om 17:47
    Permalink

    Het verschil tussen de twee grillen is dat de ene EV is en andere ICE?
    Volbloed Alfa Romeo is dit niet, daarvoor technisch te veel verwantschap met stalgenoten. Maar wel een mooie auto met eigen lijn. De voorkant ziet er beter uit dan ik op grond van spionagefoto’s had verwacht. De achterkant lijkt minder bijzonder maar verder prima. Nu nog het interieur. De Tonale heeft een mooi interieur, hoop deze vergelijkbaar nn

    Beantwoorden
    • 10 april 2024 om 17:59
      Permalink

      Tsja smaken verschillen. Ik denk niet dat ik een Stellantis BSUV zal kopen. Maar als ik dat wel zou doen weet ik niet eens of ik de Milano zou kiezen uit het grote aantal BSUVs van Stellantis met vergelijkbare techniek.

      Beantwoorden
    • 10 april 2024 om 18:04
      Permalink

      Ben er eerlijk gezegd ook wild van, prachtige auto, met toekomst zou ik zeggen

      Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 18:05
    Permalink

    Alfa Romeo modellen zijn nooit fotogeniek geweest. Ik verwacht dan ook dat als je de Milano live kunt aanschouwen je meer de ‘wow’-factor krijgt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik positief verrast ben ten aanzien van de spionagefoto’s. Die was niet om aan te zien. Ik denk een mooie toevoeging in het drukke premium B-segment als je op zoek bent naar een compacte crossover. Ik zie veel gelijkenissen uit de Stellantis stal maar ook mooie nostalgische details. Ik hoop dat er een nieuwe generatie Alfisti hiermee bijkomt zodat er voldoende geld beschikbaar komt voor de andere segmenten. Zouden de Alfisti van het éérste uur dan eindelijk ook krijgen waar al zolang opwachten? Ik hoop het!

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 18:06
    Permalink

    Net de presentatie gezien met ook wat bewegende beelden van de auto. Stuk mooier dan verwacht, de langgerekte achterkant ziet er toch wel onderscheidend uit. Voorzichtig positief dus. En blij dat je ook voor en met klassieke grille kunt kiezen.

    Het blijft een Peugeot-basis, maar volgens de hoge heren bij de presentatie zou hij fantastisch moeten rijden. We gaan het zien…

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 18:09
    Permalink

    Mooie auto, vooral met die rastergrill. Alfa heeft eindelijk een model, waar veel vraag naar is. Of het een volbloed Alfa is maakt niet uit. Het gaat om de (Sportieve) rijbeleving en kwaliteit. Volbloed productieauto’s zijn er niet meer. Alles wordt gedeeld. We leven in een andere tijd. Wakker worden!
    Een Rolls Royce heeft een BMW motor en een Audi bestaat grotendeels uit VW- onderdelen. Alles wordt gedeeld, anders worden auto’s veel te duur en onverkoopbaar. Dus vergeet volbloed en kijk vooruit.

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 18:31
    Permalink

    Karel, spijker op de kop. Sommigen blijven maar hangen in 60’s 70’s of welk decennium dan ook waar hun hart ligt, zonder vooruit te kijken, lijkt wel onwil. Het veilige verleden, bang voor het nieuwe? Ik heb geprobeerd om enkele reacties te duiden, jammer van de tijd. Er moeten meer problemen spelen denk ik wel eens.

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 19:11
    Permalink

    Mooi hè mensen gaan helemaal los terwijl Alfa gewoon een zeer volwassen BUV neerzet. Maar die mensen hoor je niet bij een Audi Q2 of andere meuk van VAG.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 19:15
    Permalink

    Dat valt gelukkig mee, mooier dan gedacht. Gaas-scudetto moet standaard worden. Dik interieur. Nu nog range en prijs!

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 22:00
    Permalink

    Ik was erg sceptisch over dit model, maar ben nog niet overtuigd van het design. Teveel zwarte accenten. Aflopende achterlichten zijn niet echt Alfa. De combi van logo en de scudetto is erg geforceerd. Denk dat er iets teveel vormgeving op dit model is losgelaten …

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 23:41
    Permalink

    Ik vind hem echt niet tegenvallen zo op de foto’s. Je moet het ook relatief zien; in deze klasse lijkt het de mooiste te zijn en compacte SUV’s zijn gewild, dus logisch dat deze auto er is. 150 pk en handbak zou mooi zijn, maar dat zal hem wel nooit meer gaan worden.

    Beantwoorden
  • 11 april 2024 om 08:42
    Permalink

    Mooi! Wat een lef van Alfa om met een fikse evolutie van de designtaal te komen. Want laten we eerlijk zijn: de Alfa’s van de laatste 15 jaar zijn best elegant, maar het werd ook wel wat saai… Na de 600 en de Y nu deze Milano: eindelijk beweging in de Italiaanse stal. Een Renaissance!

    Beantwoorden
  • 11 april 2024 om 08:49
    Permalink

    Maart 1964 : met een beetje geluk kan je op een parking een Giulia zien die zich in elk opzicht (mooi en tegelijk gestroomlijnd koetswerk, superieure techniek, Italiaanse charme, enz.) onderscheidt van de omringende voertuigen met hun inspiratieloze en hoekige vormgeving en doordeweekse (bladveren, trommelremmen, enz.) techniek.
    Maart 2024: dokter Imparato laat zijn Frankenstein-mobiel los op de autowereld: afschuwelijke grille zonder maar ook met de merknaam in klassiek schrift, tweekleurige carrosserie, een achterzijstijl die uitblinkt in schokeffecten, een overdaad aan lukraak aangebrachte elementen zoals spoilers, luchtinlaten, enz. en nog veel meer fraais…). De Milano is een primeur, want het is het eerste van de fabriek af geleverde ‘patserbakje’ waarmee je op elk tuningevent gerust naast andere gepimpte Audi’s, Kia’s, BYD’s en VW’s mag gaan staan.

    Beantwoorden
  • 11 april 2024 om 09:25
    Permalink

    De E2008 is best wel een schommel schuit vergeleken met een e208 GT als de schommelingen van de koets er uithalen en er een ligt voetige wagen van hebben weten te maken is dat mooi maar wegens hoog wagen gewicht zal hij niet snel beter zijn dan een 14jaar oude Giulietta of ze hebben echt hun huis werk op orde maar dat is met een paar KM reiden zo boven water.

    Interieur vind ik geslaagd zij aanzicht ook achterkant best oké. Neus had ik liever gehad als Tonale maar misschien kwestie van wennen de Giulietta heb ik ook 4 jaar aan moeten wennen. Mede door de komst van de vele lelijke crossovers en SUVs werd de veel te hoge bolle neus steeds platter in de perceptie. De 159, 156, 147GTA, en GT vond ik van af dag 1 mooi hoewel de GT’s achterlichten zijn te klein maar dat is het enige.

    Ik hoop dat ze er veel van verkopen en dat er snel een Giulietta opvolger komt graag voor het einde van mijn lease contract 😉 dan kan ik weer terug wisselen van merk.

    Beantwoorden
    • 11 april 2024 om 20:10
      Permalink

      Vlak bij mij staat een roodmetallic Giulietta. Nog steeds een erg mooie auto. Het zou heel fijn zijn als ook die een opvolger krijgt.
      Qua prijzen: in Italië las ik €30.000 voor de benzineversie, €40.000 voor de EV. Beide in introductiepakket, rijk uitgerust. Ik verwacht in NL duurder. De ICE zal €4000 – 5000 BPM moeten aftikken en de EV zal zeker boven de introductieprijs van de Fiat 600 La Prima komen.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.