Eigenzinnige Alfa Romeo Milano alvast zichtbaar

Nieuwe designkoers.

Minder klassiek en met een breder publiek in gedachten. Dat is mogelijk de reden waarom de Milano totaal niet op een Giulia, Stelvio, ja zelfs niet op de Tonale lijkt. Centro Stile heeft stijlelementen overgenomen van de nieuwe 33 Stradale en de Giulia SWB Zagato. Het meeste Alfa-DNA valt volgens ons in de zijkant met subtiele golvingen en de achterzijde te ontwaren. Dat laatste vanwege de sterk aflopende achterkant met gebogen aflopende achterlichtbalk. Afbuigende en doorlopende achterlichten zie je wel vaker tegenwoordig, maar zo strak en harmonieus als op de Milano niet echt. Ook de badge met merknaam (dus zonder logo) vinden we verfrissend. De flanken lijken zoals gezegd heel clean en coupé-achtig. Aan de voorzijde zijn de in de scudetto verwerkte Milanese symbolen een zeer herkenbaar en geslaagd visitekaartje.

Minder is meer.

Vooral op het hier getoonde witte testexemplaar dat van z’n tape werd ontdaan voor een ‘spontane scoop’ aan de vooravond van de presentatie. Ook de dominante spoilerlip oogt erg Alfa. Minder uniek en meer 13 in een dozijn vinden we de Renault-achtige koplampen met zwart kunststof eronder. Minder is meer zeggen we altijd en dit is domweg te veel. Maar zoals gezegd zal dit waarschijnlijk bij het bredere publiek juist in de smaak vallen. Elementen van de Milano zullen we volgend jaar overigens ook gaan terugzien op de opvolger van de Stelvio. Insiders zeggen dat dit een zeer mooi ontworpen auto is. Morgen zal online via een livestream om 17:00 op de website van Alfa Romeo, de officiële onthulling volgen. Hieronder zie je alvast een screenshot van een filmpje wat dan getoond zal worden.

19 gedachten over “Eigenzinnige Alfa Romeo Milano alvast zichtbaar

  • 9 april 2024 om 22:59
    Permalink

    Als de nieuwe Giulia hierop gaat lijken, dan weet ik een ding zeker dan rij ik nu in de laatste Alfa die ik heb gekocht, dit mag de naam Alfa Romeo niet dragen, hopelijk hebben ze aan de binnenkant het nog een beetje origineel kunnen houden zoals een Alfa Romeo hoort te zijn.

    Beantwoorden
    • 10 april 2024 om 06:39
      Permalink

      Verschrikkelijk design. Heeft niets meer met Alfa Romeo te maken, maar dit proces is helaas al jaren aan de gang. De laatste mooie Alfa was in mijn optiek de 156, die heb ik ook met heel veel plezier gereden!

      Beantwoorden
      • 10 april 2024 om 07:13
        Permalink

        159, je maakt een tikfout

  • 9 april 2024 om 23:05
    Permalink

    Dit is te erg. Waar is de scudetto? Wat hebben die Fransen gedaan? Minder klassiek, breder publiek. De nieuwe slogan van de Milano? Waarom. Uitroepteken. Daar gaat mijn laatste procent hoop. Dit model heeft geen schijn van kans. Einde Alfa. Tres simple et triste.

    Beantwoorden
  • 9 april 2024 om 23:27
    Permalink

    Even afwachten hoe het er als geheel uit gaat zien. Het is al een tijd duidelijk dat niet is voortgegaan op de lijn van de Tonale- koplampen en neus. Terwijl die erg overtuigend zijn, sterkste punt vormgeving van die auto. De neus in wit lijkt te grof. Met het logo in zwart zoals op de rode versie ziet het er veel beter uit. Morgen weten we er veel meer over.

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 07:35
    Permalink

    Wat een teleurstelling, de voorkant met die verticale spleten, het spuuglelijk verwerkte logo kentekenplaat in het midden de achterkant met een streep plastic als verlichting, ik rijd mijn Stelvio gewoon op…..

    Beantwoorden
    • 10 april 2024 om 08:40
      Permalink

      Jammer ,die voorkant is echt lelijk!
      En dit zou de best verkopende Alfa Romeo worden? Lijkt meer op een goedkoop Chinees merk!

      Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 08:45
    Permalink

    10 april wordt, geloof ik, de internationale herdenkingsdag voor Alfa Romeo… want wat we tot nu toe hebben gezien is een aanfluiting voor italiaans design, en een belediging voor alle Alfisti.. vergelijkbaar met de suckerpunch Arna van een aantal jaren geleden…

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 09:22
    Permalink

    Inwisselbaar design dat op elke compacte suv had kunnen zitten. En dan hebben ze het ook nog voor elkaar gekregen om het enige herkenbare Alfa-kenmerk, de Scudetto, te verminken tot… ja wat eigenlijk? Een soort aftermarket-ogende karikatuur. Ik ik wacht nog even de officiële onthulling af, maar ik ben somber gestemd.

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 09:25
    Permalink

    Waarom zoo negatief mensen? Laten we de presentatie afwachten vanmiddag. Ik vind hem wel geslaagd. Als je ziet hoeveel Toyota, Volkswagen en noem ze maar op aan B-suvjes verkoopt, dan dien je gewoon mee te gaan met de flow. Ja, ben geen fan van het logo in de driehoek. Voor de rest gewoon mooie lijnen. Een uiterlijk die in ieder geval discussies oproept. Alfa toont ballen..

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 11:31
    Permalink

    Helemaal eens Ken. Het zij ook maar meningen hè, smaak. Velen willen blijven bij het bekende. Elke nieuwe Alfa is voer voor discussie.
    Ik weet nog goed bij de eerste scoops van een aantal witte Giulietta’s in de obscure fabriekshallen… Autovisie noemde tijdens de eerste kennismaking de Giulietta in het blauw een “schokkend anonieme verschijning” En wat te denken van de eerste foto’s van de nieuwe Giulia, ook ik liet me verleiden tot een negatieve gedachte, de kritiek was echt aanzienlijk. Totdat je hem in levende lijve ziet. Voor mij niet de het niveau van de 156 en 159 misschien. Vergeet niet de enorme hoeveelheid vereisten waaraan auto tegenwoordig moeten voldoen, ook om het betaalbaar te houden. De druk op creativiteit is groot. Decennia geleden was er veel meer creatieve vrijheid mogelijk. Maar ook toen was er altijd een spanning tussen de boekhouders, technici en ontwerpers. En bovendien heeft het merk meer kopers nodig om te overleven. Voor zover ik op deze matige foto’s kan beoordelen is er wel degelijk voldoende eigenheid om in het segment een plekje te verwerven en de broodnodige nieuwe klanten aan zich te binden. Of ik ‘m mooi vindt zal/kan ik pas beoordelen “in het echt”

    Beantwoorden
    • 10 april 2024 om 12:24
      Permalink

      Nee, de Giulia, Giulietta en zelfs de Stelvio hadden ruime voldoendes bij introductie. Bij de Tonale werd ook geduld gepleit en nu weer, maar ik geloof er niet in.

      Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 11:36
    Permalink

    Afwachten stelletje zeurders.
    Was de 145 dan een beauty, was de 147 dan een lekker ding, was ik persoonlijk ook niet onderste boven van.
    Na 2x een 33, een 75, 146 en een 156 te hebben gereden heb ik nog steeds de hoop op iets moois!!

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 11:43
    Permalink

    wat een azijnpissers hier weer allemaal … hopelijk zorgt dit model voor geld in het laadje, zodat het ontwikkelen van oer-alfa’s terug kan beginnen. Maar ik vind hem zeker niet lelijk en zeker voldoende onderscheidend van zustermodelllen. VAG-troep lijkt veel meer op elkaar dan wat Stellantis doet. Ik blijf hopen op een mooie coupé, spider en sportswagon. We moeten positief blijven. Zonder stellantis had er niets Italiaans meer bestaan want de top van FCA was enkel bezig met eigen zakken te vullen … zo zijn alle Italianen 🙁

    Beantwoorden
    • 10 april 2024 om 11:44
      Permalink

      Ik blijf trouwens genieten van mijn Tonale en binnenkort ook van mijn Abarth 500E, waar de meesten van jullie ook geen goed woord over kunnen reppen.

      Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 12:14
    Permalink

    Oei, aan de scudetto moet ik wel heel erg wennen, komt waarschijnlijk ook door de witte kleur. Ik hoop dat hij in een andere kleur net iets meer alfa is…

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 15:06
    Permalink

    Oh mijn god, als dit de voorbode wordt voor wat er komen gaat gaat het niet in de lijn van Alfa zoals het altijd is geweest. Ik rij al 22 jaar Alfa en Fiat, maar het lijkt nu wel of Renault heeft geholpen met designen van deze auto. Gatsie

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 17:23
    Permalink

    Het net een kwartier naar de live stream gekeken. Vanuit elke hoek kan ik alleen maar zeggen, geweldig geslaagd. Zowel exterieur als interieur. Ik zie mij er wel in rondrijden over een jaar of vijf.

    Beantwoorden
  • 10 april 2024 om 17:27
    Permalink

    Zit nu te kijken naar de officiële presentatie. Toch wel maanden ongeduldig naar uit gekeken. En eerlijk is eerlijk. Ik vind hem niet echt lelijk maar ook niet echt mooi. De scudetto nieuwe stijl valt tegen. En voor de rest is het een echte SUV. Een beetje plomp. Lijkt een beetje op een Citroën. In interieur zijn knopjes uit de andere Stellantis auto’s herkenbaar.
    We hebben altijd 2 auto’s in bezit: een als hobby en een als alledaags vervoermiddel. Voor beiden ben ik niet echt enthousiast over de Milano. Als hobby auto heeft die te weinig te bieden qua design. En ziet mijn huidige Giulietta er ceel beter uit. Als dagelijks vervoermiddel valt het ook tegen. De 410km wltp klink leuk maar dat is op een snelweg in de winter niet meer dan 225km ofzo. Dus voor mij te weinig

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.