Mirafiori snakt naar hogere productieaantallen

Een matig jaar.

Na enkele jaren van vruchtbare bloei voor Italië’s grootste en meest historische kraamkamer voor de productie van auto’s, dreigt voor Mirafiori een periode van onzekerheid en uitstel. We schreven er al vaker over. Wat is Stellantis van plan met Turijn? Grugliasco is inmiddels afgestoten. Moet nu ook Mirafiori verder krimpen en wordt het straks alleen nog ingezet voor specifieke zaken? Vakbonden slaan alarm en dat is nooit voor niets. De niche elektrische 500e en de Maseratiproductie zorgen voor te lage aantallen en veel thuiszitters. Het beoogde minimum van 100.000 eenheden voor de elektrische FIAT 500 is lang niet gehaald. Slechts 77.260 stuks. Met de Maserati-productie erbij gerekend (8680 eenheden) zijn er in 2023 in totaal 85.940 auto’s geproduceerd. Een afname van 9,3% ten opzichte van 2022. Van de nieuwe GranTurismo  met V6 Nettuno zijn 2.790 stuks gebouwd in 2023. De elektrische Folgore start dit voorjaar, maar men verwacht niet dat een dergelijk exclusief model het gat van de Quattroporte en Ghibli kan opvullen. Ook de SUV Levante maakt lage aantallen. In 2017 werden nog 55.000 Maserati’s geassembleerd in Mirafiori. Dat is verleden tijd, waardoor dit jaar maar liefst 99 dagen de productielijn stilstond en meer dan 1000 werknemers niet op het werk konden verschijnen.

De dreiging van uitstel.

Bonden signaleren een gebrek aan initiatief betreffende een toekomstig productieplan. De opvolger van de Maserati Quattroporte en Ghibli in de vorm van een nieuw exclusief elektrisch model schijnt uitgesteld te zijn, evenals een opvolger voor de 500e. Deze stonden respectievelijk op de planning voor eind dit jaar en 2027. Dat terwijl niemand minder dan John Elkann persoonlijk beide nieuwkomers afgelopen najaar nog bevestigde. Sommigen bekritiseren ook de niche aanpak van luxe elektrische auto’s. Mirafiori zou beter af zijn met een bredere productie, maar goedkopere EV’s komen nu eenmaal uit andere fabrieken, ja zelfs uit andere landen. Bovendien start 2024 ook slecht voor Mirafiori. De aankondiging door de Italiaanse overheid van nieuwe subsidies voor elektrische auto’s medio dit jaar, zet de productie de komende maanden enorm onder druk. De consument stelt z’n aankoop uit. In Italië zijn in 2023 in totaal 751.384 auto’s geproduceerd. Mirafiori en Cassino hebben negatieve cijfers geregistreerd, terwijl Pomigliano en Atessa voor een toename zorgden. Het beoogde doel van 1 miljoen jaarlijks geproduceerde auto’s op het schiereiland lijkt voorlopig nog een utopie.

 

3 gedachten over “Mirafiori snakt naar hogere productieaantallen

  • 6 januari 2024 om 16:22
    Permalink

    Stellantis draait de Italianen de nek om. Je ziet het op je afkomen. Men heeft geen idee, en Franse arrogantie doet de rest.
    NB Ik zou alvast een noodmaatregel nemen: de 1.3 hybride (275pk+) geschikt maken voor de Giulia, crosswagon klaarmaken van die Giulia en doorproduceren tot 2030. De nieuwe Giulia noemen we anders: 6C, Arese, Montreal?

    Beantwoorden
    • 6 januari 2024 om 16:27
      Permalink

      En ook meer varianten van de 500e. Meer range. Echte 5-deurs, een Giardinieri of meer hothatches bij Abarth. Opschieten.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.