FIAT Powertrain: Bielsko-Biala ten onder samen met Firefly

Einde van een tijdperk.

Het lijkt een voetnoot, maar het dat is het niet. De voormalige FSM fabriek in het Poolse Bielsko-Biala, was ooit het symbool van Poolse welvaart, zelfs voor de val van de muur. Nu sluit deze FIAT Powertrain fabriek eind 2024 definitief haar poorten. Naar men zegt omdat de emissie-eisen volgens Europese norm niet langer haalbaar zijn. Maar eerlijk is eerlijk, er is gewoon geen plek meer voor deze fabriek binnen het Stellantis-spectrum en dus is het de kop-van-jut na de fusie met de Fransen. Bielsko-Biala en haar 468 werknemers betalen de prijs ondanks een hoogwaardige productie (WCM). In 2019 schreven we nog over dit succes toen de assemblage van de nieuwe Firefly-motor van FIAT een hoogtepunt bereikte. Bielsko Biala vormde ooit een uiterst belangrijke basis van FIAT’s autoproductie zoals Tychy dat nog steeds is. Daarover schreven we vorig jaar nog toen de succesvolle 126 50 kaarsjes mocht uitblazen.

Betere tijden: De assemblage van de FIAT 126 te Bielsko-Biala medio jaren ’70.

Firefly en 1.3 MultiJet.

Het meest bittere gevoel bekruipt ons bij de gedachte dat deze fabriek vanaf dit voorjaar de stekker trekt uit twee zeer betrouwbare en innovatieve motoren van FIAT Powertrain. De al jaren briljante stille 1.3 MultiJet (SDE) en de nog nieuwe FireFly benzinemotor (SGE). Voor de compacte benzineauto’s uit de groep valt men terug op de Franse 1.2 Puretech met toch wel een mindere reputatie dan de Italiaanse blokken. Maar de elektrificatie is op papier dus de officiële reden dat deze fabriek dient te worden afgestoten. Naast vrijwillig ontslag zegt Stellantis zich hard te willen maken voor een herplaatsing van de werknemers in Tychy, de Teksid staalfabriek van FIAT in Skoczów, of in de fabriek voor commerciële voertuigen te Gliwice.

5 gedachten over “FIAT Powertrain: Bielsko-Biala ten onder samen met Firefly

  • 6 januari 2024 om 15:44
    Permalink

    Heel verdrietig en ook een risico. Ik begrijp dat één motorlijn voeren goedkoper is dan twee en de bestaande platforms zijn uitgelegd op de PureTech motoren. En dat één motor aanpassen aan Euro7 goedkoper is dan twee aanpassen. Maar het blijft jammer en daarbij stoot je een heel betrouwbare motorlijn af en ga je door met een motor met twijfelachtige reputatie. Ik vrees dat daardoor veel potentiële klanten afhaken. Nu is de PureTech wel verbeterd en is de riem vervangen door een ketting waardoor het meest voorkomende probleem is opgelost, maar zelfs los daarvan kent de PureTech nukken. In AutoPlus staan Citroën, DS en Peugeot met Ford helemaal onderaan qua betrouwbaarheid, plaatsen 23-26. Fiat staat op 11. Met de komst van EVs zal dat sowieso wijzigen.
    Wel vraag ik me af waar dan de 500, Panda en Tonale motoren geproduceerd gaan worden. Gaan ze die dan importeren uit Brazilië of leggen ze een voorraad aan? Of verdwijnen die modellen allemaal van de markt?
    Het samengaan met PSA heeft duidelijke voordelen, eindelijk weer nieuwe Lancia’s bijvoorbeeld, maar wel erg jammer dat de Italiaanse motoren nu helemaal verdwijnen.

    Beantwoorden
    • 7 januari 2024 om 11:49
      Permalink

      Dus krijgen we definitief pure teck ramp motor in de Fiat modellen als mensen vragen aan mij is peugeot een goed merk ja maar neem geen pure teck motoren dat is vragen om ellende en problemen ik loop er met een grote boog om heen

      Beantwoorden
  • 7 januari 2024 om 17:33
    Permalink

    Dus straks franse motoren in een Fiat.
    Dan was deze dus mijn laatste Fiat.
    Met die Franse rommel niets dan problemen.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2024 om 12:24
    Permalink

    Dan ook een Franse PureTech motor in de nieuwe AR Milano Hybrid, ik was er al bang voor. Mijn MiTo heeft nu 257 dkm gelopen zonder motorische problemen, alleen wat Chinese Bosch electra troep heeft het her en der begeven…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.