Firefly motor al 100.000 keer in Polen gebouwd

In ongeveer anderhalf jaar tijd, zijn in het Poolse Bielsko Biala al meer dan 100.000 Firefly motoren geproduceerd. De ‘vuurvlieg’ GSE 1.0 T3 en 1.3 T4 is eigenlijk nog maar in weinig modellen en varianten beschikbaar, maar rolt stilaan steeds vaker van de band. In het Braziliaanse Betim worden deze efficiënte motorblokken al wat langer geproduceerd.

Intussen zullen hybride versies van dit blok vanaf de tweede helft van dit jaar in het Italiaanse Termoli (kraamkamer van de Fire-motor) van de band gaan rollen. Daar rolt straks mogelijk ook een meer krachtige 1.5 Firefly (205 pk) van de band, die we onder andere in Alfa Romeo’s terug zien komen.

In de tweede Poolse fabriek van FCA, waar ooit ook auto’s van de band rolden, worden intussen al de motoren geleverd voor de Fiat 500X en de Jeep Renegade. Mogelijk zal in de nabije toekomst de productie ook toenemen, dankzij de toevoeging van varianten voor het rijden op gas. In Bielsko Biala wordt volgens het hoogwaardige WCM principe geproduceerd.

13 gedachten over “Firefly motor al 100.000 keer in Polen gebouwd

  • 15 juni 2019 om 10:09
    Permalink

    Als je het legt naast de jaarproductie van een fabriek, laten we zeggen dat een fabriek 200.000 auto’s per jaar moet kunnen produceren, dan is 100.000 in anderhalf jaar erg weinig en het toont aan hoe traag de introductie van de Firefly wel niet verloopt.

    Beantwoorden
  • 15 juni 2019 om 11:28
    Permalink

    Die nieuwe lijkt me echt super. Maakt straks een hele mooie reeks van zo’n 70 pk atmosferische 3 pitter tot ver boven de 200 pk hybride.

    Beantwoorden
  • 15 juni 2019 om 12:15
    Permalink

    Het is niet te geloven wat een droeftoeters hier alleen maar afzeiken .
    Wees nou eens een keer positief op zo een bericht .ik wel hoor hoera hoera.😉

    Beantwoorden
  • 15 juni 2019 om 16:25
    Permalink

    Met enig leedvermaak lees ik de vaak zure reacties op de ontwikkelingen van FCA. Ik zie dan de Muppets in de personen Waldorf en Statler voor me. Als trouw Fiat liefhebber heb ik alle vertrouwen in de toekomstige modellenkeuzes.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2019 om 15:14
    Permalink

    Droeftoeters? Zuur? Ik denk eerder teleurgesteld en gedemotiveerd. Mijn gevoel zegt dat iedereen die op dit platform leest en reageert het beste voor heeft met FCA, maar de realiteit is helaas op het moment niet best. Misschien in cijfers, maar trek daar Jeep eens vanaf….En ja, ik kijk ook verder dan NL. Prachtig vond ik het hoe SM de vakbonden buiten spel zette, Chrysler binnen hengelde, maar van de productieplannen van de laatste 12 jaar is nog steeds bijzonder weinig terecht gekomen. Low hanging fruit zoals een Giulia SW en Coupe, hoe moeilijk kan het zijn? Er was ooit een pact gesloten met BMW voor de opvolger van de Mito en de Mini. Wie weet het nog? Nooit meer wat van gehoord. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2019 om 23:46
    Permalink

    Hoe kan je positief blijven als de meeste FCA modellen nog steeds geen moderne motor hebben, er praktisch geen hybride leverbaar is, geen elektrische aandrijving, als vrijwel alle modellen die er nog zijn wachten op een update of vervanging, als het marktaandeel van Alfa dit jaar halveert in plaats van stijgt en als de enige reden dat FCA niet compleet van de verkoopkaart wordt geveegd is dat de Panda’s en Yps met megakortingen van de hand worden gedaan?
    Ik ben groot fan van Italiaanse auto’s maar daar waar blijkbaar de financiële crisis is opgelost, is het aanbod beschamend. De bestverkopende klasse is de B-klasse. Daar heeft FCA 0 aanbod. Bewust door SM, hij wilde meer dure auto’s met hogere marge verkopen. Nu, kijk naar de kelderende verkoop van Alfa en Maserati en de conclusie lijkt me helder: doel mislukt. De inzet op SUVs in plaats van kleine familie-auto’s maakt dat FCA nu ongeveer het slechtst presteert qua CO2 uitstoot en de kosten daarvan alleen kan beperken via geld overmaken aan Tesla. Foute keuzes.
    Recent meegereden in Citroën Picasso en Kia Nero hybride. Dat zijn grote benzineauto’s met een verbruik van net boven en net onder de 1 op 20. Daar kan een Tipo of 500L of Giulia niet bij in de buurt komen. Helaas.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2019 om 08:48
    Permalink

    Helemaal mee eens met bovenstaande. Zie op andere websites ook dezelfde reacties. Dan wordt er ook nog eens afgegeven op andere merken terwijl FCA alleen maar minder presteert. Hoe blind moet je zijn voor de keiharde werkelijkheid dat de rol van de Italianen is uitgespeeld.Hier in huis rijden we 2 klassieke Alfa’s, youngtimer BMW’s en onze zoon heeft een Mazda MX-5 gekocht. De Duettottanta is prachtig, maar niet in produktie! Daaag FCA!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.