Home » FCA

Neergang zorgt mogelijk voor afslanking FGA management Europa

26 september 2012 16:43 6 reacties

Gisteren hield het management van Fiat een vergadering in Turijn dat meer weg had van een crisisberaad. Maar liefst 6000 leidinggevenden kwamen bijeen of luisterden mee via een verbinding en kregen van de CEO in zwarte trui te horen dat men moet volhouden en dat niemand aan z’n lot zal worden overgelaten. Lingotto probeerde aan z’n gevolg helderheid te geven in deze periode van talloze speculaties. Het management kon jammer genoeg niet alle zorgen wegnemen; Het blijft voorlopig namelijk nog een tijd van grote onzekerheid als het gaat om het organiseren van de productie en het hele bedrijf eromheen. Niet alleen in Italië maar in heel Europa. In oktober zal Fiat een reorganisatieplan presenteren waaruit volgens sommigen echter nog niet zal blijken wat er met het voorlopige productieplan (en dus de fabrieken) zal gebeuren. Wel is al wel duidelijk dat van de 550 besturende functies, 110 (gelijk aan 20%) zullen worden geschrapt binnen Fiat Group Automobiles Europe.

Marchionne sprak richting het management ook over zijn eigen rol van reizende CEO; “Jullie waren altijd gewend aan aanwezige leiding en plots was er de ene week sprake van en een andere week niet, omdat ik 7000 kilometer verderop zat. Enkelen van jullie hebben daarover vragen gesteld en onder elkaar de nodige twijfel geuit… Maar deze afwezigheid en al die vluchten over de Atlantische Oceaan, waren een noodzakelijk kwaad als onderdeel van een cruciale alliantie dat steeds meer vorm heeft gekregen. Onze toekomst is hierdoor nu verzekerd.” 

De markt blijft voorlopig teruglopen en daarom drukte Sergio Marchionne de directie ook op het hart, dat daarom de organisatie en werkwijze moet worden herzien. Europa is voor Fiat al lang niet meer de belangrijkste markt aldus de CEO en dat vraagt om vergaande aanpassingen. De mogelijkheden voor Fiat in de EU zijn te klein geworden om nog langer een basis te vormen voor de Italiaanse autobouwer. Italiaanse productiecapaciteit moet nu vooral ook worden ingericht voor export buiten Europa. Alleen dan is er een kans op een stabiele en rendabele industrie met een solide baangarantie.

De CEO waarschuwde voor wat hij aanvallen van buitenaf noemt; “Laat je daardoor niet niet uit het veld slaan. Ik heb me ook vaak afgevraagd waarom ik nog door zou gaan met deze moeizame inspanningen, in een land waar weinig waardering heerst. Men hoopt op een wonder uit het buitenland en zet ons weg als incompetente uitbuiters. Maar ik realiseer me maar al te goed, dat dit een luidruchtige minderheid is, dat niet de gezonde instelling in dit land vertegenwoordigd. Wij horen daarentegen juist wel tot die vooruitstrevende positieve categorie. Wij zijn het voorbeeld van een grote onderneming dat niet aan opgeven doet. We vertegenwoordigen dat deel van het land dat de mouwen opstroopt en de uitdaging volop aangaat. We mogen nu niet opgeven.”

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

6 reacties »

  • henk schrijft:

    Het is volgens de Italiaanse media overigens geen echt crisisberaad geweest. Er lijken twee zaken aan de hand. Na alle aanvallen op Fiat in Italie (niet alleen de afgelopen weken) hebben Marchionne en Elkann gesteld: genoeg is genoeg. Nu is de tijd gekomen voor de tegenaanval. Woorden van Elkann bijvoorbeeld zijn een scherpe aanval geweest op onder andere commentatoren, analisten en sommige politici die niet weten waar ze over praten. Tweede aspect is geweest het een hart onder de riem steken van het management.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Heb alles gelezen en het klinkt toch als crisisberaad.. Angst voor escalatie binnen de gelederen is de algehele toon. Bovendien kun je met al die reuring en een onaangename reorganisatie in het verschiet ook niet spreken van een routine vergadering met veel optimisme.

  • mareblu schrijft:

    “Maar liefst 6000 leidinggevenden kwamen bijeen”. Tja, dat zegt al genoeg natuurlijk, daar moet snel de bezem doorheen. Hoeveel leidinggevenden zouden BMW of KIA hebben per geproduceerde auto?
    Verder is het bij uitstek crisisberaad zoals Lancia4Ever al zegt: de angst regeert en tegen beter weten in roept Marchionne dat niemand aan zijn lot overgelaten wordt.

  • Lusso schrijft:

    Waar is de tijd dat Fiat de grootste van Europa was…

  • Torino schrijft:

    Ik ben het met Henk eens. Ik was er zelf bij in turijn.
    Voor Mareblu: Iedereen in de organisatie was uitgenodigd inclusief Fiat industrial. Dan is 6000 niet veel. Trouwens, arbeiders en mensen die niet ‘leiding geven’ (-> pas aangenomen) waren er niet bij maar konden met schermen en op intranet meekijken. Ook Brasilie en Detroit volgden.

    Het probleem is duidelijk. Er is crisis in Europa. Italiaanse omstandigheden helpt niet mee. Er word te veel onnodig kritiek geleverd door iedereen in plaats van oplossingen te zoeken. Concurrenten ‘dumpen’ hun auto’s in Ialie en de italianen trappen erin. Met fabrieken goed voor 40-50% verkoop en met 25% aandeel is er gewoon overkapaciteit (fabriek sluiten). Fiat probeert dit te verkomen niet uit industrieel oogpunt maar meer uit gevoel. Dit wordt niet erkend. Met deze bijeenkomst wilde Fiat de situatie duidelijk maken om te verkomen dat al die negatieve aanvallen op Fiat niet overslaat op interne mensen.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Leuk al die Fiat lui hier :mrgreen:

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties