Nieuwe Alfa Romeo ‘6c’ super gelimiteerd en niet voor speculanten

Super exclusief.

In de catacomben van Mirafiori zal de reïncarnatie van de 33 Stradale met 6 cilinder middenmotor worden samengesteld. Slechts 33 keer en alle klanten staan al in het orderboekje van meneer Imparato. Hij liet ons op Le Mans ook nog weten dat doorverkoop dit keer wordt vermeden. Je tekent als klant namelijk een contract waarin staat dat de auto de eerste 33 maanden niet van eigenaar mag wisselen. Op onze vraag waarom dit zo ultra-exclusief wordt aangepakt, antwoordde Imparato op wat wollige wijze dat dit met statusverhoging van het merk in gedachten wordt gedaan. Ook zei hij dat dit project niet voor de hand lag om dit van de grond te krijgen en dat hij her en der iemand moest overtuigen van het belang.

De echte reden.

Bij dat laatste vermoeden we dat een productie in Modena van een stuk of 500 exemplaren simpelweg nog niet binnen de mogelijkheden hoort. De nieuwe 33 Stradale wordt dus net als zijn voorloper een super exoot. Sommige bronnen melden dat de sportwagen die we 30 augustus gaan zien, 6c zal heten. Wij denken dat de tekeningen van dit model al als blauwdruk in de la van FCA heeft gelegen, aangezien de Maserati MC20 oorspronkelijk een project voor Alfa Romeo was. Voor Imparato dus een soort van laag hangend fruit waar al flink over was nagedacht.

12 gedachten over “Nieuwe Alfa Romeo ‘6c’ super gelimiteerd en niet voor speculanten

  • 11 juli 2023 om 21:38
    Permalink

    Ik blijf dit verhaal niet te rijmen vinden met een non-Alfa als de Tonale.

    Beantwoorden
    • 18 juli 2023 om 22:43
      Permalink

      stoppen suv’s (lees sufs) en weer een klein exclusief merk worden , met massaproduktie red je het niet dus klrine fabriek en weer auto’s bouwen voor liefhebbers! porsche is net zo fout bezig! zelfs de 911 ziet er niet meer uit

      Beantwoorden
  • 11 juli 2023 om 22:17
    Permalink

    Ik wel. De Tonale is pré Stellantis en toen met met beperkte middelen ontwikkeld Met Stellantis hangt de vlag er gelukkig heel anders bij.

    Beantwoorden
      • 12 juli 2023 om 22:03
        Permalink

        Auto’s die het merk eer aan doen, welke zijn dat dan? Over welke periode als referentie heb je het dan? De jaren ‘30, ‘50, ‘70, ‘80…etc.. Coupés, Roadsters? Dus waar amper afzet voor is, duur om te ontwikkelen en dus geen droog brood meer in te verdienen valt en wat met de hele transitie naar elektrisch sowieso uitdagend is. Er moet ook gewoon geld verdiend worden met een zekere massa, gewoon leuke auto’s met wat ‘Alfa DNA’ in de diverse segmenten. Hopelijk ook passend bij mijn portemonnee en wensen en niet alleen als ‘poster op m’n slaapkamer’ want ik wel graag Alfa blijven rijden, ongeacht het segment waarin ik moet/wil winkelen.

  • 12 juli 2023 om 16:09
    Permalink

    Met 33 stuks 33 maanden niet speculeren dat is meer een soort van 33 maanden deposito met gegarandeerd hoog rendement na 33 maanden zijn voor veel geld te koop. Had er dan 33 jaar van gemaakt en verplichte deelname aan alfa dagen. De 8C is ook een belegging gebleken.

    Beantwoorden
  • 12 juli 2023 om 23:09
    Permalink

    Maar 33 stuks, en daar hebben technici tijd aan besteed in deze moeilijke tijden (ja, nog steeds). Het aantal is nog lager dan de 4C of zelfs de 8C. Overigens iconische Alfa’s. Maar nutteloos. De 156, 916-spider/coupé, Alfa 75 America, Montreal, Giulia 60/70!s, Juniors of Giulietta uit de 60’s. Genoeg heritage! Nu alleen die misstappen wegpoetsen, zoals de Tonale of loodzware 159 (TBi is top)

    Beantwoorden
    • 22 juli 2023 om 11:41
      Permalink

      Loodzware 159 tbi?????
      Hoe de hel kom jij daarbij?
      De 159 tbi weegt 1440 kilo das minder dan een giulia wat een onzin vertel je weer hier

      Beantwoorden
      • 22 juli 2023 om 22:31
        Permalink

        Lezen. De TBi was top. Maar je hebt onder een steen gezeten als je niet weet dat de 159 bijna bezweek onder zijn gewicht. Helemaal de 3.2 Q4, met zwakke GM-v6.

        Hadden ze maar doorgeproduceerd na de stop in 2011 (slechts 5 jaar!). De TBi had prima in 3 varianten (150/200/300pk) gekund. Ook met automaat (die zat al op de Delta met dezelfde motor). Euro 6 was dan geen probleem en doorproduceren tot de Giulia kwam (en die ook uitrusten met de 1.8 of eigenlijk 1750 TBi). Wat een kansen en wat dacht Marchionne toen?!

  • 13 juli 2023 om 11:01
    Permalink

    De tijd en het geld die besteed worden aan de 33 is die op het niveau van design. Technisch is het de MC20, die vele, vele miljoenen worden bespaard. Ze rekenen wel gewoon hoor. Wat kost marketing…?. De 33 ís marketing. Grotere aantallen? Hm, kans op kannibalisme tov MC20 willen ze niet.

    Heritage genoeg, inderdaad! Daarom is het zo’n mooi merk….voor ons liefhebbers. Genoeg potentiële kopers die werkelijk geen reet geeft om Heritage. Want hoeveel Heritage heeft een Chinees of Japans of een enkel Duits merk? Maar goed, welk onderdeel van die Heritage kun je kwijt in nieuwe modellen, daar gaat het ook om. Het is de kunst om de historie op verantwoorde wijze (geen slappe retro) te herinterpreteren naar de huidige wensen in markt, financiële en technische mogelijkheden en ook vereisten vanuit overheden. Alleen bouwen voor die enkele kritische Alfa adepten (hoor ik ook bij) Kansloos. Ik je. Genoeg mensen die best Alfa’s mooi vinden en toch niet kopen. Waarom niet? Niet iedereen is gecharmeerd van de directe besturing, wil meer infotainment en heeft (terechte…) twijfel over de kwaliteit van de dealerorganisatie. En natuurlijk de aloude betrouwbaarheid-, roest- (ik moet het ook nog steeds aanhoren) en restwaarde spoken.

    De Tonale is meer mainstream en ontwikkeld in een vacuüm zonder groot budget en zonder ruime keuze in Alfa-waardige technische basis en zonder dat er überhaupt sprake was van Stellantis. In 2019 stond ie al in nagenoeg productie-vorm klaar…Dus ja, weer laat geïntroduceerd, de rode draad in Alfa’s geschiedenis. En toch wordt ie best goed verkocht en zijnde mensen die ik ken men er over te spreken. Jammer alleen dat iedereen die een 130 of 160 heeft besteld langer moet wachten omdat de PHEV voorrang krijgt nu…

    Beantwoorden
  • 14 juli 2023 om 17:20
    Permalink

    Je kunt geld maar 1 keer uitgeven. Net als dat engineers niet 2 uur in 60 minuten kunnen stoppen. Dus als alles is vertraagd (toekomstige Giulia, Stelvio, Brennero, next Mito’s en Giulietta’s) dan zet je vol in op inlopen van de achterstand. Ga je niet weer ‘trutten’ (dagdromen) met een very limited edition. Zoals ook de 4C achteraf een bizarre stap was. Wel stoppen met de 159/Brera/Spider, maar starten met de 4C.

    Beantwoorden
  • 19 juli 2023 om 22:38
    Permalink

    Lees trouwens net dat Imparato als eerste CEO iets verstandigs zegt over digitalisering: (1) geen ellendig grote schermen en geen bakken informatie plus (2) slechts 2 rijmodi: of automatisch rijden òf alles uit. En 1 knop “alles uit” (lane departure, lane keeping, antibots-blabla warmingen kortom ADAS: UIT). Da’s de beste uitvinding. De ‘eendruks-UIT’-knop. Ideaal (en anders mag tuner Squadra dit AUB programmeren. Gewoon via de DNA-knop stand U(it) of “Off” ofzo).
    PS Niet neuzelen over EU-wetgeving. Wat is kan ook weg.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.