Stellantis gaat 1 miljoen auto’s per jaar bouwen in Italië

Herstel voor de Italiaanse auto-industrie.

Er lijkt licht aan het einde van de tunnel; Italië snakt al jaren naar meer continuïteit voor haar auto-industrie en het lijkt erop dat Stellantis daar voor gaat zorgen. Een productieaantal van rond de 1 miljoen op jaarbasis is het gezonde ‘streefgewicht’ voor de productie op het schiereiland. Onder FCA was dit ook het streven maar werd er ondanks de focus op meer export maar mondjesmaat succes geboekt. Mede dankzij een gebrek aan schaalvergroting. Dat laatste is sinds de vorming van Stellantis meer mogelijk dan ooit.

Overleg met de Italiaanse overheid.

Minister van ondernemingen en Made in Italy (zoals het nieuw gevormde ministerie heet) Adolfo Urso, heeft een vruchtbaar beraad gehad met CEO Carlos Tavares. Dit gebeurde in Roma in Palazzo Piacentini. Binnen twee jaar zal de transitie van de fabrieken, zoals Stellantis die voor ogen heeft, zijn gerealiseerd. Vanaf dat punt begint de roadmap naar de gewenste productieaantallen. Italië zal een belangrijke plaats innemen in de toekomstige productie. Volgens Urso zijn er tastbare intentieverklaringen afgegeven voor de fabrieken in Italië. Autofabrieken, maar ook de Powertrain fabrieken. De minister noemt dit het begin van een historisch keerpunt na een kwakkelend bestaan van dik 20 jaar. Italië is een van de drie fundamentele basissen (naast de VS en Frankrijk) voor de groep op mondiaal niveau. De genoemde roadmap staat haaks op het scepticisme dat er her en der heerst (ook bij de Italiaanse regering) rond de intenties van Stellantis met betrekking tot de productie op het schiereiland. Men zou meer op Frankrijk georiënteerd zijn. Het tegengesteld blijkt zelfs het geval. Tavares ziet vooral op Franse bodem namelijk nog veel verlieslijdende elementen binnen het concern en wil daar spoedig van af. In Italië zijn daar onder FCA al veel stappen in gemaakt.

 

4 gedachten over “Stellantis gaat 1 miljoen auto’s per jaar bouwen in Italië

  • 12 juli 2023 om 06:34
    Permalink

    Het goede voorwerk van SM gaat eindelijk zijn vruchten afwerpen.

    Beantwoorden
  • 12 juli 2023 om 13:45
    Permalink

    Goed nieuws voor Italië, slecht nieuws voor de Italiaanse auto. Want die 1 miljoen auto’s zijn vooral auto’s van andere Stellantis-merken. De Italiaanse auto bestaat straks niet meer, hooguit als label op een Franse worst van Stellantis.

    Beantwoorden
  • 14 juli 2023 om 00:48
    Permalink

    Productielocaties zijn lekker makkelijk uitwisselbaar, kijk naar Born. Fijn voor de werkgelegenheid, maar je bouwt er geen naam of cultuur mee op. Wel met design en ontwikkeling. En Made in Italy is dus leuk, maar Italian Design is het hart, waar het om draait (of om draaide). En van dat Italiaanse design zie ik nu nog erg weinig, de 600 is een grijze muis en de Tonale een teleurstellende grijze muis. Blijft de PURA over waar ik mij hoop op vestig.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.