Nieuwe B-segment Fiat gespot met definitieve carrosserie

punto-opvolger6

In Brazilië nadert ‘Progetto X6’ van Fiat de productiefase. De nieuwe B-segment Fiat moet de Palio en de Punto vervangen op de zo geplaagde Braziliaanse markt. Een strategisch belangrijke auto, zoals de nieuwe Mobi een segment lager dat ook is. Hier zien we het model dat vermoedelijk ook een totaal nieuwe naam zal krijgen, al met definitieve carrosserie, zij het zwaar afgeplakt. Er wordt inmiddels in Italië ook gesproken over een Europees debuut van dit model, als opvolger van de Punto.

Fiat houdt dus niet in op deze markt in crisis. Wel ziet het zich gedwongen om duurdere modellen als de Freemont, maar zelfs ook de 500 weer uit de verkoop te halen. Dat laatste is elders in de wereld nauwelijks voor te stellen. De nieuwe compacte vijfdeurs debuteert ergens in de eerste helft van 2017. Onderin het gamma zal de nieuwe belangrijke Firefly motor als 1300 cc (viercilinder) variant met 109 pk te vinden zijn, terwijl bovenin van de 1.8 E.torQ EVO gebruikt zal worden, die ook al in de pick-up Toro ligt. Men spreekt in Brazilië ook over een sportief toekomstig model met de 1.3 Firefly Turbo met maar liefst 150 pk.

8 gedachten over “Nieuwe B-segment Fiat gespot met definitieve carrosserie

  • 30 oktober 2016 om 09:11
    Permalink

    Toch eigenaardig als je bedenkt dat fiat de kraan tijdens de europese crisis hier wél heeft dichtgedraaid met bitter weinig nieuwe modellen tot gevolg.

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2016 om 09:36
    Permalink

    @ Lusso. Verschil is dat Fiat in Brazilië marktleider is.

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2016 om 13:09
    Permalink

    Zou overigens wel dom zijn van Fiat om de naam Palio in Brazilië te gaan vervangen. Net zo dom om in Europe de naam Punto overboord te gooien…

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2016 om 14:41
    Permalink

    Die kan niet vroeg genoeg komen, want naast het A-segment hoort het B-segment bij Fiat kernactiviteit te zijn. Hopelijk lukt het om weer wat marktaandeel terug te winnen hiermee. De naam Punto heeft veel merkwaarde, maar ik zou het ook niet overdrijven, een nieuwe naam krijgt dat vanzelf. Punto moeten ze doen als ‘ie er als een Punto uitziet. Wat ze vooral niet moeten doen, is de auto Uno dopen, dat doet teveel terugdenken aan de tijd dat de Italiaanse auto-industrie kwalitatief niet meekon.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2016 om 00:04
    Permalink

    Mooi nieuws. Punto klinkt me prima. Graag minimaal 4 sterren in EURO NCAP😉.
    Niet eens met dmantione. Ik heb een Uno 75SX gehad, bouwjaar 1991. Topauto. Gekocht toen ie 3 jaar oud was, weggedaan toen ie 13 was, 205000 km. Nog in prima staat. Bekleding en stoelen in nieuwstaat, motor en versnellingsbak in prima staat en vrijwel geen roest. Daarbij alles origineel behalve stappemotor en ruitewissermotor.

    Beantwoorden
  • 1 november 2016 om 13:24
    Permalink

    @dmantione: Wij, als fans van AutoEdiozone en dus Italiaanse auto’s, weten dat. Maar de huidige generatie kopers voor het B-segment kent de naam Uno niet of nauwelijks dus dat zou geen belemmering kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor de Punto. Het zou mij niet verbazen als ze met een hele nieuwe naam zouden komen.

    Beantwoorden
  • 1 november 2016 om 21:15
    Permalink

    Het risico van bestaande namen opnieuw gebruiken voor een compleet nieuwe auto is, dat veel mensen vooroordelen kunnen hebben op basis van die naam.
    Het meest logische is een compleet nieuwe naam aan de nieuwe auto geven, wat ze ook bij de “Mobi” hebben gedaan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.