Nieuwe Fiat 500L is vooral bijgepunt

De Fiat 500L is in 2012 geïntroduceerd en krijgt na vijf jaar een milde aanpassing. De reden dat Fiat de aanpassingen van het in Servië geproduceerde model bescheiden houdt, heeft mogelijk alles met de goede verkoopcijfers te maken. Uiteraard hebben we het dan niet over de aantallen in eigen land. Aan de voorzijde zien we de gelijkenis met de zeer geslaagde facelift van de kleine 500. De mistlampen met LED ‘ring’ en de luchtinlaat met puntjes in chroom, zorgen voor een herkenbaar familiegezicht. Helaas zien we die gelijkenis aan de achterzijde niet terug en zijn bijvoorbeeld de lichtunits gelijk gebleven. Bij de normale versie lijkt de achterbumper die van de reeds bestaande Amerikaanse versie te zijn geworden en steekt deze iets verder uit dan bij z’n voorganger.

Vooral met de toevoeging van de dikke chromen strips op de hoeken (niet op de Living), is dit in onze ogen niet bepaald een verbetering te noemen en oogt het geheel nogal onrustig. De cleane achterzijde van de eerste editie was juist een van sterkste punten van de Fiat 500L. De normale versie noemt Fiat ‘Urban’ en de Trekking heet voortaan op meer conservatieve wijze ‘Cross’ (foto onder). Deze heeft overigens een paar optische aanpassingen gekregen die we wél zeer geslaagd vinden en de auto nog een tikje robuuster doen ogen. De Cross is (net als de Trekking) de mooiste van de 500L-familie. De Living heet voortaan ‘Wagon’, omdat de langere versie ook veel weg heeft van een Stationwagon. Dergelijke naamsveranderingen komen misschien wat geforceerd over maar behoren vandaag de dag tot een van de manieren om een product volledig nieuw over te laten komen.

Dat je daar overigens over kunt twijfelen, geeft Fiat min of meer toe, door te benadrukken dat 40% van de componenten nieuw zijn. We hopen dat vooral in de kwaliteitsbeleving terug te kunnen zien. Met name aan de binnenzijde, want sommigen delen voelden wat goedkoper aan. Behalve de noodzakelijke 7 inch UConnect TM HD Live touchscreen (voorbereid op Apple Car Play en compatibel met Android AutoTM ) zien we bijvoorbeeld een mooie verandering in de tunnel onder de middenconsole, die iets hoger is geworden en is voorzien van een passend kortere versnellingspook. Het stuurwiel is ook totaal nieuw evenals het instrumentarium. De productie van de vernieuwde Fiat 500L start deze maand in Kragujevac en de eerste verkoop start in Italië in het weekend van 17 en 18 juni.

8 gedachten over “Nieuwe Fiat 500L is vooral bijgepunt

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.