Nieuwe FIAT Panda en Citroën C3 delen karakter maar niet de stijl

Citroën als eerste indicatie.

FIAT liefhebbers moeten vandaag goed opletten. Citroën toont de opvolger van de C3 als nieuwe goedkope EV (zie afbeelding boven en onder). Deze zal in hoge mate configureerbaar zijn. Inderdaad, dat is precies wat FIAT al als toekomst aan ons schetste, toen het met de Centoventi een ‘next gen’ Panda aan ons voorstelde. De ‘ë-C3’ van het Franse merk zal zoals we weten samen met de volgende Panda een ‘global car’ vormen om de kosten in dit segment voor de massa zoveel mogelijk te drukken. Sterker nog de Frans-Italiaanse alliantie zal zelfs een mogelijke doorbraak vormen op het gebied van betaalbaar elektrisch rijden. De Panda-E (zoals we ‘m even voor het gemak noemen) zal evenals de nieuwe elektrische C3 minder dan 25.000 euro kosten. Intussen kun je de auto zoals gezegd geheel naar eigen hand zetten dankzij talloze opties die je kunt toevoegen of juist weglaten.

Zelfde karakter maar ander DNA.

Dat laatste is helemaal passend bij het oer-idee van de Panda uit 1980 en het sluit net zo goed aan bij het idee achter de oorspronkelijke ‘2CV’. De ‘eend’ was immers de ideale betaalbare auto voor de Franse boer die z’n eieren naar de markt wilde brengen. Hoewel de basis en de filosofie achter beide modellen dus in grote mate gelijkend zijn, mag je naar verwachting voldoende onderscheid ervaren straks als de modellen eenmaal op de markt zijn. FIAT zal volgens informatie achter de schermen meer subtiele en harmonieuze vormen hebben, om zo het Italiaanse karakter te benadrukken, terwijl de Citroën juist wat extravaganter zal zijn op z’n Frans. Bij het zien van de eerste uitgelekte plaatjes (en de presentatie erna) vinden we dat trouwens wel mee/tegenvallen. De Citroën is redelijk behoudend en voegt zich naar de waan van de dag qua karakter. In de hoekige vorm valt als je wilt al wel een ‘global car’ van FIAT te zien. Een beetje op Braziliaanse leest geschoeid. FIAT zal de volgende Panda namelijk ook in Brazilië introduceren als nieuwe Uno/Argo. We hopen wel vurig dat de Panda iets van de subtiele rondingen zal hebben zoals je die op de Centoventi ziet en eigenlijk ook al op het huidige model (‘squircle’).

5 gedachten over “Nieuwe FIAT Panda en Citroën C3 delen karakter maar niet de stijl

  • 18 oktober 2023 om 08:55
    Permalink

    Als ik zie wat fiat gedaan heeft met de ami / topolino . Ben ik hoopvol 😀😀
    Men huidige panda is 12j dus kijk wel uit naar vervanging

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2023 om 04:44
    Permalink

    Ik herken er geen Panda meer in. Lijkt zelfs groter dan een Punto. En vanaf iets minder dan 25.000 euro? Da’s 2.000 euro meer dan de duurste Panda van nu, met een bak BPM.
    Het waren ongetwijfeld lastige keuzes 4-5 jaar geleden om deze auto te ontwikkelen. De wereld is anno nu heel anders dan in 2018. Maar er zal veel moeten gebeuren om het Panda-gevoel te continueren: lichter, goedkoper, compacter.

    Beantwoorden
    • 19 oktober 2023 om 05:30
      Permalink

      PS Zusje e-C3 wordt 30cm langer, 10cm breder en vrijwel net zo hoog als de Panda. Da’s een klasse hoger qua omvang, maar ik betwijfel of de gemiddelde Zuid-Europees dit wil. Door smalle straten te sturen, keren, draaien..

      Beantwoorden
  • 20 oktober 2023 om 00:01
    Permalink

    Heel fijn dat er nu eindelijk echt nieuwe modellen komen. De afgelopen 15 jaar zijn we niet erg verwend, veel toegezegd, weinig gerealiseerd. Daarbij zijn dit echt auto’s waar veel mensen op zitten te wachten. Een EV voor relatief weinig. Formaat B-klasse, bijna SUV en voor een prijs waarvoor je nauwelijks een vergelijkbare benzineauto kan kopen. Dat doet Stellantis heel goed. Jammer dat we nog een half jaar moeten wachten op de Pands, als ie zo gaat heten.
    Dat kan. De huidige Panda lijkt ook niet op de eerste Panda en is flink groter. Dus Panda 4 kan ook afwijken en groter zijn. Een andere naam kan ook, historisch gezien zou je dan omdat het formaat B-segment is bij Punto of Uno uit kunnen komen. Of gewoon 120, eventueel uitgeschreven in ‘t Italiaans.

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2023 om 12:30
    Permalink

    Bij het zien van de eerste foto’s van de C3 had ik soortgelijke gedachten.

    Zeer hoekig en weinig (huidig) Citroën en wel zeer Fiat, bijna een blauwdruk van wat Fiat ons al voor Stellantis beloofde als Centoventi/Panda opvolger.

    Ik zag/zie er eigenlijk meteen een (opvolger van de) Uno/Argo in.

    Dus… waarom krijgt Citroën de primeur van de betaalbare E-auto en niet Fiat?

    Rare gedachte misschien, maar zien we hier niet al de nieuwe Braziliaanse Argo/Uno met Citroën logo? M.a.w. is de C3 de global car, die elders ook als Fiat verkocht gaat worden en komt de Panda alleen voor Europa?

    Soortgelijk doet Renault met Dacia en Nissan. Zelfde auto voor verschillende markten, alleen een ander logo.

    En is de voor later aangekondigde 19.900,– niet meteen de vanafprijs voor de Panda? In ieder geval klingt dat alles wel zeer naar wat Fiat belooft heeft.

    Zomaar een paar gedachten die opkwamen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.