Nieuwe Jeep Compass lijkt briljante zet van FCA

jeep-c

De nieuwe Jeep Compass mag er zijn…en hoe. FCA heeft de nieuwe C-segment SUV op Small of B-Wide platform nog niet mee naar Parijs genomen, maar laat ‘m alvast wel zien om te vieren dat de productie in het Braziliaanse Goiana is gestart. De nieuwe fabriek produceert de Compass op hetzelfde platform als de Fiat Toro en naast de Renegade (dat van een verkorte variant gebruik maakt). Technisch gezien is het platform identiek aan dat van de 500L (Living) en de Tipo. Volledig Italiaans dus. Het design doet ook Italiaans aan, al was het vanwege de vele mooie details en de smaakvolle proporties. De C-stijl met strip van chroom heeft wat weg van de reeds begraven Lancia Delta, evenals de opzet in twee tonen lak.

De productie in de Braziliaanse staat Pernambuco is goed nieuws voor de lokale economie dat wel een boost kan gebruiken. De nieuwe Compass zal namelijk in 100 landen verhandeld worden (in 17 verschillende motorisaties) en is dus een exportkanon. Logistiek heeft FCA hier goed over nagedacht want de haven bevindt zich op een steenworp afstand van de fabriek. FCA zal met dit compacte middensegment model naast de Renegade, een serieuze inbreng hebben in dit populaire segment. Lingotto kan Jeep zo als mondiaal merk op een nog hoger plan helpen. De nieuwe Compass is inmiddels ook al gezien in China. In Los Angeles beleven we het mondiale debuut. Daar zal de Compass samen met de nieuwe D-segment SUV van Alfa Romeo (Stelvio) een aantrekkelijk duo vormen.

jeep-c4

13 gedachten over “Nieuwe Jeep Compass lijkt briljante zet van FCA

  • 4 oktober 2016 om 16:30
    Permalink

    Was het eerste wat ook mij opviel en is op andere foto’s nog duidelijker te zien: duidelijke Lancia Delta kenmerken.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2016 om 18:31
    Permalink

    Was een mooie crossover van Lancia geweest. ‘Lancia Pangea’ (waar ooit geruchten over waren)

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2016 om 22:30
    Permalink

    T is geen schoonheid ,jammer .iets moois maken kost net zo veel .

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2016 om 08:49
    Permalink

    Als Deltarijder vind ik dit echt een hok. Hoog op de poten staand en met slechte verhoudingen.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2016 om 10:26
    Permalink

    Broodnodige auto voor Jeep in mondiaal belangrijk segment. Hoop dat Fiat snel volgt.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2016 om 14:48
    Permalink

    Voor een Jeep geen ruige, maar veel meer een stijlvolle verschijning, voor een SUV zeker niet verkeerd. Zeker in de juiste kleurcombinaties. Ik begrijp de verwijzingen naar Lancia. Kan wel eens een voltreffer worden in een populair prijssegment.

    BeantwoordenReport user
  • 5 oktober 2016 om 21:16
    Permalink

    Keurige en kansrijke auto in een populair segment. Niet supermodern vormgegeven, maar waarschijnlijk wel vrij tijdloos. De verwijzingen naar Lancia herken ik niet. Twotone lak en een chroomstrip maken immers nog geen Lancia (hoop ik althans). De redactie schrijft dat deze auto ook in China is gesignaleerd. Is het de bedoeling om deze ook in China te bouwen en zo de importheffingen te omzeilen? Het is immers ook in China een groot segment?

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2016 om 21:32
    Permalink

    een belediging voor de Delta….nog steeds de mooiste hatchback die er is!

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2016 om 19:05
    Permalink

    Voorkant netjes achterkant op chrome rand vanaf het dak na heel mooi vanaf de zijkant gezien niks bijzonders .
    Da s jammer kijk naar vw met nieuwe jeep achtigen renault ,nissan enz.daarom moet je wel met iets anders ,agressiever,meer design komen .anders gaat t wel verkopen maar niet in de aantallen die mogelijk hadden geweest met iets ander design.
    Interieur is heel netjes .
    Jeep is een van de merken van fca die verkopen om de naam dus komt wel goed

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.