Presentatie van SUV Maserati Levante in november

Marchionne Renzi mirafiori

Sergio Marchionne en premier Renzi van Italië bezochten (zoals gezegd) deze maand samen de plek waar binnenkort de SUV Maserati Levante in productie zal gaan. Dat zegt genoeg over de omvang en de impact die dit project zal hebben. Een productie die ongeveer net zo groot is als die van de Quattroporte en Ghibli samen, in een speciaal verbouwde vleugel van het grote Mirafiori fabriekscomplex. Juist de SUV moet Maserati helpen aan de jaarlijkse productie van rond de 75.000 auto’s op jaarbasis tegen 2018. Eind vorig jaar stond de teller inmiddels al op 36.000 eenheden, dus waarschijnlijk zullen de doelstellingen voor over 3 jaar wel worden gehaald. De mondiale marktintroductie van de SUV staat voor het eerste kwart van 2016 op de agenda.

Marchionne Renzi mirafiori2

levante2

De Maserati Levante zal voor een stevige toename zorgen van de Italiaanse export van luxe auto’s en de daaraan verbonden inkomsten. Best logisch dus dat de premier juist hier even wilde rondkijken. De nieuwe drietand moet concurreren met de Porsche Cayenne en zal in november aan de premier worden getoond (die inmiddels al de ontwerpfase mocht inzien). Duitsers (en de rest van de wereld) mogen waarschijnlijk op de IAA alvast kijken wat er net beneden de Alpen geproduceerd zal worden. De opbouw van het project is inmiddels in volle gang en is overigens slechts het begin van een verdere uitbreiding van de productie in Turijn. Ook een grotere SUV van Alfa Romeo ligt vrijwel zeker in het verschiet (2017/2018) volgens ingewijden in en rond Mirafiori. Dan is de nieuwe GT (2016/2017) van Maserati nog niet eens genoemd.

Marchionne Renzi mirafiori3

2 gedachten over “Presentatie van SUV Maserati Levante in november

  • 26 februari 2015 om 08:10
    Permalink

    Het is te hopen dat de nieuwe Maserati GT zal gebouwd worden in Modena, anders is het over en uit voor de historische fabriek van Maserati.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2015 om 09:17
    Permalink

    Modena is momenteel niet groot genoeg om de aantallen van de nieuwe GT aan te kunnen die in veel grotere aantallen geproduceerd zal worden dan voorgaande GT’s. Logistiek en qua kosten denk ik dat FCA er niet meer zo om zit te springen om grote vrachten plaatmateriaal vanuit Mirafiori Presse richting Modena te sturen zoals nu het geval is. Modena blijft bestaan voor de kleinere seriematige productie van exclusieve auto’s. Precies zoals het altijd gedaan heeft. Voor Alfa Romeo en voor Maserati.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.