Pulse is ook van binnen Fiat nieuwe stijl

Fiat voor Z generatie.

Rationeel modern en… een tikkie ambivalent. Dat typeert wat ons betreft de nieuwe Fiat Pulse. Fiat toont bewust alvast het interieur van de Pulse. Het is namelijk de toepasbaarheid van de auto die meer telt dan de uitstraling of herkenbaarheid. Dat vinden we eigenlijk ook helemaal in lijn met de wijze waarop de Braziliaanse afdeling van Fiat aan de naam Pulse is gekomen (via een poll op internet) en hoe de kleine SUV is vormgegeven (van alles wat). De Pulse is een strategisch superbelangrijke auto die z’n eigen merk-DNA overstijgt. Een echt auto voor de jongere Z generatie…, de Pulse is voor Zoomers. Brazilië is een land waar van vergrijzing nauwelijks sprake is, wat ook de reden is waarom de Pulse in het programma Big Brother voor het eerst is getoond.

Zoals je i-Phone.

Dus hoe de auto werkt en voelt, dat voert de boventoon. De Pulse zit lekker hoog, wat op de oneffen Braziliaanse wegen sowieso een voordeel is, en is up-to-date qua gadgets en afwerking. Fiat heeft als we even op het interieur inzoomen nog nooit eerder een dergelijk interieur gemaakt. En interieur dat voldoet aan de hedendaagse vorm van comfort en connectiviteit. En vleugje sportieve speelsheid voor de gamer is er ook. Aan het nieuw ontworpen stuur zit namelijk een vuurrode sportknop, precies zoals in een Ferrari of Giulia Q. We zien in Brazilië dat het nieuwe FIAT letterlogo consequent wordt doorgevoerd, dus ook op het stuur. Op termijn verwachten we dat ook op Europese Fiat’s, waarschijnlijk vanaf de nieuwe Panda (gabaseerd op de Centoventi). De invloed van Fiat Brazilië op de rationele tak van het merk neemt dus toe. Zo heeft Fiat’s Deisgn Centrum in Betim ook bedacht om de vier schuine Fiat streepjes weer te herintroduceren. Voor Zoomers en Millennials: In de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw had Fiat vier schuine streepje in de grille staan, wat de auto’s van het merk uit Turijn zeer herkenbaar maakte. Behalve in de reclame-uitingen rond de Pulse, zien we dit zelfs in de naamgeving van de software voor connectiviteit via een 10,1″ optisch zwevend scherm, te weten Fiat Connect////Me. Viermaal slash dus. Heel leuk bedacht vinden we. De Pulse wordt in de oude Fiat-fabriek te Betim gemaakt en is klaar voor het marktdebuut eind deze zomer.

Een gedachte over “Pulse is ook van binnen Fiat nieuwe stijl

  • 28 juli 2021 om 18:12
    Permalink

    Ziet er prima uit. Met automaat zelfs. Helaas niet leverbaar op de nieuw Tipo. Jammer dat er zo weinig FCA modellen over zijn in Europa terwijl er in Brazilië wel keuze is. Geldt voor deze maar ook z’n niet-SUV broertje Argo.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.