Stellantis dit jaar nog op 40 volledig elektrische modellen

Marktleider.

Stellantis heeft maar één ultiem doel (behalve het doorbreken op de Chinese markt), namelijk leider worden in het segment van de zogenaamde duurzame mobiliteit. Dit jaar nog zal het aantal volledig elektrische auto’s binnen de groep op 40 verschillende modellen in diverse segmenten komen. Alleen dit jaar al komen er 11 bij de reeds bestaande 29. Vanaf 2025 wil Stellantis van elk courant model minsten één volledig elektrische versie in productie hebben.

Minder focus op hybride.

De elektrische vloot wordt dus het handelsmerk van Stellantis. Van kleine auto’s als de Fiat 500e tot bedrijfswagens als de Ducato. De focus op elektrische auto’s houdt ook in dat hybride auto’s geen dominante rol zullen spelen in de toekomststrategie van de merken binnen Stellantis. Tavares gaf dit al te kennen in een recente verklaring.

Industrie in de wacht.

Dit zijn duidelijke intentieverklaringen vanuit Turijn en Parijs, maar intussen is er van een vruchtbaar productieklimaat totaal geen sprake. De Italiaanse fabrieken zijn deze maanden (net als vorig jaar) weer tot stoppen gedwongen. Tijdelijke productieafname vanwege een lage vraag, onder andere vanwege de Corona-crisis. Een haperende toeleveringsindustrie gaat daar aan vooraf. En dan zijn er nog de motorenfabrieken zoals die in Pratola Serra en Cento (VM), die nog sterk afhankelijk zijn van de productie van dieselmotoren. Op 15 april volgt er een belangrijke ontmoeting tussen Tavares en de vakbonden over de nabije toekomst. Ondanks de toezeggingen van de CEO, dat er niet gesneden gaat worden is men er niet geheel gerust op. Al was het vanwege de tegenstelling die er bestaat tussen de Italiaanse en Franse fabrieken. De Italiaanse draaien gemiddeld op 46% van hun maximale capaciteit en de Franse op 73%.

6 gedachten over “Stellantis dit jaar nog op 40 volledig elektrische modellen

  • 30 maart 2021 om 23:27
    Permalink

    Als FCA 5 jaar geleden een nieuwe Punto, Mito en Giulietta had geleverd en die samen met de Tipo ook als (mild) hybride had geleverd, dan ging het nu veel beter met de Italiaanse fabrieken. Dit ligt niet aan Fransen of Stellantis maar aan de keuzes 5 tot 10 jaar geleden.
    Dat gezegd hebbend is het goed dat er meer keus in E komt en jammer dat de hybrides niet komen. Als er een hybride Tipo automaat leverbaar zou zijn, zou ik ‘m kopen.

    Beantwoorden
  • 9 april 2021 om 16:17
    Permalink

    Een hele verstandige keuze. De concurrentie gaat in volle vaart door. Niet alleen Tesla, dat inmiddels serieuze aantallen verkoopt, maar ook VW, Hyundai/Kia zetten groots in. Het introduceren van bv de Tonale als PHEV in 2022 is eigenlijk al bij voorbaat achterhaald, die is binnen enkele jaren onverkoopbaar. Ontzettend jammer, maar zo hard gaan de ontwikkelingen nu eenmaal. Dus sla hybride en PHEV over, en lanceer de komende jaren in hoog tempo BEV’s.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2021 om 19:41
    Permalink

    En hoeveel dealers binnenkort ?

    Volgens Autointernationaal zegt Stellantis per 1 juni 2023 alle dealercontracten op.
    In heel Europa.
    Dit komt na de dealer reorganisatie van FCA ivm terugtrekking van Dodge / Chrysler, nu zo’n 10 jaar geleden en de reorganisatie bij PSA, met oprichting van PCA en Eurorepar voor ex-Citroen en ex-Peugeot dealers.

    Weeral bang afwachten voor de dealers.

    https://www.autointernationaal.nl/2021/05/stellantis-zegt-per-1-juni-2023-alle-dealercontracten-op/

    BeantwoordenReport user
  • 22 mei 2021 om 09:18
    Permalink

    In Nederland waren er na de laatste reorganisatie al bijna geen onafhankelijke dealers meer en zit het grootste deel al bij PSA in via bepaalde bedrijven

    Beantwoorden
  • 22 mei 2021 om 10:46
    Permalink

    Situatie België :
    Ik vrees voor de “wederverkopers” of “subdealers”. Zeg maar de kleine, lokale garages met een kleine showroom / kleine werkplaats.
    Zij moeten hun onderdelen / nieuwe auto’s bestellen via de hoofddealer, maar bepalen zelf al de rest. Zoals inrichting showroom, werkplaats. De garage waar ik ga, is sinds zijn oprichting niet veranderd.
    Ik denk niet dat ze een verplichte “target” hebben voor verkoop : dat wat ze verkopen komt er gewoon bij.
    De lokale Peugeot en Citroen dealer in mijn gemeente, zijn allebei over moeten gaan naar die PCA en Eurorepar service.
    Maar voor Fiat ? Bestaat er zoiets vanuit FCA ?

    BeantwoordenReport user
  • 22 mei 2021 om 11:28
    Permalink

    In NL zijn die mooie kleine garages bijna allemaal al verdwenen sinds de eerste tien jaar van deze eeuw.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.