Tata neemt IVECO over, defensietak naar Leonardo

In Indiase handen.

Het hing al een tijdje in de lucht, maar mogelijk is het door recente ontwikkelingen binnen Stellantis versneld. De autodivisie bevindt zich in zeer zwaar weer en mogelijk ziet John Elkann’s Exor ook daarom nu af van het eigenaarschap van IVECO. Het was de afgelopen jaren al vaker een optie die ter sprake kwam. Het Italiaanse vrachtwagenmerk dat goed is voor duizenden banen wereldwijd, komt voor 3,8 miljard euro in handen van het Indiase Tata Motors. Tata staat al jaren bekend als een strategische partner van meerdere Italiaanse bedrijven. Ook het concern rond FIAT heeft Tata altijd als een partner beschouwd.

Italiaanse invloed.

Daarom is de overname waarschijnlijk ook vanaf de eerste minuut soepel en in goed overleg verlopen en werd er tevens een kort lijntje met de Italiaanse overheid gehouden. De overname vloeit namelijk indirect voort uit een strategische handelsovereenkomst van Italië met India. Het hoofdkantoor van het 50 jaar oude IVECO blijft in Turijn en de productielocatie blijven op hun plek. Ook de bestaande arbeidsvoorwaarden voor werknemers blijven de komende 2 jaar nog hetzelfde. Dat Tata zich nu over IVECO gaat ontfermen, zorgt direct voor veel meer groeikans voor het Italiaanse vrachtwagenmerk.

IDV naar Leonardo.

Intussen is de afdeling voor defensievoertuigen voor 1,7 miljard overgegaan naar het Italiaanse Leonardo. Leonardo heette voorheen (tot 2016) altijd Finmeccanica en is een grote holding waarvan de Italiaanse overheid grootaandeelhouder is. Leonardo is vooral bekend van de helikopters, maar is ook actief in de vliegtuig-, ruimtevaart- en wapenindustrie. Nu is het dus ook eigenaar van IDV. Leonardo levert aan vele NAVO-partners en is wat defensievoertuigen betreft een JV aangegaan met het Duitse Rheinmetall.

Deel dit artikel:

15 gedachten over “Tata neemt IVECO over, defensietak naar Leonardo

  • 31 juli 2025 om 10:17
    Permalink

    En zo wordt weer een Italiaans bedrijf (nu eentje van Exor/de Agnelli’s) “verkocht” aan een buitenlands bedrijf. Na FCA, Luxottica, Poltrona Frau, …… is het nu Iveco.
    En dan denken dat de werknemers genoeg hebben aan vaste baan/zekerheid voor de komende twee jaar.
    Ik ben bang dat over 10 jaar Iveco haar productie niet meer in Italië heeft.

    Beantwoorden
  • 31 juli 2025 om 11:17
    Permalink

    Onbegrijpelijk alweer een tak verkocht de Italianen laten het gebeuren…..

    Beantwoorden
    • 31 juli 2025 om 11:28
      Permalink

      Een hele goede zet, al jaren sappelen om wat te betekenen. Nu onderdeel van een grote internationale onderneming.

      Beantwoorden
  • 31 juli 2025 om 17:42
    Permalink

    Waarschijnlijk onvermijdelijk, maar wel triest. De verdere afbrokkeling van Italiaanse merken. Mooie voornemens over de productie, ontwikkeling en het hoofdkantoor, maar ben benieuwd wat daar over 5 jaar nog van over is.

    Beantwoorden
      • 6 augustus 2025 om 10:08
        Permalink

        Vrachtwagen divisie van Lancia???? Die bestaat niet.

      • 6 augustus 2025 om 17:38
        Permalink

        @henk : vrachtwagen divisie van Lancia heeft wel bestaan tot in de jaren ’70. Zelfs in 1990 werd nog een Iveco in Italië als Lancia genoemd (Lancia ACL 90).
        Eén van de fabrieken van Iveco is gevestigd in Bolzano (Bozen) in een voormalige Lancia vrachtwagenfabriek (Lancia Veicoli Industriali, nadien Lancia Veicoli Speciali genaamd).
        Dus ja, ergens verdwijnt nu ook de vrachtwagendivisie van Lancia richting India. 🙂

      • 8 augustus 2025 om 10:14
        Permalink

        Bericht aan Koen: lang geleden waren er ridders, die zijn verdwenen. Is dat erg?

    • 6 augustus 2025 om 10:14
      Permalink

      Dit begrijp ik niet. Om een vergelijking te trekken, ooit is DAF een onderdeel geworden van een grote internationale groep en nu een uiterst succesvolle onderneming. Zo zal het met Iveco ook gaan.

      Beantwoorden
  • 31 juli 2025 om 20:40
    Permalink

    Jammer. Brengt natuurlijk geld op maar Iveco heeft een ijzersterk imago. Stellantis steeds minder. Nogmaals, jammer.

    Beantwoorden
    • 1 augustus 2025 om 16:03
      Permalink

      Ik vind dit ook een vreemde keuze. Waarom niet de bedrijfswagens van Peugeot of Opel?
      Tata heeft hier niet de beste naam. Nu nog de rest van de Italiaanse merken verkopen en dan is alles weer PSA.
      Waar blijft het lef?

      Beantwoorden
      • 6 augustus 2025 om 10:04
        Permalink

        ik vindt jouw woorden onbegrijpelijk. Welke bedrijfswagens van Peugeot en Opel?? Ik denk dat je bedoeld de bestelwagens, van Stellantis. Dat heeft hier helemaal niets mee te maken, het is een ijzersterk onderdeel van Stellantis. Ze zouden compleet gek zijn om dat te verkopen. Het is de grootste bestelwagengroep van Europa.

    • 7 augustus 2025 om 14:24
      Permalink

      Wat hebben Iveco en Stellantis in vergelijking met elkaar te maken?? Waarschijnlijk ongeveer nul.

      Beantwoorden
  • 14 augustus 2025 om 15:19
    Permalink

    Nee juist veel. Zie Exor. Marelli is ook nog steeds onlosmakelijk verbonden met Stellantis.

    Beantwoorden
  • 31 augustus 2025 om 09:43
    Permalink

    Jaguar en Land Rover zijn ook Tata dacht ik. Jaguar ligt nu ook op zijn gat. Ooit mijn droom merk, maar op dit moment is productie stil gelegd dacht ik. Bouwen bijna geen auto’s meer en proberen zichzelf opnieuw uit te vinden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.