Tavares ziet chipcrisis als oorzaak verslechterde relatie toeleveranciers

Fabrikant en toeleverancier uiteengedreven.

Carlos Tavares geeft toe dat de relatie met de toeleveringsindustrie veel te wensen over laat momenteel. Volgens de CEO van de Stellantis-groep komt dit voornamelijk door de voortdurende crisis op het gebied van halfgeleiders. De komende twee jaar zal wat dit betreft bovendien geen verbetering worden verwacht. De fabrikant zoekt nu alternatieven om alsnog aan halfgeleiders te kunnen komen. Dat zal de verhouding met de vaste leveranciers naar verwachting enkel verder onder druk zetten.

Stellantis en Foxconn.

Intussen kiest Stellantis een nieuwe technologische koers en start het een samenwerking met de gigant Foxconn Hon Hai Technology Group. De miljarden samenwerking met een producent als deze, moet resulteren in een garantie op de juiste middelen voor de nieuwe vier STLA platforms van Stellantis waar de Italiaanse merken ook gebruik van zullen maken. Het is meer dan duidelijk dat de traditionele leveranciers niet langer in het plaatje passen.

Eieren voor je geld kiezen.

Stellantis maakt deze keuze mogelijk voornamelijk uit voorzorg en omdat de toekomst er nu eenmaal heel anders uit zal zien. De chipcrisis heeft er voor gezorgd, dat de Frans-Italiaanse fabrikant in 2021 rond de 1, 4 miljoen auto’s minder heeft kunnen produceren. Veel fabrikanten spreken hun onzekerheid uit voor de jaren 2022 en 2023. De technologische samenwerking die Stellantis aan zal gaan voor haar nieuwe platforms zal pas in 2024 tastbare resultaten opleveren.

6 gedachten over “Tavares ziet chipcrisis als oorzaak verslechterde relatie toeleveranciers

  • 10 december 2021 om 16:32
    Permalink

    Waarom worden deze halfgeleiders niet in Europa gemaakt en gekocht. Ook beter voor de werkgelegenheid in Europa. Ik neem aan dat er ook bedrijven in Europa zijn die halfgeleiders produceren. En zijn we ook niet meer afhankelijk van China, Taiwan, Korea enz.

    Beantwoorden
  • 11 december 2021 om 06:08
    Permalink

    Het roer moet om in het denken over auto’s. Ze zijn momenteel duur, zwaar, alleen zuinig op papier en nodeloos complex met talloze terugroepacties. Wat is er mis met een lichte, zuinige auto met lekkere stoelen en goede remmen? Al die poespas zoals autonoom rijden of alles elektrisch aangedreven (handgrepen, deuren etc) is toch onnodig complicerend! Chips zijn nodig, voortgang ook, maar door de focus op hitech is de basis losgelaten.

    Beantwoorden
  • 12 december 2021 om 22:44
    Permalink

    Een slimme auto, waarmee je nu geld verdient en voor straks een goed imago neerzet.

    Beantwoorden
    • 14 december 2021 om 15:20
      Permalink

      @Rob : je bedoelt een Dacia of Lada ?
      Daar zit ook al een hoop elektronica in.
      Kijk naar de laatste NCAP botstest en de Renault Zoe : neergesabeld met 0 sterren….
      Is die Zoe plots onveilig geworden t.o.v. het model van 8 jaar geleden ?
      Nee, maar de “algemene” vereisten zijn strenger geworden. Inderdaad met een heleboel elektronische “poes pas”. Waar je niet onderuit kan als fabrikant.

      Het is niet alleen NCAP die dat wil, maar ook Europese wetgeving.
      Bijvoorbeeld : vanaf volgend jaar is het verplicht voor elk nieuw model om met een snelheidsbegrenzer te zijn uitgerust. Hoe ga je dat zonder elektronica en chips realiseren ?

      Voor de Chinezen kan er niet genoeg elektronica en gadgets inzitten.

      Het is triestig dat sommige fabrikanten het idiote idee realiseren dat je film kan bekijken en games kan spelen. Zoals Tesla.

      (nu een reactie zonder linken naar artikels van andere websites, hopelijk nu zonder : “”Je reactie is in afwachting van moderatie”” ?

      BeantwoordenReport user
  • 14 december 2021 om 11:27
    Permalink

    @Rob : je bedoelt een Dacia of Lada ?
    Daar zit ook al een hoop elektronica in.
    Kijk naar de laatste NCAP botstest en de Renault Zoe : neergesabeld met 0 sterren….
    Is die Zoe plots onveilig geworden t.o.v. het model van 8 jaar geleden ?
    Nee, maar de “algemene” vereisten zijn strenger geworden. Inderdaad met een heleboel elektronische “poes pas”. Waar je niet onderuit kan als fabrikant.
    https://www.vroom.be/nl/nieuws/euro-ncap-catastrofaal-resultaat-voor-de-elektrische-modellen-van-renault-dacia-23166/
    Het is niet alleen NCAP die dat wil, maar ook Europese wetgeving.
    Bijvoorbeeld : vanaf volgend jaar is het verplicht voor elk nieuw model om met een snelheidsbegrenzer te zijn uitgerust. Hoe ga je dat zonder elektronica en chips realiseren ?
    https://www.vroom.be/nl/nieuws/vanaf-2022-zullen-nieuwe-auto-s-uitgerust-zijn-met-een-snelheidsbegrenzer-23112/

    Voor de Chinezen kan er niet genoeg elektronica inzitten : https://www.autointernationaal.nl/2021/12/waarom-volkswagen-in-china-in-zwaar-weer-verkeert/
    Het is triestig dat sommige fabrikanten het idiote idee realiseren dat je film kan bekijken en games kan spelen. Zoals Tesla : https://www.nu.nl/tech/6172384/tesla-moet-mogelijkheid-om-te-gamen-in-rijdende-auto-verantwoorden.html

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.