Test Fiat 500X 140 pk DCT: Beleef ‘The American dream’

500x140pkheader

Het voelde als een zeer aangename, ja zelfs luxe rijervaring, onze rit in de 500X 140 pk MultiAir met gerobotiseerde (6-traps) automaat. We begrijpen nu des te meer waarom Fiat het concept 500, ook zó heeft aangepast, dat het aan de andere zijde van de oceaan echt kan slagen. We reden reeds de 1.6 diesel, wat natuurlijk niet direct die Amerikaanse sfeer oproept. Deze zeer rijk uitgeruste Lounge editie in gedistingeerd grijs (met prachtige bruin lederen stoelen!), met ruim voldoende vermogen, zien we echter zo door de brede straten van New York glijden, of over een boulevard aan de westkust. De eerste verkoopcijfers van de 500X, sinds de verkoopstart enkele maanden geleden, zijn alvast bemoedigend. Het is vooral de 500X die de kar van de Amerikaanse Fiat-verkoop begint te trekken momenteel. Straks zal de 124 Spider dat ook doen en is de 500 (ook als Abarth) niet langer de eenzame kleine Italiaanse auto, in dat grote land waar nauwelijks smalle straatjes bestaan.

500x140pkrear

In een Fiat 500X zullen een stuk meer Amerikanen zich thuis voelen. De 500X is bovendien onlangs volledig veilig bevonden door het Amerikaanse IIHS. In alle 5 categorieën (Small Overlap front, Moderate Overlap front, Side, Roof strength en Head restraints & seats) scoorde de 500X het hoogst haalbare “Good”. Vooral de Small Overlap front is een opmerkelijke (video onder). Een test die door het Europese NCAP niet eens wordt uitgevoerd, waarbij met een deel van de voorzijde (25%) tegen een massief object wordt gereden met een snelheid van 64 km per uur. Met deze score komt de 500X in de VS nu in aanmerking voor het jaarlijkse Top Safety Pick+ Award. Best een bijzondere prestatie.

Veilig maar ook comfortabel. Dat moet ook in het straatje passen van de Amerikaan. De ervaring van luxe met deze 500X, komt van de optimale afwerking van het interieur en de gretige krachtbron gekoppeld aan de automatische transmissie die we kennen van Alfa Romeo (TCT). De flippertjes achter het stuur herkennen we uit de Giulietta. Het is duidelijk dat FCA inmiddels alles in huis heeft qua techniek en dat het elke auto kan bouwen die het wil. Of het nu voor de verwende Europese klant is, of voor de Amerikaanse consument met een bepaalde no nonsens mentaliteit. Maar nu we het toch over de Amerikaanse klant hebben; De auto die wij reden heeft aan de andere kant van de grote plas 20 paarden meer, dus 160 pk. De gerobotiseerde automaat (door Fiat Powertrain DDCT genoemd en nu voor Fiat DCT genoemd) is door Fiat zoals we weten niet geschikt bevonden voor de Amerikaanse markt, dus wordt de 1.4 daar enkel uitgerust met handgeschakelde 6-bak. De automaat die wél serieus genomen wordt is de AT9, Fiat’s nieuwe in de VS geproduceerde 9-traps automaat. Deze is echter uitsluitend gekoppeld aan een met MultiAir (2)-techniek uitgeruste 2.4 ‘Tigershark’ motor van Chrysler-origine met 180 pk. Bij ons kun je deze comfortabele transmissie ervaren in de vierwiel aangedreven 2.0 MultiJet Cross en Cross Plus.

500x140pkside

De volwassenheid van deze mooie Crossover blijft ons verbazen. Het was een nieuw fenomeen dat we begin dit jaar reeds in de Jeep Renegade konden ervaren. In Melfi wordt duidelijk topkwaliteit geleverd en er is dan ook nog niemand geweest die hier iets op aan te merken heeft. De Fiat 500X is de ideale auto om Fiat aan een nieuw imago te helpen. Dat was ook onze bevinding tijdens de vorige test van de ‘X’. Zeer onderscheidend ten opzichte van de meer praktische 500L bovendien. Fiat trad samen met Jeep dan misschien wat later dan bepaalde concurrenten dit segment binnen, maar FCA’s offensief in het compacte Crossover segment is stevig en serieus. Bovendien zit er naar alle waarschijnlijkheid een iets grotere broer aan te komen, die ergens in 2017 aan de wereld getoond zal worden. Opnieuw zal er op hetzelfde platform eveneens een Jeep worden gebouwd als vervanger van de Compass. Deze trapt volgend jaar al af en is inmiddels in ontwikkeling. Het stopt dus niet bij de 500X.

Rijdend in de ‘smooth’ 500X, beseffen we dat Fiat zeer goede stappen zet richting het grotere podium. Tot de Croma en Bravo, was het merk uit Lingotto opgesloten geraakt op haar eigen geboortegrond door allerlei fouten in het verleden. Vandaag is via de succesvolle springplank genaamd 500, een nieuw tijdperk begonnen. Het begin van iets moois. Logisch dus dat ‘500’ een sub merk is geworden binnen Fiat. FCA bouwt auto’s in heel de wereld en spreekt meerdere talen dankzij hoofdkantoren op diverse continenten. Het concern is zevende in de wereld, maar zal waarschijnlijk wel een paar plaatsen stijgen als het zo doorgaat. Vooral wanneer op de manier zoals deze Crossover tot stand is gebracht, nieuwe producten van de band zullen blijven rollen. De 500X toont net zoals in het meest recente spotje (video boven), dat Italiaanse traditie prima te mixen valt met Amerikaanse stijl. Fiat laat zich dus niet langer makkelijk in een hokje plaatsen. Of zoals op de klank van Pharrell Williams in een ander nieuw spotje van Fiat op de Amerikaanse buis klinkt; “Own your freedom“. Kortom, Fiat realiseert momenteel z’n eigen ‘American dream’

We bedanken Melody Ranch voor de gastvrijheid waarmee we ontvangen zijn, om ’the American feeling’ van deze review extra te kunnen benadrukken.

[nggallery id=1110]

4 gedachten over “Test Fiat 500X 140 pk DCT: Beleef ‘The American dream’

  • 26 oktober 2015 om 12:47
    Permalink

    Echt een test noem ik dit niet. Wel een aardige beschrijving van deze 500X.

    Beantwoorden
  • 2 maart 2017 om 17:22
    Permalink

    Ik las graag een test van de Fiat500X automaat met benzinemotor, zoals ik hem hier in België zou kopen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.