Test Fiat Panda Natural Power: ‘Groen en op gas’

Panda CNG1

Wéér vriest het terwijl we een degelijke Fiat Panda de sporen geven. Bijna een jaar geleden trotseerden we de Hollandse kou eveneens met de nieuwe vijfdeurs A-segmenter uit Pomigliano d’Arco. De Panda ging toen in onze ogen over perfectie en veelzijdigheid en een jaar na dato is dat nog altijd het geval, want het blijkt daardoor de ideale basis voor diverse varianten. Binnenkort verwachten we de charismatische 4×4 en als ideaal tussenmodel presenteren we je nu de Panda Trekking met Traction+ systeem. Dat laatste was trouwens merkbaar volop aan het werk, op de verschillende besneeuwde en bevroren ondergronden die we hebben bereden. Een adequaat systeem dus en niet alleen een leuke kreet voor in de folder.

[nggallery id=902]

Het feit dat het om een goed ogende Trekking gaat in originele ‘Caffèlatte’ pasteltint, is echter slechts het halve verhaal. Hij staat namelijk niet voor niets hoog op de wielen, want dit is de Panda Natural Power op CNG. Ook wat dat laatste betreft zijn we nog niet zomaar helemaal uitgekletst, want speciaal voor de Nederlands markt kiest Fiat bewust voor het fenomeen groengas, dat prima werkt in een auto met CNG-installatie. De importeur drukt ons op het hart, dat deze Panda hierdoor de groenste Fiat is, die ooit op onze markt verkrijgbaar was.

Panda CNG2

Maar laten we de cijfers en theorieën even bewaren voor later en vooral kijken naar wat we zo aantrekkelijk vinden aan deze compacte Fiat… Wel, het verschil met de gewone Panda TwinAir Turbo, is dat ie nog groter lijkt. Deze auto geeft je het prettige gevoel van een kleine SUV. Z’n normale broertje gaf al een bepaalde mate van ‘klein zijn’ en ‘groot aanvoelen’, maar met de Trekking bekruipt je dat gevoel alleen maar des te meer, aangezien je in het verkeer doodleuk boven grote D- en E-segmenters uittorent. De theorie achter de recente commercials van de Panda, is dus niet alleen maar een leuk grapje. Het voelt echt zo, ook voor een volwassen man als uw redacteur en testpiloot. Het enige wat zijn ware formaat verraadt, is de voor ons wat te smal en te kort zitvlak van de stoelen en het lichtelijke zwabbereffect wat ontstaat bij zijwind. In de bochten helt de Trekking wat meer over dan de lagere Panda. Hij nodigt dus niet uit voor een vlotte rit zolang het niet rechtuit gaat.

Weer valt ons op dat de Panda een wondertje van ‘Lean Manufacturing’ is. Fiat heeft in vergelijking met andere bestaande modellen, de kwaliteit tot een nog hoger plan gebracht. Deze norm zorgt zoals we al eerder zeiden voor de introductie van de term Italiaanse degelijkheid, dat dus niet langer een privilege lijkt voor Japanners en Duitsers. De Panda is voelbaar perfectionistisch qua samenstelling, ook deze Trekking op gas.

Panda CNG3

Dan het Groengas in de in de lengte geplaatste gastank over de bodem en de cilindervormige tank op de plaats van het reservewiel. Volgens de officiële uitleg is groengas tot aardgaskwaliteit opgewaardeerd biogas, met de voordelen van aardgas, wat bovendien vrijwel CO2-neutraal is. Auto’s met CNG-uitrusting kunnen dus zonder problemen gebruik maken van Groengas. Da’s maar goed ook, want van de officiële lijst die wij kregen met 105 servicepunten, blijkt maar een klein deel ook echt te bestaan uit pompen met groengas. Maar het begin is er en de firma OrangeGas timmert met een flink aantal punten door heel het land, stevig aan de weg en zal de komende jaren blijven uitbreiden. Fiat Nederland werkt niet voor niets samen met deze leverancier en dat zagen we bij iedere pomp op passende wijze terug. De grijns op het gezicht van de pompbediende was veelzeggend.

Panda CNG4

In de meest ideale situatie rijd je deze auto zakelijk binnen een gebied als Haaglanden, omdat je dan tot 3000 euro aan subsidie kunt ontvangen en deze Panda dus niet een stuk duurder is dan bijvoorbeeld een Trekking zonder gasinstallatie. Voor ons was het dus vooral een auto op CNG, oftewel aardgas dat de laatste tijd helaas ook weer duurder is geworden (98 cent). We tankten voor 13 euro een maximale inhoud van 13,3 kg. Daarmee reden we een kilometer of 330, al is het verschil behoorlijk wanneer je het gaspedaal iets minder milieubewust indrukt. We reden in totaal een kilometer of 740 op iets meer dan tweeënhalve gastank. De benzine hebben we even gelaten voor wat het is, maar volgens de fabrikant kun je gecombineerd daarmee in 1 ruk 1000 km ver mee rijden. De Panda Trekking Natural Power kost zoals wij die reden ruim 13 duizend euro. Met alle maximale voordelen van groengas kun je ‘m al voor 10,790 euro rijden volgens Fiat. Je kunt de Natural Power natuurlijk ook overwegen zonder het Trekking-pakket. De Panda Natural Power is BPM-vrij en belastingvrij tot 2014.

[nggallery id=903]

Een gedachte over “Test Fiat Panda Natural Power: ‘Groen en op gas’

  • 24 januari 2013 om 12:10
    Permalink

    330 km met 13,3 kg is ongeveer 1 op 25. Dat is erg netjes, al helemaal gezien de prijs van die kilo. Deze auto is de grootste vijand van de schatkist….

    Als dit aanslaat vraag ik me af wat de tegenreactie van Vadertje Staat gaat zijn: Accijns heffen op aardgas is een wespennest omdat je door een compressortje aan te schaffen ook thuis CNG kunt maken. Dat wil je als overheid denk ik niet stimuleren en de consumentengasprijs zwaar belasten ligt politiek al helemaal gevoelig.

    Je kunt ook niet een kleurstofje toevoegen zoals bij rode diesel: gas kleurt erg lastig. Misschien een tegenreactie via de wegenbelasting?

    Zolang de staat niet reageert is het natuurlijk feest. Goed dat men deze auto promoot, ik zou het echter van de daken schreeuwen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.