Turkse Fiat-fabriek bevestigt komst C-segment

Linea

Uiteraard hebben we je al uitgebreid kunnen inlichten over de komst van een nieuwe Fiat sedan, hatchback en stationwagon (+CUV) in het compactere middensegment. Deze komt zoals we eerder konden vertellen uit Turkije en zal en volwaardige vervanger zijn van de Linea, die vooral in Azië en Zuid-Amerika verkocht wordt. De fabrikant uit Bursa komt deze week met de bevestiging dat het om een investering van ruim een miljard dollar gaat die per direct ingaat. Vanaf volgend jaar moet de assemblagelijn kunnen functioneren en kan men rekenen op een zeer uitgebreide productie aangezien het dus om drie modelvarianten (uiteindelijk vier) gaat.

Linea2

Daar waar de Linea nog slechts een verlengde Punto was en het C-segment voor Fiat verder totaal afhing van de bouw van de Bravo in Cassino (sinds juli uit productie), lijkt Fiat nu de krachten te bundelen voor een serieuze uitbreiding in dit segment. De fabriek in de provincie Frosinone gaat zich zoals bekend vanaf volgend jaar focussen op de bouw van Alfa Romeo’s. De klassieke stationwagon komt dus ook weer op het programma te staan. De tijd dat Fiat drie van zulke varianten uit één concept haalde, stamt alweer uit de jaren van Marea (sedan en SW) en Bravo/Brava (3 en 5 deurs). De Stilo was er weliswaar ook in drie smaken, maar nooit als sedan.

Fiat Turkije

Welke namen Fiat uit de kast zal trekken is niet bekend, evenals het feit of we wel alle drie modellen op onze westerse markt kunnen verwelkomen. We denken dat de naam Linea zal blijven bestaan, al was het om het feit dat deze in Turkije bijvoorbeeld een begrip is als een van de best verkochte auto’s van het land. Eind volgend jaar komt de compacte sedan daar alvast op de markt. In 2016 volgen op deze basis de hatchback en de SW en in 2017 debuteert ook nog een Crossover. We verwachten eigenlijk wel dat Fiat haar meer economische lijn, die onderin bij de Panda begint, met deze modellen verder zal gaan aanvullen. Voor op de Europese markt als geheel, maar met name ook in Italië, waar de vraag naar goedkopere auto’s flink zal toenemen. De Turkse Fiat’s kunnen het merk uit Lingotto straks verder op weg helpen, in de zoektocht naar verloren Europees marktaandeel.

2 gedachten over “Turkse Fiat-fabriek bevestigt komst C-segment

  • 12 november 2014 om 08:15
    Permalink

    Het zou absurd zijn als Fiat het C-segment hier in Europa zou opgeven met de verdwijning van de Bravo als de modellen sowieso worden ontwikkeld.
    Maar hoe zit dat dan met de Viaggio? Verdwijnt dat model dan ook?

    Beantwoorden
  • 12 november 2014 om 09:55
    Permalink

    @lusso Goeie opmerking, vraag ik me nl ook steeds af. Misschien is de Viaggio als afgeleide van Dart en Giulietta te duur/groot (is immers CUSWide) voor wat FCA nu in gedachten heeft voor het C-segment van de toekomst. Het is in ieder geval niet geschikt bevonden om 1 op 1 over te nemen voor EU en Oost-Europa.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.