VW in de aanval, maar Fiat is nog altijd kampioen in het A-segment

Fiat 500c

Fiat behoort in Europa door de crisis op de markt misschien tot de grootste verliezers, maar sommige cijfers spreken in ieder geval tegen dat dit aan Fiat zelf zou liggen. Bekijk hieronder bijvoorbeeld de cijfers van 2010 waaruit blijkt dat Fiat in Europa nog altijd de sterkste speler in het meest compacte segment is ondanks toenemende concurrentie. Het A-segment zal steeds belangijker worden de komende jaren, waardoor de concurrentie momenteel op dit gebied flink wat achterstallig huiswerk aan het maken is. Fiat zit echter niet stil en presenteerde dit jaar de nieuwe Fiat Panda en Lancia Ypsilon. Bovendien zit er nog veel meer in de pijplijn. Dankzij de fusie met Chrysler zullen er namelijk op meerder nieuwe modellen van de diverse merken (inlcusief Jeep) op de markt verschijnen in het A- en B-segment. Door uitbreiding op ander continenten (Brazilië, Amerika, China, India) en kostenbesparende maatregelen zal Fiat de concurrentipositie kunnen blijven versterken.

EUROPA 2010 (A-segment)

  1. Fiat Panda 235.769
  2. Fiat 500 172.302
  3. Renault Twingo 150.238
  4. Peugeot 107 106.322
  5. Citroën C1 101.621
  6. Ford Ka 93.898
  7. Hyundai i10 89.701
  8. Smart ForTwo 83.178
  9. Toyota Aygo 82.982
  10. Chevrolet Matiz/Spark 72.709
  11. Kia Picanto 46.439
  12. Suzuki Alto 44.828
  13. Nissan Pixo 35.078
  14. Opel/Vauxhall Agila 33.806
  15. VW Fox 31.251
  16. Toyota iQ 23.328
  17. Suzuki Splash 19.202
  18. Fiat Seicento 8.715
  19. Daihatsu Sirion 5.214
  20. Subaru Justy 4.122
  21. Renault Wind 4.072
  22. Daihatsu Cuore 3.627
  23. Citroën C2 3.298
  24. DR Motor DR1 3.153
  25. TATA Indica 2.332
  26. Perodua Myvi 672
  27. Peugeot 1007 411
  28. Proton Savvy 333

Nederlandse cijfers in het compacte segment

  1. Peugeot 107 17.038
  2. Renault Twingo 16.479
  3. Toyota Aygo 11.218
  4. Citroën C1 9.139
  5. Fiat Panda 8.638
  6. Ford Ka 8.137
  7. Hyundai i10 7.750
  8. Fiat 500 6.664
  9. Suzuki Alto 6.646
  10. Kia Picanto 6.581

Italië

  1. Fiat Panda 88.016
  2. Fiat 500 49.265
  3. Smart ForTwo 19.215
  4. Toyota Aygo 12.256
  5. Chevrolet Spark 11.833
  6. Ford Ka 11.718
  7. Hyundai i10 7.880
  8. Peugeot 107 6.994
  9. Renault Twingo 6.707
  10. Citroën C1 5.740

Duitsland

  1. Smart ForTwo 22.818
  2. Renault Twingo 15.068
  3. Fiat 500 13.414
  4. Fiat Panda 12.930
  5. Chevrolet Spark 10.960
  6. Hyundai i10 10.051
  7. Toyota Aygo 8.309
  8. Ford Ka 8.216
  9. Citroën C1 7.004
  10. VW Fox 6.170

Frankrijk

  1. Renault Twingo 48.540
  2. Citroën C1 18.074
  3. Peugeot 107 15.017
  4. Fiat 500 14.194
  5. Fiat Panda 13.170
  6. Ford Ka 8.013
  7. Chevrolet Spark 7.362
  8. Toyota Aygo 7.319
  9. Smart ForTwo 4.661
  10. Kia Picanto 3.504

Zweden

  1. Toyota Aygo 1.162
  2. Kia Picanto 834
  3. Hyundai i10 759
  4. Peugeot 107 696
  5. Fiat 500 613
  6. Nissan Pixo 478
  7. Chevrolet Spark 471
  8. Suzuki Alto 457
  9. Ford Ka 383
  10. Citroën C1189

Zwitserland

  1. Fiat 500 2.037
  2. Smart ForTwo 1.679
  3. Fiat Panda 1.364
  4. Renault Twingo 1.346
  5. Toyota Aygo 1.255
  6. Citroën C1 1.076
  7. Ford Ka 1.015
  8. Peugeot 107 954
  9. Opel Agila 716
  10. Chevrolet Spark 679

Spanje

  1. Fiat 500 3.396
  2. Fiat Panda 2.996
  3. Smart ForTwo 2.435
  4. Hyundai i10 2.193
  5. Toyota Aygo 1.396
  6. Kia Picanto 1.364
  7. Citroën C1 825
  8. Chevrolet Spark 821
  9. Ford Ka 776
  10. Renault Twingo 635

5 gedachten over “VW in de aanval, maar Fiat is nog altijd kampioen in het A-segment

  • 12 oktober 2011 om 14:42
    Permalink

    Heel goed, hopelijk houden ze dit vast met de komst van de nieuwe Picanto en Up.

    Helaas zijn de cijfers voor het B-, C- en D-segment (om van alle andere nog maar te zwijgen) om te huilen, zeker in 2011.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2011 om 18:52
    Permalink

    In alle getoonde landen komt alleen in Duitsland 1 auto van VW in de top 10 terecht.
    dat zal aan ze knagen!! 😀

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2011 om 00:33
    Permalink

    “is nog altijd kampioen” en dan cijfers van 2010 laten zien. Hoe zien deze cijfers er nu uit? De Panda en 500 liggen volgens mij fors lager en de concurrentie een stuk hoger. Is Fiat dan nog steeds kampioen?

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2011 om 07:51
    Permalink

    Ze zullen toch flink uit hun pijp mogen komen of ze verliezen ook terrein in de A-segment. De nieuwe panda is een mooi produkt maar ik vraag mij af of het niet te weinig is om te kunnen blijven opboksen tegen de stroom nieuwe modellen die gaat komen van de concurrentie. Het bevriezen van de investeringen van de afgelopen jaren gaat nog zijn tol eisen…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.