Auto Edizione test: Delta I meets Delta III

Lancia Delta 1-3

Geniet van deze speciale ontmoeting van onze test Delta en een andere Delta zoals de Delta ooit bedoeld is.

Het kon niet mooier. Op de grens van Twente en Achterhoek in een prachtige stilte ontstaat er iets moois tussen twee Lancia’s. Op een zwoele augustus zomeravond in de geur van vers hooi en met het geluid van een steenuil op de achtergrond, ontmoeten wij de eigenaar van een bijzondere Delta. Een 1.6 GT i.e. uit 1991. We mochten er zelfs mee rijden! We reden weer eens in een auto zoals auto’s ooit bedoeld zijn. Een plezierige ervaring van mooi stuurwerk, heerlijke geluiden en geuren en een eerlijke pure vormgeving. In één woord zinnenprikkelend. Het geeft je het gevoel dat auto’s van tegenwoordig bomvol compromissen zitten en dat men ondanks dat er een draai aan heeft gegeven. Deze oer-Delta heeft daar duidelijk geen last van. Deze Lancia Delta is duidelijk ontstaan dankzij de ingeving van een lumineus idee. Het maken van een ruime, luxe gezinswagen met veel kofferruimte, goede rijeigenschappen en comfort. Kortom de insteek waardoor Lancia kort geleden dacht. Laten we dat weer doen. Het was immers een kwalitatief goed idee.

In 1979 presenteerde Giugiaro deze zeer modern vormgegeven Hatchback. Een modeltype dat nog niet veel op de markt was (Ritmo Bertone, Golf1 Giugiaro) en al helemaal niet in luxe varianten. Hiermee was het idee direct goed voor een Auto van het jaar award in 1980. Dit icoon mocht sindsdien maar liefst tot 1994 in productie blijven! Dit heeft de oer-Delta uiteraard te danken aan het succes van haar gespierdere broer, de Integrale Rally kampioen. De eerste varianten van dit model werden gebouwd op een heilige plek, namelijk Lingotto. De Delta was trouwens het laatste productiemodel dat in deze historische fabriek van de band rolde. Later ging de productie van de Delta over naar het Lancia walhalla Chivasso.

Wat wij zien en voelen mochten was een Delta van een laatste facelift uit 1991. Dit exemplaar werd in die zomer gebouwd. Een lust voor het oog en zeer fotogeniek vanwege de verfijnde details. Daarmee ondanks de radicaal andere vormen een perfecte partner voor onze 1.8 DiJet. Tussen 1991 en begin 1993 werden er nog slechts 8151 Delta 1.6 GT ie facelift modellen gebouwd. Het verschil met voorgaande oer-Delta modellen zit ‘m vooral in de details van grille, badges en interieur. Ondanks dat wij vonden dat dit exemplaar lekker vooruit wil, vertelde de trotse goed onderlegde eigenaar ons met een ietwat verbitterde blik dat deze versies met katalysator nog maar slechts 90 pk hadden. De oorspronkelijke versie had namelijk zelfs 105 paarden onde de kap. Wat dat betreft is vroeger dus niet altijd beter. Want we keken vervolgens breed grijnzend naar onze vrij groene monsterlijk snelle testauto. De nieuwe Delta 1.8 DiJet die zo heerlijk rustig in volle glorie over de weg kan glijden, maar ook net zo goed als een atleet kan wegsprinten. De voor zijn tijd al even chique Delta van de rustige Achterhoeker die vol emotie en vuur raakt als hij over Lancia praat, is vorig jaar door hem gekocht van een eerste vrouwelijke eigenaar uit Duitsland (”van een oud vrouwtje geweest”). De prachtige uitvoering is een ‘full option’ versie met donkergroene ’metallescente’ lak, een gescheiden neerklapbare achterbank en een fabrieksklare nog prima functionerende electrische schuif-kanteldak. Ook de bekleding doet nog luxe en fris aan.

Zoal gezegd een prima match dus met die andere fonkelnieuwe Delta! Geniet u vooral van de plaatjes in een 3 pagina’s dikke gallery. Wij bedanken de eigenaar voor deze bijzondere gelegenheid.

Met dank aan A.Luttikhedde

[nggallery id=42]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.