‘Americano & Italian’ is een prima match!

IT-USA

‘Een zeer hechte samenwerking zonder enige culturele problemen’

Dat is hoe de Detroit News vandaag de samensmelting tussen FGA en Chrysler LLC typeert. De Detroit News is de krant die al vanaf het begin deze fusie kritisch volgt. En het proces in het kersverse Italo-Amerikaanse bedrijf wordt ook met raad en daad gevolgd. Van analysten tot academici en werknemers, via vele kanalen wordt er uitgebreid verslag gedaan van de effecten van de Torinese opzet, die nu een klein half jaar van kracht is in Detroit en Auburn Hills. De eerste conclusies zijn uitermate positief. Uiteraard wordt er veel vergeleken met de Duitse inmenging uit de dagen dat Chrysler nog nauw met Daimler samenwerkte.

Natuurlijk zijn er de typische verschillen. Terwijl de Amerikaanse collega al om 7 uur ’s ochtends klaar staat om een vergadering te volgen, stelt de Italiaanse collega voor om die vergadering later te plannen, en zo via een uitgebreid avondmaal door te vergaderen tot 10:00 in de avond. Een tijdstip dat iedereen in Detroit al in bed ligt. En terwijl de Italiaan zweert bij het belang van sterke compacte producten, pleit de Amerikaan nog dikwijls voor het belang van een krachtige V8 Hemi en een grote Pick-up truck. Een zichtbaar groot verschil met de Duitsers uit 1998, is de hoeveelheid Italianen over de werkvloer in Amerika. Het zijn er een stuk minder maar wel precies op de belangrijkste posten. Bovendien is hun rol vooral coördinerend en samenwerkend van aard, dan een van enkel besluiten dicteren. Nog een groot verschil is dat het aantal vluchten van Detroit naar Turijn een stuk minder is dan tien jaar geleden naar Stuttgart. Toen vlogen toestellen vol managers af en aan naar allerlei bestemmingen.

Mike Aberlich ging bij Chrysler in 2007 met pensioen na 24 jaar trouwe dienst. Hij zegt: ‘Het verschil is significant. De Italianen kwamen naar ons toe met hun motoren en platforms en zeiden, wat willen jullie nu dat we doen? Terwijl toen de Duitsers kwamen we allemaal voor onze baan vreesden en we vooral alles op hun manier moesten leren doen. Het was toen alles behalve een fusie, we werden gewoon opgeslurpt door de mensen van Daimler. Hoogleraar en analyst Joe Phillippi, die gespespecialiseerd is in tendensen binnen de autoindustrie, zegt dat tijdens Daimler de angst voor het verliezen van Chrysler als geheel tot een maximum gestegen was. Men voelde zich onbegrepen en compleet afhankelijk.

Rebecca Lindland, directeur van de afdeling Automotive Research voor IHS Global Insight, zegt dat Chrysler en FGA merken vertegenwoordigen met een zeer uitgesproken DNA, maar dat het mekaar niet bijt. Uiteraard is de situatie nu eentje van pure noodzaak. Zonder FGA is Chrysler ten dode opgeschreven. Aan de andere kant zie je dat FGA ook daadwerkelijk wat van Chrysler wil maken. Deze overtuiging heerst binnen Chrysler momenteel door heel het bedrijf bij bijna elke werknemer.

Uiteraard is morgen het moment van de waarheid als het hier om gaat. Dan spreekt Marchionne zich tot in detail uit over de toekomst van Chrysler. “Als dat twijfelachtig overkomt zal er vast wel een culturele clash volgen. Maar daar is nu nog geen reden toe.” Zegt professor Gerald Meyers.

Een gedachte over “‘Americano & Italian’ is een prima match!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.